אין אדם בלי גלות

לא תמצאו אדם אחד בעולם הזה שלא נמצא בגלות, מגלה לנו עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, ומסבירה על סוגי הגלויות שאנו חווים בחיים וכיצד יוצאים מהן.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אין לך אדם בלי שתהיה לו גלות…

 

אמונה, גלות, פרנסה, שידוכים, מלחמת החיים, צער גידול בנים, ייסורי הגוף, שלום בית… אין לך אדם שאין לו סוג של גלות.

 

אולם נשאלת השאלה, האם למרות שאנו חיים בארץ ישראל אנחנו נמצאים בגלות? ובכלל, מהי גלות?

 

פרק ראשון: אל תיכנעו לפחדים

 

גלות מתחלקת לכמה ערוצים: יש את הגלות הלאומית, ויש את הגלות האישית. אתייחס במאמר זה לגלות הפרטית של האדם, שאף היא מתאפיינת בכמה סוגים:

 

גלות פיזית – הכוונה לכך, שאדם לא יכול לגור בבית שלו, או שהוא נאלץ לעזוב את ביתו. למשל, אדם שפרנסתו רחוקה מהבית ועליו לשהות רחוק מבני משפחתו מספר ימים בשבוע. או, כאשר אדם חולה והוא נוסע למרחקים על מנת לקבל טיפול רפואי, או כשהוא מאושפז בבית חולים למשך תקופה מסוימת עד שיחזור לביתו.

 

לגלות מהסוג הזה ישנה מטרה חשובה ומובנת, אולם האדם עוזב את ביתו.

 

גלות הדעת – גלות זו באה לידי ביטוי כאשר אדם לא יכול לבטא את דעותיו בחופשיות, לכן נאלץ לשתוק או לוותר על מחשבותיו וערכיו. למשל, אדם שהתחתן ובנה את ביתו, רוצה לחנך את ילדיו בדרך מסוימת, אבל הוריו אומרים לו לעשות אחרת, כפי שהוא חונך. כדי למנוע מתח ומריבות הוא מוותר ולא משמיע את דעתו.

 

דוגמה נוספת, כאשר מספר אנשים יושבים ביחד, במפגש חברתי, כשלפתע השיחה הופכת להיות מבזקי רכילות עסיסיים ואיומים. לא נעים לאחד המשתתפים לעצור את השיח, שלא יגידו שהוא מתחסד או שונה מהם, לכן הוא לא מביע את מחאתו.

 

זוהי ללא ספק גלות הדעת.

 

גלות רגשית ונפשית – היא גלות שבה אדם לא יכול לבטא את רגשותיו. עליו להגלות את הרגשות שלו כביכול למקום אחר. למשל, אישה שעברה תקיפה חוששת לבטא את תחושת ההשפלה שעברה מחשש שהאצבע המאשימה תופנה אליה,, עם כל מיני 'בגלל שהיית נחמדה אליו… בגלל… ובגלל…'

 

דוגמה נוספת, כאשר אדם פוגע בחברו ומעליב אותו. הנפגע שותק ולא מבטא את רגשותיו. הרגשות שלו בגלות, מרוחקים, והוא חש לבד.

 

מאמרים נוספים בנושא:

זה הרבה יותר פשוט

פשוט, לזרוק את השכל

היופי שבפשטות

צאו למסע

מסע כומתה ויום מקומט

מסעות רוחניים

השורות ששינו את החיים

המסע אל האמת הפנימית

חברתי התפילה

קבוע, אבל בטוח!

 

גלות וגלים

 

כל גלות היא גל. כאשר מגיע הגל מהים, צריך לדעת איך לנהוג כדי לא לטבוע. קפיצה מעל הגל או ניסיון עמידה מול הגל – יגרמו לנפילה, לאיבוד הכוח.

 

הגל חזק מאיתנו, איננו יכולים לעמוד מולו. מה כן? לנסות לעבור בתוך הגל בלי פחד. לאפשר לעצמנו לצאת מהצד השני שלו.

 

זאת הדרך להתמודד עם הקשיים של החיים ועם הגלות שאנו חווים. להתעלם ולקפוץ מעל אירועי הגלות, או לעמוד בעקשנות מול אירועי הגלות – זה דבר כואב ומרסק. אולם, דווקא לעבור בתוך האירועים, להרגיש את הלב והכאב, לשמוע את המחשבות – זאת הדרך לצאת מהגל, לעבור אל הצד השני שלו בצורה מחוזקת!

 

והכלל – שכל גלות צריכה לקדם אותנו לגילוי!

 

יציאה מהגלות היא לגלות את הפנימיות והאיכויות האישיות, ולממש אותן! הגלות שלנו יכולה להיות לכאורה בנאלית. אדם רוצה לעסוק במקצוע מסוים, אבל הוריו מעודדים אותו ללמוד דווקא משהו אחר. אם יוותר על שאיפתו, הרי שהוא נכנס לגלות אישית.

 

מצבים אלה נכללים בתופעה המכונה "ירושה של גלות", כלומר, לפעמים אנחנו מתמודדים עם גלות שירשנו, וממנה אנחנו צריכים לצאת. והגלות, בעיקרה, היא כשאתה לא על מקומך, כשאתה לא מביא את הטוב שבך למימוש, לכן אוסף כעסים ותסכולים לאורך כל הדרך, אז היא מופיעה במלוא הדרה.

 

מטרת הגלות היא, לכוון את האדם לגילוי עצמיותו. כן, גם אם זה נשמע מוזר, אבל הגלות מקדמת אותנו.

 

דוגמה קלאסית לכך אנו מוצאים אצל אברהם אבינו שהתבקש על פי צווי אלוקי: "לך לך, מארצך וממולדתך, ומבית אביך אל הארץ אשר אראך".

 

אברהם אבינו התבקש לצאת מאורח החיים, מהמקום בו היה גר, מטבע שהטביעו בו, מהאנשים שאהבו אותו ומכל המוכר לו, אל עבר המטרה: אל הארץ אשר אראך! כדי שיגלה משהו חדש.

 

האמונה שהוא קיבל בניסיון הזה, הניסיון הראשון שלו, סללה לו את הדרך בעזרתה יכול לצאת לגלות ולחזור אל עצמו!

 

אין מה לומר, קשה להיות בגלות. אך אם מבינים שהיא לא עונש, אלא צעדי התקדמות, הרי שתהיה לנו את היכולת לעמוד בניסיון.

 

"לך לך" כפי שאומר רבי נחמן מברסלב – אל עצמך, בשבילך. אם במקום שלך היו דברים לא טובים, זה ברור ופשוט שתצא למקום טוב יותר. אבל גם אם אתה בא ממקום טוב מאוד, צא לדרך. למה? כדי לגלות את עצמך, את השייך לך. אל תחיה רק מה שלימדו אותך, כי זו גלות, במובן מסוים, שמגבילה את התפתחותך האישית. זה תהליך שכדאי מאוד לעשות מתוך תקשורת טובה ונעימה.

 

הגלות מעלה בתוכנו אסוציאציה של חורבן ועקירה, אולם כל גלות היא תחילתה של צמיחה וגאולה, של גילוי הטוב שבנו או במקום החדש אליו אנו צריכים להגיע – ברוחניות ובגשמיות!

 

מתי מתחילה הבעיה? כשמתחילים להרגיש בנוח בגלות, כשמעדיפים לא לעורר שינוי טוב ולהישאר "באזור הנוחות" שלא פעם מתברר כמקום לא נוח וטוב, אלא ערוגה של קוצים או בריכת בוץ טובענית.

 

כמו אברהם אבינו, שעמד בניסיון הגלות, גם אנו מקבלים ממנו רסיסי אמונה ורסיסי כוח לעמוד בגלות שלנו.

 

אפשר לאתגר אתכם?

 

ובכן, התבוננו וראו – מהי הגלות שלכם? גלו מהי הדרך לצאת ממנה לגאולה, את הטוב העצום הטמון בכם, והאוצרות החדשים שתגלו בעצמכם. הגילויים ישאירו אתכם פעורי פה.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מיכל

ח' תשרי התשע"ו

9/21/2015

רבי נתן אמר שיש מצב לחיות בעולם בגאולה.ממש גאולה.

ונתן את עצמו כדוגמא. יהודי שהולך עם התבודדות עם עצות רבינו הקדוש הוא בגאולה!!!

2. מיכל

ח' תשרי התשע"ו

9/21/2015

ונתן את עצמו כדוגמא. יהודי שהולך עם התבודדות עם עצות רבינו הקדוש הוא בגאולה!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה