לרקוד עם הצרות

לפעמים, הדברים הכי הפוכים ואבסורדים הם הדברים להם אנו זקוקים יותר מכל דבר ברגעים הקשים. לרקוד עם הצרות הוא אחד מהם.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

אדם יכול לבטל מעליו דינים קשים באופן מידי אם הוא מקיים את מה שאמרו חז"ל: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה", ויעשה את זה כשהוא מבין בבירור שהכל מהשם  ויודה לבורא עולם ויהלל וישבח אותו על כך שהוא זוכר אותו ולא שוכח אותו.
 
האדמו"ר מקלויזנבורג, רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם זיע"א, הוא דמות שאני מאוד מעריץ ומעריך. בימי השואה הקשים שעם ישראל חווה הוא עבר ניסיונות וזמנים איומים שאי אפשר להעלות על הדעת, כולל עבודה מפרכת במחנות העבודה, כולל צעדות המוות הידועות לשמצה, כולל שהייה במחנות הריכוז האיומים. הוא איבד את כל היקר לו – משפחתו, אשתו ו-11 ילדיו באושוויץ. אבל האמונה שלו נשארה איתנה כמו סלע ואפילו התחזקה. הוא לא התפשר על היהדות שלו בפסיק, למרות הרעב והצמא, העינויים הקשים שעבר. הוא היווה דוגמה ומופת ועודד את האסירים שהיו איתו במחנה. הוא שרד את השואה ועלה לארץ, התחתן ונולדו לו שבעה ילדים, ביניהם תלמידי חכמים שמטביעים את חותמם, הקים מפעלים אדירים – מפעל הש"ס ואת בית החולים לניאדו, את מפעל התלמוד ועוד.
 
מאמרים נוספים בנושא:
המלחמה  האמיתית
צרות בצרורות ומילה קטנה
לא מספיקים לבכות
רק מילה אחת!
 
מהיכן הוא שאב את הכוח העצום הזה, ולא רק להמשיך הלאה, אלא לבנות ולהיבנות?
 
הרבי מקלויזנבורג גילה את סודו כשהוא מקיים את מצוות שתיית היין בחג הפורים ב-1968, כפי שעשו אבותיו וקודמיו הקדושים – ששתו יין מעורב עם מעט וויסקי, אז אמר: "גם אם הם יהרגו אותי – אמשיך להתפלל להשם. גם אם ישרפו אותי ויעשו ממני אפר ואפר – לא אזוז מהאמונה שלי בהשם. גם כשהייתי באושוויץ הייתי אומר "שמע ישראל" בקול רם. אין שום אפשרות להזיז אותי מהאמונה מהשם, כי אני כל הזמן רואה את שמו הקדוש לנגד עיניי".
 
מי יכול לומר כזה דבר? והרבי היקר הזה, לכל מה שאמר היו קבלות והוכחות אדירות לדבריו.
 
הרבי מקלויזנבורג דיבר על האתגרים של העם שלנו ולימד אותנו איך להתבונן עליהם מזווית ראיה נכונה: "רחמיו של האבא הם על ילדיו, לכן ברור שאבינו שבשמים לא רוצה חלילה לפגוע בנו, כי יש לו אהבה גדולה לילדיו גם לחוטאים וגם לרחוקים מאוד".
 
האתגרים איתם אנו מתמודדים עם השכנים שלנו נראים שונים לגמרי. הרבי גילה גבורה עצומה כשהיה אומר לעצמו כל הזמן בשעות הכי קשות שחווה בשואה "מכיוון שגם אני מזרע ישראל, לא יעלה עד הדעת שבורא עולם ירצה או יעשה משהו שהוא לא לטובתי. למה? בגלל שהוא אבא אוהב ועושה רק טוב והכל טובה, לכן גם מה שאני עובר עכשיו לטובה!"
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
מאחורי הקלעים של "כיף להתלונן"
עולם  משתנה
זה לא מה  שרואים
 
איך הוא השיג דרגת אמונה כזו גדולה? הוא תמיד ציטט את רבי אלימלך מלז'ינסק זי"ע שאמר בענווה גדולה, "אני לא מפחד ללכת לגיהינום, וכשאגיע לבית דין של מעלה והם ישלחו אותי לגיהינום, אשאל את המלאך של הגיהינום האם זו החלטה של בורא עולם. אם הוא יאמר שכן, אז אקפוץ לגיהינום בשמחה, בריקודים ושירים, כי השם הוא זה ששלח אותי לגיהינום, לכן זה בוודאי לטובה. ולא רק, אעשה את זה מתוך רצון לקיים את הרצון שלו תחילה".
 
הרבי מקלויזנבורג קיים את הדברים האלה על בשרו בתקופה הקשה והאיומה של ימי השואה.
 
אמונה חלשה, בכיינות ותלונות על כך שהחיים קשים, לא לקבל את העובדה שהכל מהשם והכל לטובה ולטובתנו הנצחית – זה שורש הבעיות כולן כך מסביר הרבי. "כשיהודי מבין עד עמקי ליבו באמת לאמיתה, כשהוא יודע ומאמין שהכל מהשם והכל טוב – אז שום רע לא יכול לפגוע בו. וכבר ברגע שהוא חושב כך הדינים מתבטלים מעליו. גישה כזו יכולה לבטל מעלינו את הדינים של הגלות הזו. זאת האמת של התורה".
 
אמונה, היא מילת המפתח. "כי בזכות האמונה של עם ישראל והדבקות בה, השם יעזור לנו ויבטל מעלינו את כל הדינים הקשים! "הפכת מספדי למחול לי, פתחת שקי ותאזרני שמחה" (תהילים ל, יב). השמחה הרבה יותר מועילה מכל תענית וסיגופים לבטל מעלינו את הדינים ולזכות לגאולה" סיים הרבי את דבריו.
 
יהי רצון שנזכה לאמת המתוקה והיקרה הזו ולגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה