מהצד הלא נכון

למה הכל קשה ומסובך? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, מגלה לנו שאנחנו מסתכלים מהצד הלא נכון, מהצד ההפוך של הרקמה הסבוכה מלאת הקשרים.

4 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

כשהייתי ילדה קטנה, ישבתי על השטיח והתבוננתי בסקרנות על אימי הרוקמת.

 

"מה את עושה, אמא?" שאלתי.

 

"אני רוקמת" השיבה בחיוך.

 

אבל אני ראיתי רק המון חוטים, המון קשרים…

 

יום אחד אמא פרשה את הרקמה המושלמת. "איזו עבודה מדהימה ויפה! כמה צבעים וכמה צורות מקסימות" אמרתי בהתלהבות. "את הסתכלת מלמטה" אמרה לי אמא, "מהשטיח וראית הרבה אי סדר. עכשיו התבונני על העבודה שאני רוקמת מלמעלה".

 

מאז חלפו שנים והפכתי אני בעצמי לאמא ורקמתי. יום אחד שאלתי את אלוקים, "למה הכל כל כך מסובך, קשה ויש הרבה קשרים?"

 

האמת, נדמה לי שאלוקים ענה לי, "אני רוקם את חייך וחיי ילדייך… עוד זמן מה העבודה תהיה יפה מכפי שתוכלי לדמיין…"

 

לפעמים חינוך הילדים נראה מסובך ולא מוצלח. מתברר שאנחנו מתבוננים על העבודה מהצד הלא נכון, או רואים רק חלק מהתמונה. יום אחד נראה אותה והיא יפה ויפה.

 

פרק א – אל תיכנעו לפחדים

פרק ב –  אין אדם בלי גלות

פרק ג – אין לי כסף, אין לי!

פרק ד – והעיקר, לא להתעייף כלל!

פרק ה – זה המקום?

פרק ו – חוסר עקרה

פרק ז – ניסיון כואב

פרק ח – אלף מראות ושלום בית אחד

 

בכל יהודי יש בזעיר אנפין ממידותיו של אברהם אבינו. בכל ניסיונותיו ומאבקיו יום יום יש נגזרות מרסיסי אברהם אבינו. בוודאי יש בו גם מיכולותיו לעמוד באמונה ובגבורה בניסיונות והקשיים. אפשר לומר שאמונה, מידות ואיתנות, הם דברים העוברים בגנטיקה של העם היהודי.

 

במצבים של ניסיונות מתעורר הצורך לברר איך לפעול ולהתנהל. טיבו של אדם אינו נקבע לפי מה שטמון בו בכוח, אלא לפי מה שהוציא מהכוח אל הפועל. כל עוד אדם לא מנסה את כוח בחירתו בפועל – הרי שטרם מימש את עצמיותו. וטוב לדעת שהניסיון, בראש ובראשונה, בא לקדם ולנשא אותי.

 

עיון בעשרת הניסיונות של אברהם אבינו יאפשר לנו להבין את ההתייחסות לניסיונות שלנו, ואיך להתגבר עליהם, שהרי אברהם עמד בכולן.

 

הניסיון התשיעי

 

הניסיון התשיעי של אברהם אבינו היה בגידולם של יצחק וישמעאל. אברהם ושרה ראו את ישמעאל "מצחק". יש המפרשים שראו אותו עובד עבודה זרה, ויש שדרשו על גילוי עריות. יש שהסבירו שמדובר בשפיכות דמים. יש האומרים שישמעאל היה רב עם יצחק ומקניטו בענייני ירושה מכיוון שהיה הבכור. ויום אחד בשדה זרק עליו חץ להורגו, ומשלא הצליח אמר שזה היה משחק בלבד ושעשוע. אברהם ושרה חששו שיצחק ייצא לתרבות רעה, חלילה.

 

צער גידול בנים, מהו? אילו רגשות ומחשבות מלוות את ההורים בגידול ילדיהם?

 

להורים, מעצם היותם הורים, יש סמכות והם מגדלים ילד באהבה ותשומת לב, מטפחים, מחנכים ומכוונים אותו. עליהם להיות ערניים ולהתאים את דרך החינוך והערכים לילד ולגיל. חינוך של גיל 0-3 שונה מחינוך בגיל התיכון. כך גם לגבי חינוך בענייני גוף וחינוך בענייני רגש ורוח.

 

מהו ניסיון צער גידול בנים בימינו?

 

צער גידול ילדים יכול להיות מגיל תינוקות ועד גיל בוגר מאוד. ראיתי אישה בת 90 שהיה לה צער על בנה בן ה-70. צער גידול בנים מתבטא גם כאשר הילד מתנהג בניגוד לערכי הבסיס בבית, כאשר אינו מסתדר במסגרת חינוכית מסודרת, כשהוא לא משתף את ההורים בקשיים שלו והם רואים את מצוקתו אך אינם יכולים לתמוך בו, וגם כאשר יש תחושה שאין שליטה או תקשורת עם הילד.

 

צער גידול בנים מתבטא גם בקשיי קבלה לתיכון, בקשיים בלימודים, בקשיים חברתיים, וכשהילד חולה פיזית או רגשית.

 

צער גידול בנים הוא כאשר ילד בוחר לחיות באורח חיים מנוגד לחינוך שקיבל. למשל, ילד לא דתי בבית דתי או ההיפך. צער גידול בנים הוא גם לראות ילד שאינו משתלב בלימודים או חברתית או אינו מדריך בתנועת נוער, למרות שחבריו כן חווים את זה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

יש לי עורב קטן בראש

להעביר את הלפיד

פרה קטנה

הם לא מעריכים אותי

תפילה של אמא

אמא יקרה

גם אתם הייתם ילדים

המאמן האישי שלו

לבנות עם אהבה

לרפא את ההורה

לך בתי מאבא

אמא, קצת קשה לי

 

צער גידול בנים הוא גם כאשר ילד מבקש משהו ואין אפשרות מבחינה כלכלית לתת לו, או כשהוא מבקש דבר-מה מוגזם לגילו. למשל, ילד בן 6 מבקש מכשיר אייפון וכן הלאה.

 

צער גידול בנים הוא גם כאשר ילד מחובר למחשב או למשחקי מחשב בהגזמה. הוא גם קורה כאשר ההורים רואים ילד שמתאמץ ללמוד ומשקיע אך נכשל, ילד שלא אוהב את בית הספר או המורה, וכן ילד המתחבר לילדים "בעייתיים".

 

צער גידול בנים הוא גם כאשר הילד חוצפן, סרבן, מרדן, חסר ביטחון עצמי, דבר שגורם אפילו למשפחה המורחבת צער.

 

צער גידול בנים הוא גם לראות את הילד לא מסופק ולא שמח בהישגיו, או ילד שמשווה את עצמו לילדים אחרים. או ילד שלא מאמין בעצמו, מיואש, בודד וסובל מעלבונות חבריו, ילד שלא בקשר עם הוריו ומנותק מהם או בריב.

 

צער גידול בנים הוא גם ילד שמאחר להגיע הביתה ומדאיג ומצער את הוריו. הוא גם כאשר ילד נשאר רווק עד גיל מאוחר, או מתחתן ומתעוררים בזוגיות שלו קשיים.

 

צער גידול בנים מופיע כאשר ילד שכבר בגר לא מוצא עבודה ולא מתפרנס כפי צרכיו, או עובר מעבודה לעבודה ללא יציבות.

 

צער גידול בנים הוא גם כאשר יש דילמות וקונפליקטים, כאשר ההורים עצמם לא מוצאים תשובות או שאין להם תמיכה והדרכה. וגם, כאשר הם מאבדים את האמונה ביכולת של הילדים להשתפר.

 

חינוך וגידול ילדים הוא עניין של עבודה והשקעה מיוחדת. גידול ילדים מחייב גם תפילות. על ההורה לעשות את המקסימום שהוא יכול למען קשר ראוי עם הילד. להיות קשוב, אוהב, סבלן, מעודד, אך גם אמיתי, כזה שמהווה דוגמה אישית, שם גבולות ודרישות, מלמד, עמל וזורע זרעים, נותן אך לא מלחיץ, מתעניין אך לא דואג יתר על המידה, נותן אמון אך לא מתעלם. ויחד עם זאת, מאפשר לאישיות של הילד להתפתח כפי שנכון לה במיוחדות שלה האישית.

 

תפילת ההורים צריכה להיות שגורה ויומיומית!!!

 

בדור שלנו צער גידול בנים שונה מדור אחר. אל לנו להיבהל ולחשוש מגודל האחריות. יחד עם זאת, אל לנו לחשוב שרק בנו תלויה ההצלחה. עלינו לעשות את הכי טוב שנוכל בהיבט פיזי, רגשי ורוחני. עלינו להיות שלמים עם עצמנו בכל יום שאנו עושים את המירב במידה המתאפשרת. השקעה של ההורים – כל השקעה, אינה לשווא!

 

הדבר החשוב ביותר שההורים יכולים לתת לילד הוא את עצמכם! ולא כסף, או כל דבר גשמי אחר, בניסיון להוות תחליף לדבר האמיתי.

 

אנחנו ההורים אחראים על ההשקעה והנתינה שלנו, אבל התוצאות הן מהשם יתברך.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה