מגדל בבל

האנושות מעדיפה לסגוד לכסף, לאנשים ולבגדי השרד שהגשמיות ומציעה לכל דכפין בכל פינה. מגדל בבל, אז והיום.

3 דק' קריאה

חיה עובדיה

פורסם בתאריך 05.04.21

האנושות מעדיפה לסגוד לכסף,
לאנשים ולבגדי השרד שהגשמיות
ומציעה לכל דכפין בכל פינה. מגדל
בבל, אז והיום.
 
 
אי אפשר שלא להתפעל מהקצב בו העולם מתפתח. קנדה, אותה ראיתי לאחרונה בשנות ה-80 המוקדמות, השתנתה כל כך, כמעט שלא הכרתי אותה, גם ארצות הברית. לא יאומן, אבל זה פשוט מדהים. בניינים, מה בניינים? גורדי שחקים שכשמם כן הם – מבני זכוכית ומתכת מפלצתיים מרקיעים לשחקים, מתנשאים לגבהים עצומים, כאילו הכריזו על תחרות ביניהם – מי הכי גבוה?
 
אז כמו שאתם מבינים, הנסיעה הבאה שלי לקנדה הייתה ממש לא מזמן, לרגל אזכרתו של אבי ע"ה. בעלי ואני החלטנו לנצל את הנסיעה גם לביקור בני משפחה וחברים שלא ראינו כבר הרבה שנים. זה כלל גם כמה טיולי נוף וביקור בערי מגורים בהן גרנו. מה אומר לכם, גורדי השחקים שקמו כמעט בן לילה עיטרו את קו האופק של קנדה עם תחושת גאווה. אמביציה, עוצמה, כוח והישגיות היוו ההוכחה בכל לבנה בקיום של הבניינים המאיימים האלה.
 
אבל ממבט שני של הערצה, הרגשתי פתאום גל של ייאוש ותחושה מאיימת מכל המיצג המרקיע לשחקים הזה, מכל מה שהוא מסמל.
 
ההקבלה הייתה בלתי נמנעת – הבניינים המודרניים, גורדי השחקים העצומים של ימינו לאותו בניין מפורסם עליו מספרת התורה – מגדל בבל (בראשית יא). היום, המטרה לא יותר נעלה מזו של ימי מגדל בבל. אפילו אחרי המבול הגדול בימיו של נח והתיבה המפורסמת שלו, כשאנשים היו צריכים להבין כבר אז שאת אלוקים לא מאתגרים ובטח לא עם גאווה, העולם, שוב, נשטף באותה מידה איומה – יוהרה וגאווה, עם סיפוק והגשמה עצמית (נשמע מוכר, נכון?). כן, אותה גאווה שגרמה להם לבנות מגדל שיגיע עד לשמים. בכמה מקורות (תלמוד, סנהדרין קי"ט, א) אפילו אומרים שבעצם בניית בניין שכזה הייתה הכרזת מלחמה על… אלוקים!
 
וההיסטוריה חוזרת על עצמה, רק פי עשר ואפילו יותר. באותם ימים, להקים בניין כזה אנשים היו צריכים לעבוד שנים על גבי שנים. היום, עובדי בניין מיומנים מרימים עשרה עד עשרים בניינים כאלה בהינף מנוף. חשבון הבנק הרוחני לא מעניין אף אחד, אלא רק זה הגשמי, כך גם הנכסים, ההצלחה והמילה האחרונה של איזה טייקון רב עוצמה עם המון מרשרשים. במקום להקדיש זמן וכוחות בדבר האמיתי – בקשר שלנו עם בורא עולם ולקיים את עצותיהם של המורים הרוחניים העצומים שמלווים אותנו בכל דור ודור, האנושות מעדיפה לסגוד לכסף, לאנשים ולבגדי השרד שהגשמיות ומציעה לכל דכפין בכל פינה. וככל שהבניינים עולים מעלה ומתנשאים, תרתי משמע, הטומאה שוקעת בבני האדם עמוק יותר בליבם.
 
כאשר בורא עולם העניש את האנושות על אותה תקרית מפורסמת – מגדל בבל, הוא גרם לבלבול ביניהם. השם 'בבל' משמעו בלבול ומבוכה שקרו כאשר אלוקים חילק את כל האנושות באותה תקופה לשבעים קבוצות, כשלכל קבוצה פתאום נהייתה שפה משלה. לפני כן כולם דיברו באותה שפה, וברור שדבר זה גרם לבלבול נורא, לחוסר הבנה ותקשורת. ונראה שהבלבול הזה עדיין שולט ביד רמה גם בימינו…
 
את המנוחה מהמהומה הנוראית הזו נוכל למצוא רק במקום אחד: בחיפוש אחרי האמת. וזה אומר שהאמת הזו היא לבטוח בבורא עולם, לחיות עם אמונה ותודה, לחיות חיים מלאים מצוות כרימון. כל השאר זה פרסומות, השקרים העלובים של היצר, אך המאוד הרסניים וכואבים למי שנופל ברשת שלו.
 
הרבה אנשים כן מצליחים לחיות חיים מלאים בתוכן וקדושה גם בגלות, אולם כוחות הטומאה והרוע מחדירים בעולם ללא הרף דברים איומים, רעים ומפחידים, סוחטים כל טיפת טוב שנשארה עלי אדמות. ובעוד נראה כי הרשעים מצליחים ומנצחים, לבורא עולם יש מטרה מכוונות עם 'הצלחת הרשעים' הזו – כך הוא מנקה את העולם מהטומאה והרוע, נותן לרשעים ליהנות בעולם הזה ולא משאיר להם כלום. חלון ההזדמנויות של 'ושבו בנים לגבולם' מזמין כל אחד מעם ישראל לחסות תחת כנפי הקדושה והוא עדיין פתוח, אבל השאלה היא לעוד כמה זמן?
 
אחרי שהאומות התפצלו, מגדל בבל נשרף בחלקו, ומה שנותר נבלע באדמה. האם זה לא אפשרי שדבר שכזה דבר יכול לקרות גם היום, רק שיותר גרוע? היעדר מוסריות, פריקת עול וחיי הפקרות, גניבות, רצח ואכזריות נוראית להם אנו עדים היום (והרשימה עוד ארוכה) הם בכלל לא חלק מהתוכנית של בורא עולם, מחזון החיים שייעד לנו. כל המקרים הקשים שאנו רואים ושומעים, בארץ ובעולם, בסופו של דבר ייעקרו משורשם הרע, ובעזרת השם, נזכה לחיות בעולם מלא רחמים, חסדים, קדושה ושמחה.
 
ובינתיים, איך אפשר להטות את המאזניים לצד הנכון? אילו פעולות יאפשרו לנו, כפרטים, לעשות שינויים בעולם ולהחיש את הגאולה ואת המשיח? כידוע, החולי-עונש הוא סימן לרפואה. בורא עולם יצר את הכאוס על ידי חוסר תקשורת, לכן אנו חייבים להשתמש במילים שלנו, בכוח הדיבור, כדי להשיב את הסדר על כנו. ואת זה צריך לעשות בחכמה ובזהירות, כי לכל מילה יש משמעות וכוח!
 
"קחו עימכם דברים – שיתוודה תמיד בכל ליבו נוכח פני השם, אזי ושבו אל ה' – שישובו כל הדברים שפגם אל שורשו…" (רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן ח"א, ע"ח).
 
אם תבינו איזה כוח ועוצמה יש לדיבור, אומר רבי נחמן, תינצלו מהרס וחורבן!
 
רבי נחמן מלמד שהדיבור של האדם לא משפיע רק עליו, אלא יש לו כוח ורושם עצומים גם על אחרים ואפילו על כל העולם כולו! אז תארו לעצמכם מה אנו מסוגלים לעשות עם התפילות שלנו. לא פחות מלהזיז עולמות!
 
את התאוות והגאווה אנחנו צריכים להמיר במחשבות קדושות, במעשים ותפילות. כשנעשה זאת, כל הבניינים וגורדי השחקים יכולים להיות כלי קיבול ראוי לרחמיו של הבורא. יהי רצון שנזכה לזה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה