זה המקום?

היה אתה בקו אמצע, היה אתה על מקומך. שמור על הציר הפנימי שלך. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על המקום שמאפשר לנו להתחבר לכוח שיש בנו.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

עוד לפני האביב החלה הפרשת שלגים במקורות הנהר דווינה. המים זרמו בזרם אדיר עם גושי קרח ענקיים. הם פירקו גשרים, סחפו כפרים והלמו בסוללה שהקיפה את העיר דווינסק. הנהר הלך וגאה והייתה סכנת הצפה.

 

רבי מאיר עטוף בטליתו, עלה על הסוללה, עמד עליה והתפלל. תוך כדי התפילה החל הקרח לנוע ממקומו לכיוון הנהר. כך הצילה תפילתו את העיר. גם תושבי העיר הנוצרים ראו בזה נס שחולל הרב הקדוש היהודי (ראש המוסד לשעבר איסר הראל סיפר בעדות אישית על המראה שנחקק בזיכרונו בעודו נער, על נס שחולל רבי מאיר שמחה הכהן זצ"ל, מחבר "משך חכמה", שהיה רב העיר דווינסק ברוסיה).

 

פרק א – אל תיכנעו לפחדים

פרק ב –  אין אדם בלי גלות

פרק ג – אין לי כסף, אין לי!

פרק ד – והעיקר, לא להתעייף כלל!

 

על מה התפלל רבי מאיר שמחה על הסוללה? איזו טענה אדירה טען שהצילה עיר גדולה?

 

בכל יהודי יש בזעיר אנפין ממידותיו של אברהם אבינו. בכל ניסיונותיו ומאבקיו יום יום יש נגזרות מרסיסי אברהם אבינו. בוודאי יש בו גם מיכולותיו לעמוד באמונה ובגבורה בניסיונות והקשיים. אפשר לומר שאמונה, מידות ואיתנות, הם דברים העוברים בגנטיקה של העם היהודי.

 

במצבים של ניסיונות מתעורר הצורך לברר איך לפעול ולהתנהל. טיבו של אדם אינו נקבע לפי מה שטמון בו בכוח, אלא לפי מה שהוציא מהכוח אל הפועל. כל עוד אדם לא מנסה את כוח בחירתו בפועל – הרי שטרם מימש את עצמיותו. וטוב לדעת שהניסיון, בראש ובראשונה, בא לקדם ולנשא אותי.

 

עיון בעשרת הניסיונות של אברהם אבינו יאפשר לנו להבין את ההתייחסות לניסיונות שלנו, ואיך להתגבר עליהם, שהרי אברהם עמד בכולן.

 

ייסורים שונים הם ביטוי לניסיון מלחמת החיים.

 

עומס, מתח, סכסוכים, דאגות, רגזנות, חוסר ערך עצמי, בלבול, תהיות והיסוסים, אגו מנופח וספקות – אלה ביטויים שונים של מלחמת החיים.

 

וכן, גם עייפות, עצבנות, עבודה קשה, מצב שבו ממהרים באופן מתמיד ולא מספיקים מה שרוצים, מצב שהמציאות מובילה וגוררת אותך ומפעילה אותך – זה ניסיון במלחמת החיים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

ניסיון על כיסא גלגלים

יש לי עורב קטן בראש

פרה קטנה

תמלא אותה

כשאלוקים צוחק

בוקר לא רע, אחרי הכל

אף אחד לא אשם, זה אני השם!

ותודה שהוא כאן

רוחניות בנעלי בית

מפתח מאסטר לחיים

קפה עם מלאכים

 

כשאנחנו רוצים סדר יום הכולל צעידה, אכילה נכונה, עבודה, זמן משפחה, זמן חברים וגם זמן קריאה ולימוד, אבל ללא אנרגיה בערב, זה גם ניסיון במלחמת החיים.

 

גם כשיש לנו הרבה זמן, כשאנו בלי עבודה והילדים מחוץ לבית והתפנו לנו כמה שעות – אם לא ננהג בעצמנו בטוב בשעות הללו, זה רק משום שמדובר בניסיון מלחמת החיים.

 

כאשר אנחנו מודאגים מאירוע מסוים, מהמצב הביטחוני ולא זוכרים שזה לא לנצח ושבקרוב נתחזק ונעבור את הקושי – כן, זה ניסיון במלחמת החיים. זה ניסיון שאינו חד פעמי, אלא ניסיון שאותו חווים כל יום בכל תחומי החיים.

 

איך עומדים בניסיון הזה ששוטף אותנו?

 

"המקום אשר אתה עומד עליו – קדוש הוא", ואמר ה"חפץ חיים": "בכל מצב של צרה ומצוקה, בכל קושי – תעשה מה שאתה יכול במצבך ובשכלך בחיבור לקב"ה, כמות שאתה – זה המקום".

 

היה אתה בקו אמצע, היה אתה על מקומך. שמור על הציר הפנימי שלך. "להיות על מקומך" ולא להיגרר להתנהגות שלילית או חשיבה שלילית או הרגשות שליליות – זה דבר שמאפשר לך להתחבר לכוח שיש בך, ומקור הכוח הוא חיבור לטוב גם ברגעים בהם קשה לך, כואב לך ואין פתרונות באופק – עליך להיות על מקומך העכשווי. עליך להשתמש במקור כוחך שהוא – היה הכי טוב שאתה יכול לעצמך, לאנשים ולסביבה!

 

ניסיון מלחמת החיים בונה את האדם, מפתח את רגישותו, מקדם את הבנותיו, מגדל את הכרתו ומגלה את הכרת הטוב שבו, אם אדם בוחר להתחבר למקומו ולהיות שם הכי טוב שיכול, הכי הגון, הכי ישר, הכי פשוט. האדם נבנה מניסיונות מלחמת החיים, והם תנאי הכרחי בהשגת ומימוש הטוב שיש באדם. אולי גם תנאי הכרחי בהשגת בניית כלל ישראל.

 

היבט נוסף הוא ההתייחסות לניסיונות. כאשר יש התנגדות והתנהגות של מלחמה נגד המציאות, זה יוצר הפרעות רבות. הפרעות בריאותיות בגוף, בנפש, במערכות יחסים ועוד. כאשר יש התייחסות של מציאת הטוב בכל מצב – זה ממתיק את הדינים, ומצב גרוע משמש אמצעי טוב ויעיל לתכלית הטוב הנצחי. אדם יכול לחוות את אותה מציאות עם התנגדות או עם מציאת הטוב שבתוך הרע. רבי נחמן מברסלב אומר, שמציאת הנקודות הטובות שיש בצרה ימתיקו ויהפכו את הצרה לטובה גדולה.

 

איסר הראל סיפר על תפילתו של רבי מאיר שחוללה נס.

 

אולי התפילה היא שנהיה על מקומנו, שנעשה הכי טוב שנוכל, שנמצא את הטוב בכל מצב.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה