החיים על בלטה אחת

תקופת החגים היא כמו לחיות על בלטה אחת, וזה לא תמיד קל. שרון רוטר עם כמה עצות פרקטיות שיעשו לכם את הבלטה קצת יותר מרווחת ונעימה.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 05.04.21

תקופת החגים היא זמן של התכנסות בו אנו מבלים המון זמן ביחד. מצד אחד, זו הזדמנות נפלאה, ולרובנו די נדירה, להיות ביחד כל המשפחה לאורך זמן. ומצד שני, זה עלול לצור מצבים של מתח ואווירה קשה וטעונה.
 
כמו שאנו מכינים מראש את האוכל לחג, התפריט לכל סעודה, הקניות, האורחים, האביזרים הנלווים הנדרשים, הניקיונות ועיצוב השולחן והבית, כך גם כדאי להתכונן מראש ולחשוב על דרכים להעביר את הזמן המשפחתי בנעימים.
 
אנחנו לא מורגלים להיות ביחד עם הילדים כל היום בתוך מתחם קטן כסוכה, להתכנס, לאכול ולישון שם. הרעש, האנרגיה של החיות והצורך בעשייה תמידית יכולים לגרום לאדם שפוי ורגוע להפוך למפלצת צעקנית ורגזנית.
 
מאמרים נוספים בנושא:
כל יום מחדש
שניים זה ביחד
זוג טוב עושה שיעורי בית
 
גם השהיה עם הבעל בצמוד לאורך זמן עלולה להעלות התנגשויות ברצונות, בדעות ובאינטראקציה סביב הילדים.
 
אז מה עושים?
 
אני לא ממש בטוחה שיש לי את הפיתרון האולטימטיבי בידיים, אבל אני יודעת שאם ההורים רגועים אז כל הבית רגוע, ורוב העבודה על המידות נעשית במחשבה תחילה, כמו שאמרו חז"ל: "סוף מעשה במחשבה תחילה".
 
עצם הכוונה והמחשבה על כך מראש, יכולה לגרום לנו להתנהג בצורה פחות אימפולסיביות בשעת מעשה. אם נזכור לעצור רק לרגע, לספור עד עשר, לנשום עמוק או לשיר "יונתן הקטן" פעמיים בשקט, או כל דבר אחר שיגרום לנו לקחת קצת רווח מהסיטואציה המתוחה ולא לפעול באופן מידי, כבר הרווחנו את הזמן שבו לא קלקלנו ושבו אפשר להיזכר בכלים שיעזרו לנו להתמודד.
 
זמן החגים הוא זמן של חופש, לכן בגלל האווירה המשוחררת, והבטלנות הרצויה לעיתים, אנו לא שמים לב ומרשים לעצמנו להיזהר פחות. אם רק היינו יכולים לנצל את ההזדמנות הזו דווקא כדי להתרכז בעבודה על המידות, ובמיוחד לפעול לשיפור מערכת היחסים לתקשורת טובה יותר, לכבוד הדדי ולפרגון, היינו מרוויחים חופש אמיתי ואווירה טובה, בונה ומשמחת.
 
כדי להגיע למצב אידיאלי זה, יש כמה כללים בסיסיים שעלינו לזכור ולשנן:

1. בואו נמנע מהערות ומתלונות במיוחד ובעיקר לא בזמן אמת. אם אחרי מעשה עדיין יש נקודה שמפריעה] אפשר למצוא את הזמן המתאים ביותר, כששני בני הזוג נינוחים ושמחים, לדבר ולפתור בעיות.

2. בעת מצוקה יש לשמור על הפה סגור. לא לענות ולשמור על חזית שקטה זה קשה ולפעמים כמעט בלתי אפשרי, אבל זה נחוץ. חוץ מזה, שהאופציה האחרת כמעט תמיד תביא לריב, כי בזמן של מתח כל אחד מתכנס בעצמו ואין פתיחות לשמוע ולקבל.

3. לדון לכף זכות. יש לצאת מנקודת הנחה שהצד השני אוהב אותנו ולא רוצה ברעתנו. פשוט, יש רגעים כאלו שכל אחד מבני מכונס יותר בעצמו וברצונותיו. אבל הוא לא נגדו, הוא בעדו. באותו רגע כדאי להעלות רשימה שהכנתם מראש של דברים טובים על בן/בת הזוג ולקרוא בה שוב ושוב.

אולי גם זה יעניין אתכם:
איך נשמור על זה?
סוד הזוגיות המוצלחת
עשרת הדיברות לבעל

4. לא להרגיש אשמה והתקרבנות. כל אחד מהצדדים עושה כמיטב יכולתו ותמיד אפשר לשפר. כדאי לזכור שהכל מאיתו יתברך שבן/בת הזוג הוא שליח/ה להראות לך איפה אפשר להשתפר ולדייק את עצמך ואת ביתך יותר. אתם לא קורבן של המציאות שלכם. בחרתם בה ועדיין יש לכם בחירה איך להתמודד עם התחושות שעולות.

5. השתמשו בדמיון. אם כלום לא עוזר ואתם עדיין מאוד כועסים, אז דמיינו לעצמכם שאתם מוקפים כיפה שקופה מזכוכית. אתם בתוך בועה ואף אחד ושום דבר לא יכול לפגוע בכם. הכיפה עבה, מבודדת ומעמעמת את עוצמת הרגשות.

6. דברו עם השם. זה הפסיכולוג האולטימטיבי והא גם הקאוצ'ר והגורו, הקוסם והגביר שלכם. אם הגעתם למצב לא פתיר, הוא זה שיפרום את הקשר. דברו איתו, שתפו וספרו את כל מה שעל ליבכם. תתלוננו ותבכו, תכעסו ותפרקו, ובסוף גם תאמרו תודה ותרגישו הרבה יותר טוב. וגם, תראו שהדברים כאילו יפתרו מעצמם בגלל שהרפיתם והשלכתם את הכל עליו.

ולסיום, והכי חשוב, התחזקו במה שאמר רבי נחמן מברסלב: אם אתם מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שאפשר לתקן! אולי זה יבוא קצת יותר ביגיעה, אבל זה אפשרי ורצוי בהחלט.
 
עושה שלום במרומיו הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ואמרו אמן.
 
שנזכה לחגים שקטים, נעימים, מלאי הרמוניה ושמחה עד מאוד. 

* * *
שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו.אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה