8 המטורפים

נראה שכל העולם תפוס בימינו במעגל '8 המטורפים'. והכי מצחיק, שאנשים עדיין מתעסקים בתפל, במה שהם מחשיבים כ'נושא החשוב', במקום בדבר האמיתי.

3 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

אתמול ראיתי את אחד משיעוריו של ד"ר זאב בלן באתר ברסלב ישראל (שיעורים לדוברי אנגלית) בו הוא דיבר על 8 המטורפים.
 
מה זה?
 
על פי ד"ר בלן, '8 המטורפים' הם דפוסי ההתנהגות השליליים שחוזרים ונשנים אצל אנשים רבים, דפוסים שמשאירים אותם תקועים כשהם לא יודעים או לא מבינים מה קורה בחיים שלהם, ובעיקר בכל הנוגע לסוגי מערכות וקשרים שהם מפתחים.
 
למשל, בעל ואישה יכולים לחשוב שהם מתווכחים על כסף והוצאות מיותרות, אבל באמת, הם מתווכים על העובדה שהבעל מתנהג לאשתו כמו אל ילדה קטנה ולא באמת מכליל אותה בחייו, או בתהליך קבלת ההחלטות שלו.
 
ובגלל שזוגות כאלה לא מבינים באמת על מה הם מתווכחים, 'חוסר ההסכמה' שלהם רק יתעצם ויהפוך אפילו למשהו מאוד לא נעים ומכאיב, והתגובות יהיו מכאיבות ומזלזלות. וזה משהו שתופס הרבה זוגות.
 
ד"ר בלן מסביר שאם אדם נתפס על ידי 8' המטורפים' שמגבירים ומחריפים את הפן השלילי שלו – זה דבר כואב מאוד, ורוב האנשים לא מסוגלים לסבול את זה זמן ממושך. כי או שהם ניצלים בדקה התשעים, או שהם מתמוטטים, או שהם מחפשים פתח מילוט בדמות ג'וני ווקר, סיגריות או פרוזאק (אם הם שומרי חוק), או נופלים לכל מיני סוגי סמים (אם הם והחוק זה לא משהו שהולך ביחד).
 
עד לא מזמן היו לי קשרי חברות מהסוג של '8 המטורפים', לכן המילים של ד"ר בלן היו כל כך קרובות אלי, כמו כפפה ליד. '8 מטורפים' אחד היה בגלל שחשבתי שאני עצובה בגלל שאנשים מסוים לא נהגו לבקר אותי, או לשלוח לבנות שלי כרטיס ברכה ליום ההולדת. ובכל פעם שניסיתי 'לתקן' את הבעיה הזו, או לדבר על זה, זה נהיה יותר גרוע. למה? כי לא זאת הייתה הבעיה האמיתית. הבעיה, בהא הידיעה, הייתה שלאנשים האלה בכלל לא היה אכפת ממני, ואתם יודעים מה, אף פעם לא היה. כשהם בסביבה, מול הפנים שלי, מתעלמים או מתנהגים אלי כאל משהו מובן מאליו היה דבר שהפך את השורה התחתונה לכואבת, חיה ונושמת, ובעיקר, לבלתי נסבלת.
 
התשובה האמיתית לבעיה הייתה בדיוק ההיפך ממה שניסיתי לעשות והתפללתי עליו: פחות קשר. זהו!
 
מי ידע?
 
במקרה נוסף של '8 המטורפים' חשבתי שהבעיה היא שבעלי ואני נהיינו יותר מדי 'דתיים'. וככל שניסיתי 'לפצות' את כל האנטי דתיים למיניהם, כמו להיות סופר נחמדה, סופר מעניקה, סופר מתרפסת, וסופר קדושה, וסופר… וסופר… כך הדרישות שלהם הפכו ליותר ויותר בלתי מובנות, ונראה שהם לא חשבו עלינו בכלל, אלא רק על עצמם.
 
והתשובה, שוב, הייתה בדיוק ההיפך ממה שחשבתי: פחות התנצלויות שאנחנו אנשים דתיים, וזהו! פחות גמישות ופחות נתינה. לא יותר.
 
מי ידע?
 
ומקרה '8 המטורפים' האחרון שחווינו היה פחות או יותר זהה לקודמיו: חשבתי שהבעיה הייתה שאנשים מסוימים פשוט לא ידעו מספיק תורה, לא קראו מספיק את ספריו של הרב שלום ארוש, ולא למדו מספיק מהי אמונה ומה זו השגחה פרטית. זו הסיבה שהם כל הזמן יצאו בטענות והצהרות כפרניות שהותירו אותי עם טעם מר ומגעיל בפה בתוספת חרדות בבטן.
 
אז ניסיתי לשוחח איתם יותר על רעיונות ומושגים מחסידות ברסלב, לנהל איתם יותר דיונים 'מתפלספים', לחשוף יותר ממה שרבי נחמן מברסלב לימד על המושג התבודדות – לדבר עם אלוקים, על תודה והודאה על כל מה שיש לנו, אפילו להודות על 'הרע' כמו על הטוב.
 
התוצאה? ממש לא רצויה.
 
ככל שניסינו לדבר יותר על נושאים של 'אמונה אמיתית', המתיחות בינינו רק גברה. למה? כי הבעיה לא הייתה בגלל שהם לא יודעים או מתעלמים. הבעיה האמיתית היא שהם לא רוצים לדעת. יש להם אג'נדה סמויה – לנסות למשוך אנשים מהאמונה הפשוטה באלוקים ומהטוב שלו. כאילו שייצא להם מזה משהו, כאילו שכך יוטב להם…
 
מי ידע?
 
ושוב, הפתרון האמיתי היה בדיוק ההיפך ממה שחשבתי: בלי שיחות. בלי דיונים. נקודה. לא יותר.
 
נראה שכל העולם תפוס בימינו במעגל '8 המטורפים'. איראן והנשק הגרעיני שלה, סוריה ומלחמת האזרחים שלה, המשבר הכלכלי, מחירי האוכל שמרקיעים לשחקים, מזג אוויר מוזר וקיצוני, ואנשים עדיין מתעסקים עם מה שהם חושבים כעניין האמיתי, במקום להתמודד ולעסוק בבעיה האמיתית.
 
ומהי הסיבה היסודית של כל בעיות '8 המטורפים' שכולנו מתמודדים איתה היום?
 
פשוט מאוד, אנשים חשובים שפחות אלוקים בתמונה יעשה להם את החיים טובים יותר, נחמדים יותר, נוחים ומהנים יותר. אבל ההיפך הוא הנכון. פחות אלוקים בחיים זה מה שגורם לכל הקשיים, הייסורים והכאב שכולם סובלים. אם, וכאשר, אלוקים יהיה יותר בחייהם של אנשים, כשתהיה יותר מודעות בעולם לאלוקים, על כל המשתמע מכך, 8 המטורפים פשוט ייעלמו.
 
ובינתיים, יש לנו מספיק כלים לזהות את בעיות 8 המטורפים יותר בקלות (ספרים, רבי נחמן מברסלב, הרב שלום ארוש) דבר שהופך את ההתמודדות לקלה אף היא.
 
ולא, אין לי את התשובות, ואני גם לא יודעת מהו הפתרון. לרוב אני אפילו לא יודעת מהי הבעיה. אבל אלוקים יודע. וכל זמן שאמשיך לבקש את עזרתו, הדרכתו ועצתו, במוקדם או במאוחר, הכל יתברר.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה