ותודה שהוא כאן

אמרו עליו הרבה דברים, ולא בהקשר החיובי. יחסי הציבור שלו הם שליליים להחריד, והוא בשלו. אבל אתם יודעים מה? אם הוא כבר כאן, אז בואו נגיד תודה.

6 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אמרו עליו הרבה דברים, ולא בהקשר החיובי. אמרו שהוא רק רוצה להרוס, לשבור את רוחו של האדם, לראות רק שחור ורע ולגרום לנו לחשוב שאין לנו תקנה. אמרו שכל העניין שלו זה להפיל אותנו הכי נמוך וכואב שיש, לרסק לנו את הדימוי והעצמי שלנו ולשלוח את הביטחון העצמי שלנו אי שם למרתף, מתחת לארגזים הכבדים והישנים.

 

יחסי ציבור, כמו שאתם מבינים, אין לטיפוס הזה.

 

אבל מה? אם הוא כבר כאן, צריך לומר (וקחו נשימה עמוקה) תודה!

 

כן. תודה שהוא כאן. תודה שהוא הורס לנו. תודה שהוא מבלגן לנו את החיים. תודה על כל הנזקים שהוא עושה לנו. תודה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

עוד יום שגרתי?

ברוכים הבאים לזירה הלוהטת

הקרב הטוב

סיבוב שלישי

 

בלא מעט שיחות, מאמרים ובכל מקום אפשרי, אמרתי שאל לו לאדם לרדוף את עצמו, כי לא הוא ברא את עצמו עם יצר הרע (אגב, זה הטיפוס מהשורות למעלה). למה? כי איך אנחנו יכולים לעשות את זה, לשבור ת עצמנו על דברים שאינם בשליטתנו? אלא, שיש כאן עומק נוסף ומשמעותי מאוד: נחת הרוח של בורא עולם מהאדם היא דווקא עם היצר הרע! (כן, קראתם נכון), ושימו לב מה אומר רבי נתן מברסלב על הנושא (ליקוטי עצות, התחזקות ל"ז):

 

"והוא מעלה גדולה כשיש עדיין יצר הרע לאדם, כי אז יכול לעבוד אותו יתברך עם היצר הרע דייקא. דהיינו להתגבר מתוך חמימות היצר הרע, להמשיך ממנו לתוך איזה עבודה מעבודתו יתברך. ואם אין יצר הרע לאדם, אין עבודתו נחשבת כלל! ובשביל זה מניח השם יתברך היצר הרע שיתפשט כל כך על האדם, וביותר על מי שחפץ באמת להתקרב אליו יתברך. אף על פי שעל ידי התפשטותו והתגברותו כל כך הוא מביא את האדם למה שמביא לכמה עוונות ופגמים גדולים, אף על פי כן הכול כדאי אצלו יתברך בשביל תנועה טובה, מה שבתוקף התגברותו של היצר הרע מתגבר עליו האדם באיזה תנועה ובורח ממנו, שזה יקר אצלו יתברך ביותר מאילו עבד אותו אלף שנים בלי יצר הרע. כי כל העולמות לא נבראו כי אם בשביל האדם, שכל מעלתו וחשיבותו היא מחמת שיש לו יצר הרע כזה והוא מתחזק כנגדו. על כן, כל מה שהוא מתפשט ביותר ויותר, כמו כן הוא יקר בעיניו יתברך יותר כל תנועה בעלמא שהוא מתחזק נגדו. והשם יתברך בעצמו עוזרו לזה, כמו שכתוב: 'ה' לא יעזבנו בידו'".

 

אתם מבינים? תנועה טובה אחת שאנחנו עושים לכבוד אבא שבשמים, בורא עולם, מתוך התגברות היצר הרע והבלבולים – יקרה וחשובה לקב"ה יותר מלעבוד אותו אלף שנים בלי היצר הרע!

 

רק מה, היצר הרע משדר כל היום לאדם, 'תראה, כולך רע, כמה רע יש בך, כמה תאוות, אילו מידות איומות…' ואז האדם נופל ברוחו ובדעתו וחושב שהוא בחיים לא יצליח, לא יזוז מילימטר מאיפה שהוא מונח, לא יתקרב לאבא שבשמים, ומיד מתייאש. אבל ההיפך הוא הנכון! ככל שיש לך יותר יצר הרע, כך העבודה שלך – התנועות הטובות שלך, התפילות החלשות שלך, המעשים והפעולות – כל אלה שווים הרבה יותר, מאשר היית משיג דברים אדירים בחיים בלי יצר הרע.

 

ואיפה היצר הרע מכה באדם הכי הרבה? במחשבה שאני רוצה להיות רוחני, קרוב לבורא עולם, אבל בלי יצר הרע! מעין תנאי כזה. אז זהו, שאין כאן תנאים. בעצם כן, אחד – חייב להיות לך יצר הרע אם אתה רוצה להתקדם, אם אתה רוצה להתחשל, אם אתה רוצה להשיג דברים. בלי הטריגר, לא זזים לשום מקום. זה לא העניין של בורא עולם בכלל, הרי יש לו אינספור מלאכים שעובדים אותו בהתלהבות עצומה עד שהם נשרפים בשבילו. מאיתנו הקב"ה לא מבקש "ביצועים" כאלה, שהרי "לא בגבורת הסוס יחפץ ולא בשוקי האיש ירצה". מה כן? שתכיר בעובדה, ותקבל אותה באהבה, שיש לך יצר הרע, שתכיר בעובדה שהקב"ה הוא זה שנותן ליצר הרע את הכוח לגבור עליך, ומנקודה זו תבוא אליו מתוך ענווה ואפסיות ותבקש ממנו, מאוצר מתנת חינם כמובן, ברחמיו ובחסדיו שיעזור לך להתגבר עליו. "רוצה ה' את יראיו, את המייחלים לחסדו"!

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

רק מילה אחת

אל תפסיקו לרצות

והעיקר לא לפחד כלל

אף פעם אל תגיד אף פעם

כנפיים של נשר

 

אז אל תצפו לקום מחר בבוקר בלי היצר הרע, זה לא יקרה. רק לדעת שמה שלא יהיה – אני את שלי עושה, כל מה שאני יכול לפי הכלים והמצב שלי, ומהנקודה הזו יש לבורא עולם נחת רוח אדירה. כן, גם מהתפילה והמצוות שאני מקיים במצב שלי, למרות שהן רחוקות משלמות בגלל היצר הרע ונזקיו. בעצם, לא רק למרות זה אלא דווקא בגלל שיש לי הרבה מאוד יצר הרע, לכן העבודה שלי חשובה ורצויה, חביבה ומתוקה לפניו יתברך. כי אם הוא לא היה, היצר הרע, גם אם הייתי עושה דברים מושלמים במשך אלף שנים – לא הייתה שום נחת רוח ממני לבורא העולם.

 

זה המקום לחדד נקודה חשובה מאוד – אנחנו צריכים לשמוח בכל הנקודות הטובות שלנו, בכל נקודה ונקודה! כי כל אחת מהן, כל תנועה שנעשית דווקא בעולם הלא פשוט הזה, בחושך ובהסתרה – יקרה מאוד לבורא עולם מכל העבודה של כל המלאכים ושרפי הקודש. אם נאמין בזה באמונה שלמה, שום דבר לא ישבור אותנו! ככל שאדם מרגיש גרוע ורחוק יותר, הוא רק מתחזק יותר לחטוף עוד טוב ולעשות עוד משהו לכבוד הבורא – עוד רצון טוב, עוד מילה טובה. אם נפנים את זה עמוק בליבנו החיים שלנו יראו אחרת, גן עדן עלי אדמות.

 

ואם זה כל כך יקר לבורא עולם, אם כן, זו התודה הכי גדולה שצריך לומר לו – תודה רבה לך, אבא, שיש לי יצר הרע. תודה רבה לך אבא יקר שהיצר הזה מצליח להתגבר עלי. אבל מתוך כל הבלגאן הזה אני מצליח לעשות לך נחת רוח, אני מצליח לאסוף את עצמי בכל פעם מחדש, לא להתייאש, לרוץ אליך, לבקש את עזרתך, להתפלל אליך, לרצות את קרבתך.

 

מחבר ה"שפת אמת" אומר על עניין גלות מצרים, שעם ישראל לא צריכים להתפלל לצאת מהגלות, אלא להתפלל לשמוח בגזירת הגלות ולקבל באהבה את רצון הבורא. על אותו משקל בדיוק, כך הוא הדבר בעניין היצר הרע. רגע לפני שאתם פותחים בתפילה ממנה תירו עם כל הנשקים שיש לכם על היצר הרע, בתקווה שתיפטרו ממנו ואחת ולתמיד, אמרו תודה לבורא עולם, קבלו באהבה את המציאות של הטיפוס השלילי הזה שמלווה אתכם מהיום שנולדתם (ועד ליום האחרון שלכם עלי אדמות, כי גם פצצת אטום לא תשמיד אותו) תבינו שזו ההשגחה הפרטית של בורא עולם עלינו, היצר הרע שלצידנו, שהרי הכל לטובה ולכל דבר יש מטרה בחיים. ואם כך, תנו חיוך ענק כי כאן מתחילה הגאולה שלכם.

 

"וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" – אומרים חז"ל על היצר הרע. אתם מבינים? הוא לא רק טוב, אלא טוב מאוד. אם לא היה לנו אותו לא היינו יכולים להתקיים אפילו שעה אחת מכיוון שהנשמה כולה אש וכיסופים לבורא עולם, והיא הייתה מיד פורחת מהעולם ודבקה בבורא. היצר הרע נותן קיום לאדם בעולם הזה, משמעות אמיתית להישגיו, לרוחניות שלו ולכל מה שהוא עושה. הכל לטובה. כן, גם היצר הרע, ואפילו בעיקר היצר הרע.

 

הרצון הוא הכוח המניע את האדם, והיצר הרע גורם לנו לרצות. רבי נחמן מברסלב אומר שכל המניעות הן בשביל החשק. היצר הרע הוא המניעה הכי גדולה שיש, וכל מטרתו היא לייצר חשק ורצון. בלעדיו, תרצו או לא, העולם היה משעמם. היינו עושים הכל על אוטומט, כמו בובות על חוטים. אבל עם היצר הרע, יש מלחמה. הוא גורם לנו להילחם, להתחזק ברצון, הוא (אין מה לעשות) נותן טעם בחיים, טעם בעבודת השם.

 

אז מהיום והלאה, אם הטיפוס הזה יאמר לכם שאתם לא יכולים לעשות כלום בגלל שיש לכם יצר הרע כזה גדול, שהוא האויב הכי נורא שלכם, תגידו (ובבקשה, עם חיוך על הפנים) 'האמת, אני לא יכול בלעדיך. תתפלא לשמוע, אבל אתה האוהב הכי גדול שלי, רק בזכותך הגעתי עד הלום'. ככה תשחררו את היצר הרע הכי גדול – זה שבא להחליש אתכם, זה שמנקר בראש שאם לא היה לנו יצר הרע היינו מגיעים רחוק. אל תאמינו לו.

 

עכשיו מובן היטב מהו כוחה של חצי שעה תפילה על דבר אחד ברוחניות. כלומר, כשאדם מתפלל לזכות ולהתגבר על מידה או תאווה מסוימת. אם תנועה אחת ורצון טוב הכי קטנים חשובים ויקרים לבורא עולם יותר מאלף שנים של עבודת שרף קודש, אז תארו לכם מהי חצי שעה של כיסופים, של רצונות ובקשות מהקב"ה שירחם עלינו! זה יותר ממיליארד שנים. יום אחרי יום, בהתמדה, זה לא עניין של מה בכך. אי אפשר לתאר ולשער את גודל המעלה של העבודה העצומה הזו. כמובן, אדם שעושה את זה על בסיס יומי רואה ישועות רבות. השינויים לא מאחרים להגיע. עוד ועוד תנועות טובות, עוד דיבורים שבאים ממקום טוב וגורמים לנו לחשוב ולעשות טוב, כל אלה מסייעים לאדם להתגבר על היצר הרע. וגם אם בהמשך הוא נופל, אין מה להתייאש בכלל. לחצי שעה הזו יש ערך רב בשמים, היא פועלת נפלאות גדולות, בסוף הכל מצטבר לחשבון אחד גדול, והופ, אתה כבר בשלב הבא של סולם חייך.

 

ואל תחסכו במילים, תספרו לאבא הכל – כמה קשה, איזה יצר הרע יש לנו, איך הוא מצליח להתגבר עלינו כל פעם מחדש, לנצח, משגע אותנו, מוציא אותנו מדעתנו עם התאוות האיומות, מרדים אותנו, גונב לנו תפילות, גונב לנו שעות, ימים ושבועות. אבל! מיד לאחר מכן אל תשכחו לומר תודה רבה לך אבא! על היצר הרע החזק והגדול הזה שמפיל אותי, ומנצח אותי שוב ושוב. אם זה מה שאתה רוצה, אם זו ההשגחה שלך, אני מקבל את זה באהבה. אבל אני בטוח שרצונך הוא שאתגבר וארצה אותך דווקא מתוך תוקף היצר הרע, לכן כמו שנתת לו את הכוח לנצח אותי, תן גם לי את הכוח לנצח אותו!

 

תשמעו, עסקים עם בורא עולם זה הדבר הכי משתלם שיש. תעשו את החלק שלכם, ותראו איך השותף הנפלא הזה עושה את החלק שלו והכי טוב שיש.

 

ולא, אל תסיימו לקרוא את המאמר הזה ותקליקו על המאמר הבא. עצרו רגע (אם אפשר גם יותר) ותחשבו על מה שקראתם, תפנימו. בעצם, תדפיסו אותו, תקראו את הדברים האלה בכל פעם שהיצר הרע ינסה להחליש אתכם, בכל פעם שתרצו להתחזק ולהבין איזה כוח עצום יש בכם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה