אלף מראות ושלום בית אחד

כל הפנים הן כמו מראות. תחייכו, ויחייכו אליכם. אילו פנים אתם רוצים לראות בבית שלכם? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על אלף מראות ושלום בית אחד.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 05.04.21

בכל יהודי יש בזעיר אנפין ממידותיו של אברהם אבינו. בכל ניסיונותיו ומאבקיו יום יום יש נגזרות מרסיסי אברהם אבינו. בוודאי יש בו גם מיכולותיו לעמוד באמונה ובגבורה בניסיונות והקשיים. אפשר לומר שאמונה, מידות ואיתנות, הם דברים העוברים בגנטיקה של העם היהודי.

 

במצבים של ניסיונות מתעורר הצורך לברר איך לפעול ולהתנהל. טיבו של אדם אינו נקבע לפי מה שטמון בו בכוח, אלא לפי מה שהוציא מהכוח אל הפועל. כל עוד אדם לא מנסה את כוח בחירתו בפועל – הרי שטרם מימש את עצמיותו. וטוב לדעת שהניסיון, בראש ובראשונה, בא לקדם ולנשא אותי.

 

עיון בעשרת הניסיונות של אברהם אבינו יאפשר לנו להבין את ההתייחסות לניסיונות שלנו, ואיך להתגבר עליהם, שהרי אברהם עמד בכולן.

 

פרק א – אל תיכנעו לפחדים

פרק ב –  אין אדם בלי גלות

פרק ג – אין לי כסף, אין לי!

פרק ד – והעיקר, לא להתעייף כלל!

פרק ה – זה המקום?

פרק ו – חוסר עקרה

פרק ז – ניסיון כואב

 

בעיר קטנה היה בית ובו 1000 מראות. יום אחד הגיע לבית כלב קטן ומאושר שקפץ לאורך כל המדרגות ונכנס עם חיוך גדול אל הבית. הוא הופתע לגלות שבבית יש עוד 1000 כלבים קטנים ומאושרים כמוהו. כשיצא, חשב לעצמו שזה בית נהדר ובוודאי יחזור לבית הזה שוב.

 

מיד כשהוא יצא, הגיע אל הבית כלב אחר עצבני, כועס וחשדן. הוא הופתע לגלות כשראה בבית עוד 1000 כלבים כועסים וחשדניים. הוא כל כך נבהל, עד שיצא מהבית בריצה וכל הזמן אמר לעצמו שלעולם לא יחזור יותר לבית הזה.

 

כל הפנים הן כמו מראות. תחייכו, ויחייכו אליכם.

אילו פנים אתם רוצים לראות בבית שלכם?

 

אברהם אבינו עמד בניסיון שלום הבית עם התבשרותו על זרע, עם אבימלך והגר.

 

ישנן שלוש רמות של שלום ביחסי זוגיות: נהר, קדירה וציפור, ככתוב: "שלוש שלומות הן – נהר, ציפור וקדירה. הרואה אחד מאלו בחלומו יצפה לשלום" (ברכות נ"ו, ע"ב).

 

נהר – זו רמה נמוכה של שלום בית. מדובר במערכת יחסים זוגית בה כל אחד ממלא את חובותיו ועושה את תפקיד אחריותו בבית וכלפי בן הזוג באופן מלא ובדייקנות. אין עימות ורמת הקשר הרגשי נמוכה. כל אחד הוא יחידה עצמאית נפרדת ויש יחסי גומלין פעילים ברמת קיום האינטרסים ההדדיים.

 

נהר, הוא נתיב המקשר ומחבר שתי ערים, שתי גדות. נהר, מייצג יחסים המתקיימים בין שתי ישויות.

 

קדירה – זו רמה שנייה ביחסי שלום בית. אלו נישואין בהם בני הזוג הציבו יעדים ומטרות משותפים אליהם לא היו יכולים להגיע בנפרד. יש בקשר תלות הדדית, במאמצים משותפים הזוג מגשים את המטרות.

 

הקדירה מייצגת שימוש בכוחות מנוגדים של אש ומים כדי להפיק מוצר מוגמר.

 

ציפור – זו הרמה העילאית ביחסי שלום בית. השלום הוא חלק בלתי נפרד ממהותם של בני הזוג, יש תחושת הזדהות זה עם זו, יש חברות, גילוי נפש ומשימות חיים משותפות. יש לזוג קשר רגשי, יש רגישות וכבוד זה לזו. בנוסף, יש נתינה אחת לשני. הזוג חי בברית נישואים, הם בריאה חדשה, הם שניים שהם אחד!

 

הציפור מייצגת שלמות. יש לציפור שתי תכונות שונות, האחת – יכולת להתקיים על הארץ, והשנייה – היכולת לדאות למרומים. שתי תכונות אלו הן לא כישורים נפרדים, אלא מנגנון אחד המתפקד היטב בשתי הרשויות. מיזוג של טבעים שונים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

זוגיות טובה? תהיו חברים!

למצוא את הזוגיות מחדש!

אם לא תשנה, שום דבר לא ישתנה!

אהבה טהורה

אהבה אמיתית

שניים זה ביחד

סיפור הדרכה מהסרטים

סוד הזוגיות המוצלחת

כל יום מחדש

זוג טוב עושה שיעורי בית!

תבחרו באהבה

 

שלום בית

 

בעיות בשלום בית מתבטאות בשלושה מישורים בהם הנישואים מיטיבים עם האדם בתחומים פיזיים, רגשיים ורוחניים. הביטוי של זה הוא כאשר הנישואים הם רק אמצעי לאינטרסים, כאשר יש אשליה של אושר נצחי והתגשמות כל החלומות בנישואין (הנוצרת על ידי התקשורת והמדיה).

 

ניסיון שלום בית מופיע גם כשיש הרגשת בדידות בזוגיות, כשיש געגוע לחיי רווקות, כשיש פגיעות, מרירות, כעס ואכזבות. כאשר אין דיבור גלוי מתמיד וקבוע בין בני הזוג, כאשר אין תחושה של פרגון, הבנה והכלה, העצמה, עזרה וסיוע, כשיש התחשבנות על אחריות בבית, כשחסרה מחויבות, כאשר אין הכרות וכל אחד מבני הזוג חי את חייו מבלי לשתף אחת את השני. כמו כן, כאשר מצפים לבן/בת זוג מושלמים במקום למתאימים, שביחד תהיה התפתחות והגשמה של התכלית ועוד.

 

שלום בית הוא נושא גדול ועמוק, ובמאמר זה ישנה התייחסות במידת האפשר בדף קטן אחד…

 

ובכן, מה לעשות? שלום בית דורש מאיתנו השקעה בכל רבדי הקשר. כדאי להתחיל בחינוך לזוגיות בתקופת הנערות, בבית, בבית הספר ובהדרכת כלות וחתנים.

 

בנוסף, להתנהג יפה עם בן/בת הזוג. לפעמים אנחנו מתנהגים יפה מחוץ לבית אבל בבית אנחנו 'חמוצים', מקטרים ועייפים. יש להשקיע ולהתאמץ למצוא זמן יומי לשיחה בשניים, לדבר על הכל ביחד, למרות הנטייה להכניס לשיחה את הילדים, העבודה וכל מה שעברנו.

 

טוב להיות בהקשבה והכלה לבן/בת הזוג, ללמוד ממנו את מה שבא לחדש לנו, להפתיע בגילויי חיבה פשוטים ואכפתיים. למשל, אם בן/בת הזוג יושב וקורא אפשר לכסות אותו עם שמיכה מפנקת, והדוגמאות למעשים קטנים ומלאי חום ואהבה הן רבות.

 

לתת מקום לשוני – במקום 'את/ה לבד' להעניק תחושת האכפתיות בכל התחומים, לצחוק, להאיר פנים, להיות בנתינה בלי לחכות לתמורה ולהגדיל את נוכחות האהבה.

 

ויותר מכל, טוב לטפח את שלום הבית ולהשקיע השקעה שתניב תשואה גדולה בתוך הבית!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה