מה אלוקים עושה?

מה אלוקים עושה? עד שפגשתי את הרב שלום ארוש גם אני לא שאלתי את עצמי שאלות קשות, אבל אני יודע שהן הכוח המניע, הדלק ומה שדוחף אותנו קדימה.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

מה אלוקים עושה? עד שפגשתי את
הרב שלום ארוש גם אני לא שאלתי
את עצמי שאלות קשות, אבל אני יודע
שהן הכוח המניע, הדלק ומה שדוחף
אותנו קדימה.
 
 
הרב שלום ארוש מסביר שוב ושוב שאמונה היא לא דבר המיועד רק ליחידי סגולה, אמונה היא לכולם! זו הסיבה שספרו רב המכר בגן האמונה מתורגם לכל כך הרבה שפות, כולל גרמנית ופרסית. אנחנו רוצים שכולם יכירו את בורא עולם! כי כשאתה מסתכל על כל מה שכל אחד רוצה, למרות הרע והשקרים המוחצנים, אף אחד בעצם לא באמת רוצה שבעולם הזה יהיו שפיכות דמים, אסונות או טרגדיות.
 
אבל זה מצריך הרבה כוח וזמן לשבור את דפוסי ההתנהגות שבאים מהעבר הרחוק, ולגרום לאנשים לחשוב שזה לא בסדר ולא נכון לשנוא, ושימוש באלימות לא תפתור את הבעיות הלאומיות או הפרטיות שלהם. כי התשובה לאדם האלים היא להתחבר לאלוקים ולהתחיל לשאול את עצמו: 'איך, לכל הרוחות, האלימות הזאת באמת עוזרת לי? איך היא מקדמת את העניינים שלי? איך היא מגינה על המשפחה שלי ונותנת לי תקווה לחיים איכותיים?'
 
ועד לכתיבת שורות אלה, ולכל אורך התקופה האחרונה, קיבלנו מסרים לא פשוטים, אפילו קשים, משמים. לשם תזכורת, לפני מספר חודשים הייתה זו הוריקן סנדי שהרסה את החוף המזרחי בארצות הברית, והרסה הרבה קהילות יהודיות. למה? אחד המקומות ששנהרסו הוא לונג ביץ', המקום בו גרתי לפני שעליתי לישראל. ראיתי את התמונות, בתים רבים נהרסו כליל.
 
למה? למה אלוקים עשה את זה?
 
למה אחרי הסופה, אחרי שראו את התוצאות הקשות שלה, כשקראתי את אחד העיתונים היהודיים ומאמרים ומעבר לים על השפעות הסופה, נתקלתי בעיקר בסיפור על המעשים הטובים שהרבה אנשים עשו אחד בשביל השני? לא שאני אומר שזה לא טוב, זה נפלא ואפילו חשוב מאוד, לשמוע על כל הארגונים המדהימים והאנשים הטובים שעשו הכל כדי לעזור ולהציל, שתרמו כסף, אוכל, בגדים, ואפילו אפשרו לזרים לישון בביתם עד שוך זעם הסערה ועד שבתים נבנו מחדש. זה נפלא, אבל שישה-שבעה עמודים מלאים בסיפורים הנפלאים האלה, אבל שום משפט, אפילו אחד לרפואה, על משמעות הסופה הקשה, או על המסר שאלוקים העביר לקהילות היקרות שם, ולעולם בכלל. אף אחד לא הזכיר איך אדם ירא שמים צריך לפעול, מבחינה רוחנית-דתית, כשהיא הגיעה – הוריקן סנדי, ומה כולנו היינו אמורים לעשות כדי לצאת מהמצב הרוחני הקשה הזה, ואיך להמתיק את הדינים הקשים שמרחפים מעל ראשינו.
 
בודאי, אפשר להשאיר את אלוקים מחוץ לתמונה ולדבר רק על אנשים אדיבים, להימנע מלראות את כל מה שצריך לשנות. אם נעשה את זה, ברור ששום דבר לא ישתנה, לפחות בחלק האחרון של המשוואה, החלק שאנחנו רואים. אבל זה לא קשור לאלוקים, כמו שכולנו נוטים לחשוב. זה לא לשאול את השאלות הקשות שיובילו לכמה מחשבות פורצות דרך עצומות, לתהליך שחשוב לנו מאוד להיות בו. רבים וטובים מאיתנו בורחים (כי אנחנו מתביישים?!?) ומעדיפים לא לשאול את עצמנו את השאלות הקשות האלה.
 
עד שפגשתי את הרב שלום ארוש, גם אני לא שאלתי את עצמי שאלות קשות, אבל הן הכוח המניע והמצית, הדלק ומה שדוחף אותנו לצמיחה אמיתית, לבהירות אמיתית, ולקשר אמיתי. ואם אנחנו לא מציתים את התהליך, שום דבר לא ישתנה או ישתפר. נקודה.
 
באפיזודה האחרונה בעזה, קרי מבצע עמוד ענן, ביום שישי, כשפתאום נשמעה אזעקת אמת בירושלים וטילים נורו על ירושלים מעזה, פתאום הבנו שזו הייתה הפעם הראשונה מאז מלחמת המפרץ ב-1991 שנשמעה כאן אזעקה. נשים וילדים רצו ברחובות וחיפשו מקום מסתור. הגברים שהיו בבית הכנסת התפללו ואמרו תהילים מעומק הלב. כל השבוע, ילדים רבים בחלקים שונים בארץ שלא שמעו אזעקות – פתאום חוזרים הביתה רועדים ומפוחדים. כי הם, בשונה מהילדים שגרים סמוך לעזה או גבול הצפון, לא חוו מעולם את ההרגשה של להיות תחת מתקפת טילים. הם לא יודעים מה זה לרוץ למקלט או מרחבים מוגנים, או לראות את ההורים והמורים מפחדים ולא יודעים מה לעשות.
 
אלה דברים שמעוררים אותך. הם גורמים לך להבין שאף אחד בעולם הזה לא חסין מפני המסרים המפחידים והגדולים של אלוקים. בארצות הברית, הייתה זו הוריקן סנדי. ולא מזמן, זה קרה גם בבוסטון בפיגוע מחריד ונורא. בישראל, עוד סיבוב מלחמה עם עזה והבטחות לשלום בעתיד. ויש עוד דברים באופק, אפשר בהחלט להרגיש אותם, אבל לא רק אצלנו אלא בכל העולם כולו. ואלוקים לא עושה את זה כדי שנפחד או נתעצב. אלא, בעיקר, להעיר אותנו מהתרדמה אליה נפלנו, לגרום לנו להבין שאנחנו צריכים לבטוח בו ורק בו, להתקרב אליו, כי אז לא יהיה לנו ממה לפחד ולחשוש.
 
האנשים שמדברים עם אלוקים כל יום, האנשים שלא מרשים לעצמם להיות מוטרדים מכל מיני כותרות, בין אם על מלחמות באופק, סופות או מה קורה בבורסה, אלה אנשי האמונה שכל הפוקוס שלהם נמצא על דבר אחד – חיזוק האמונה והביטחון בבורא עולם, אלה אנשים שמצליחים לתפקד ברגעים קשים, לא משתתקים מפחד, גם כשהמצב באמת מפחיד.
 
בואו נהיה כמותם, כמו אנשי האמונה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה