מי מאזין ומי שומע?! – מפניני הפרשה

משה רבנו פונה אל השמים והארץ בפניה ישירה ואפילו אישית באומרו: האזינו השמיים.. ותשמע הארץ. כלומר שהשמיים מאזינות והארץ שומעת. מה פירוש? כיצד שמיים וארץ יכולות לשמוע ולהאזין?

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 21.09.23

“הַֽאֲזִ֥ינוּ הַשָּׁמַ֖יִם וַֽאֲדַבֵּ֑רָה וְתִשְׁמַ֥ע הָאָ֖רֶץ אִמְרֵי־פִֽי” (דברים ל”ב, א)

שמיים מאזינה וארץ תשמע..?

משה רבנו פונה אל השמים והארץ בפניה ישירה ואפילו אישית באומרו: האזינו השמיים.. ותשמע הארץ. כלומר שהשמיים מאזינות והארץ שומעת. מה פירוש? כיצד שמיים וארץ יכולות לשמוע ולהאזין?

אחד מהפירושים מתייחס לעובדה שהשמיים והארץ הם תמידיים ולפיכך הדברים שמשה רבנו אומר נאמרים בפני עדים נאמנים שהם שמים וארץ המתקיימים לעד וגם יש לדעת כי דיבורו של הצדיק הוא תמידי ומתקיים לעד ולנצח נצחים והם בבחינת ‘פה ממללא’ ודיבור הוא השפעה רוחנית ממשית שיש בו מהות. 

לעולם ה’ דברך ניצב בשמיים

ככתוב; “לְעוֹלָם ה’ דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם”, מפרש הבעל שם טוב שתיבות ואותיות אלו הן ניצבות ועומדות לעולם בתוך רקיע השמים. הדיבור והאותיות הללו שמהם נברא הרקיע ניצבים בו ומחזיקים אותו באופן תמידי על מנת להחייתו. 

אנחנו צריכים להבין יסוד מאוד חשוב, מהותי ומשמעותי בחיינו – ה’ יתברך ברא את העולם ויש פה חוקיות וכללי התנהגות, גם אם לעיתים אנחנו לא חושבים ככה ו/או זה לא בדיוק נראה לנו. 

אחד מהדברים שמצריכים הסבר והבנה שעלינו לדעת כי הדברים שקרו, כדוגמת בריאת העולם, אברהם אבינו וקניית מערת המכפלה, ברית בין הבתרים, עקידת יצחק, חלום יעקב, ירידת יעקב ובניו מצרים, שיעבוד עם ישראל משך 210, יציאת מצרים, קריעת ים סוף, מעמד הר סיני, קבלת התורה ועול מלכות שמים, מעשה פנחס בן יאיר וכל מאורעות ישראל החשובים והמהותיים שהיו – אינם חלילה סיפורים תנכיים שהיו, אלא אלו הם דברים העומדים וניצבים לעד, לעולמי עולמים סלה. לאלתר. 

בטעות רבה עלולים לחשוב שזה היה פעם נגמר וזהו וזוהי טעות גמורה, מכיון שאין מדובר באירוע חד פעמי אלא מתקיים לנצח!

בזוהר כתוב דבר מאוד מעניין, שה’ לא צריך חלילה להביא מלחמת עולם ופצצות כדי להחריב אותו, מספיק שה’ מפסיק לקיים ולהחיות את העולם ואין עולם – שהרי ה’ מחייה את הכל בדיבורו. זה בדיוק ההסבר של המילים שנצבות ומחזיקות ומחיות אותו. בכוח האמירה של בורא עולם. בכוחו של ה’ שאמר ויהי.. הכל מתקיים בכוחו יתברך. 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה