התפוח

הבעיה מתחילה כאשר אנו הופכים לתלויים בקביעות, שומרים מטענים והרגלים שהם כמו לשאת מזוודה כבדה 24/7. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על השינוי והתפוח.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 17.03.21

"אבא, יש תפוח?" שאל הילד את אביו.

 

"כן, נשארו שניים אחרונים במקרר".

 

הילד ניגש למקרר והוציא את שני התפוחים, בכל יד החזיק תפוח.

 

"תן לי אחד, מתוקי" חשק פתאום האב בפרי העסיסי.

 

הילד, ששמע את בקשת אביו, נגס בתפוח אחד ומיד לאחר מכן בתפוח השני.

 

"השתגעת?" צעק האב ההמום מהתנהגותו האגוצנטרית של בנו, "למה אתה מתנהג בצורה כזו? מי חינך אותך ככה?…"

 

שקט מתוח השתרר.

 

"אתה, אבא" ענה הבן בלחש. "לימדת אותי לאהוב את אבא ואמא…"

 

"וזה מה שהבנת על הכבוד להורים שלך? אוי ואבוי לי…" זעק האב.

 

"כן, אבא. אני יודע שאתה אוהב רק תפוחים קשים… אז בדקתי, זה יותר קשה. הנה, קח", והוא הושיט בידו הקטנה את התפוח לאביו.

 

החודש שחווינו היה תקופה של התחדשות. החודש הראשון של השנה הוא חודש כמובן ללא שגרה. היינו מצפים שהשנה תתחיל בצורה מאורגנת ומסודרת כדי שתשפיע על המשך ימי השנה. אבל מה, הכל היה בדיוק ההיפך. אין סדר, ההתארגנות לחגים המוצלחת והיעילה משנים קודמות לא הצליחה להעתיק את עצמה השנה… ככה זה, כל שנה זה שונה.

 

ולא במקרה.

וזה גם שיעור גדול ונפלא.

 

יש לנו משיכה לקבוע ולידוע מראש. נוח לנו שהדברים מאורגנים ומסודרים. נוח לנו ששעות העבודה שלנו קבועות, שהיום החופשי שלנו חוזר על עצמו משנה שעברה, לקנות באותו מקום כי אנחנו מכירים את המדפים והסדר במקום. הרבה מאוד דברים בחיים נוחים לנו רק בגלל שהם חוזרים על עצמם שוב ושוב.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תברח מהקופסה

יש חיים מחוץ לקופסה

אני, כי זה הכי מקורי

להזיז את הגבינה

הדבר הכי טוב שקרה לך

להתעמת קצת עם עצמי

רוצה שינוי

שינויים ותופעות לוואי

תעזו, לכו על זה!

לא ביום אחד

יש חיים אחרי הפרה

מועד ב', החוק הבלתי כתוב של החיים

אז איך דברים ישתנו?

 

ולא, אין בזה שום דבר רע בכלל. ישנם אפילו יתרונות בהתנהלות קבועה. אנו חוסכים זמן ומאמץ. כאשר יש לנו שעות עבודה קבועות אפשר לארגן את תחומי החיים האחרים בצורה נכונה ולפנות זמן משפחתי, לפנאי, ללימודים ועוד.

 

אבל מה, הבעיה היא כאשר אנו הופכים לתלויים בקביעות, כאשר כל שינוי מטלטל אותנו.

 

הבעיה גדולה עוד יותר כאשר אנו מתקבעים באמונות ודעות ונעשים נוקשים כלפי אנשים, כלפי המציאות וכלפי עצמנו.

 

אבא יודע הכל מלכתחילה. הוא יודע שמה שעשה הבן שלו לא היה נכון וראוי. הוא ידען. הידע הקודם שלו גרם לו להתמלא בכעס עליו. אבל מהי האמת? לו היה מאפשר לעצמו להתבונן בבנו מתוך גמישות והתחדשות, אין ספק שהיה מתרגש ומתמלא בנחת עצומה מבנו המתוק והטוב.

 

כך הם החיים שלנו. אנחנו "יודעים הכל מראש", מסיקים מסקנות, מחליטים החלטות משמעותיות לפי הידיעות הקדומות שלנו. בחלק גדול מהמקרים ניסיון העבר אפילו לא תורם להחלטה.

 

ובחיים כמו בחיים צריך גם לצאת מהקופסה, מהמחשבה המקובעת למחשבה מתפתחת ופתוחה יותר. לצאת מדפוס חשיבה והתנהגות ישן למשהו חדש שאיננו דפוס ותבנית המועתקים ומשוכפלים שוב ושוב.

 

זה מה שלימד אותו החודש הראשון, חודש תשרי: התחדשות.

 

וזה מתחיל בנו עצמנו. כי לשמור מטענים והרגלים זה כמו לשאת מזוודה כבדה 24/7. סוחבים אותה ביום ובלילה, כשערים וכשישנים. אפילו בשדה התעופה מניחים מתישהו את המזוודות ולא סוחבים אותן יותר. אבל בחיים? סוחבים אותה בלי הפסקה את המזוודה הזו.

 

היכולת להתחדש, להשתנות, לסלוח, לשמוח ולשחרר, ופשוט להניח את המזוודה הישנה הכבדה והמרופטת. לא מדובר בהכחשת הרגשות, אלא בהפנייתם לרובד אחר ובפרופורציה אחרת.

 

לרוב אנו נעלבים, כועסים, נשארים 'תפוסים' ו'נעולים' בגלל שנפגע בנו משהו מרכזי – הכבוד והדימוי העצמי שלנו. אנחנו מגיבים כדי לחזק את עצמנו כביכול ולהחזיר את הכוח. זו חוויה ש"האני" שלנו, זה שבנינו במשך שנים, קרס.

 

התנהלות זו משאירה אותנו חלשים ונפגעים שוב ושוב. אבל במקום להישאר בדפוס הישן, ניתנה לנו בחודש הראשון כקרש קפיצה לכל השנה כולה – להשתנות! ולהתחדש בטבעיות. את השנה התחלנו בלי שיגרה כדי ללמוד לצאת מהקיבעון הפנימי שלנו.

 

כל תבנית התנהגותית ומחשבתית שיש לנו – מועתקת ומשוכפלת במציאות חיינו. זה הזמן להחליף את התבניות הישנות ועל ידי זה ליצור מציאות חדשה. זה הסיפור של החודש הראשון שמוביל אותנו לשאר החודשים 'השגרתיים', במיוחד זה שכבר ממש בפתח – מר חשוון, בו אין שום חג או יום מסוים אותו אנו מציינים. שגרה לכל הדעות.

 

אבל דווקא בגלל שכך הם פני הדברים, יש לנו הזדמנות לשנות את התבניות והשבלונות הקיימות בראש שלנו בכל תחום שנרצה. שינוי תבנית התנהגות, הרגשה ומחשבה – בזוגיות, במערכות יחסים, בשביעות הרצון שלנו, בעבודה, עם חברים, בענייני פרנסה, יכולת לימודית ועוד. למה? כי מה שנחשוב – יועתק וישוכפל בחיינו.

 

זה הזמן להיפתח ל'שגרה' של חודש מר חשון, לפתוח את הידיים ולקבל את השפע של חוסר השגרתיות מהחודש הראשון, ולהמשיך הלאה לשנה מלאה בשינויים, התקדמות והתחדשות מבורכת.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה