השראה להתחלה

איך שיר נולד? יש האומרים כמו תינוק, ואז כולם יודעים. אבל איך מתחילה התחלה חדשה? איך החיים שלי קיבלו תפנית אדירה? זה כבר סיפור אחר לגמרי. השראה ותובנה קסומה.

3 דק' קריאה

פיני וולמן

פורסם בתאריך 14.03.21

אז איך מתחילה התחלה חדשה?

 

ובכן, הרבה שואלים דווקא איך זה קורה עם שירים, איך הם מתחילים ונולדים, ובמקרה שלהם התשובה גם ידועה.

 

אבל התחלה?

 

זה כבר סיפור אחר לגמרי, והוא לא חייב להיות בומבסטי. כי כל אחד וההתחלה שלו. כל אחד וההשראה המיוחדת רק לו.

 

לא מזמן קיבלתי מחבר תקציר של ספר שנקרא "שבילי פנחס" שנכתב על ידי רבי פנחס פרידמן. התחלתי לקרוא בו ואז משהו מיוחד תפס אותי. אז אני רוצה לספר לכם על המשהו הזה, והמחשבה המדהימה שבאה בעקבותיו.

 

הרב פרידמן נוגע בדבריו של הצדיק ה"ישמח משה" – רבי משה טייטלבאום זיע"א, שכותב על המלחמה בעמלק: "ויאמר, כי יד על כס י-ה, מלחמה לה' בעמלק מדור, דור" (שמות יז, טז). למה נכתב שמו של בורא עולם רק בשתי אותיות "י-ה" ולא בשם המלא שלו כמו תמיד? הוא שואל.

 

אבל לא רק הוא שואל, אלא מפרשים רבים לאורך כל ההיסטוריה שאלו את השאלה המפורסמת הזו – למה שמו של בורא עולם כתוב בשתי אותיות?

 

ומשיב ה"ישמח משה" עם דבריו של דוד המלך על הגאולה: "ישמחו השמים ותגל הארץ" (תהילים צו, יא). ראשי התיבות של ארבע המילים הללו הן שמו המלא של בורא עולם. כאשר הקב"ה מציג את רחמיו, מציל אותנו מצרות – השמים והארץ חוגגים. אבל כשעמלק, שמסמל את הספק הרוחני, קיים בעולם – יש רק "ישמחו השמים". למה? כי השמים תמיד יודעים ורואים דברים מלמעלה עם אמונה, עם שמחה, עם הסתכלות שלמה וברורה. בזמן הגלות האדמה נמצאת בחשיכה, יש כאב וסבל ואי אפשר להבין ודברים לא ברורים, לכן אין שמחה.

 

אולם, אחרי שבורא עולם מביא את הגאולה – הישועה, מתקיים "ותגל הארץ". הארץ – כלומר האנשים החיים עליה, שמחים בגלל שהם רואים את הישועה. דברים באים על פתרונם. הראות ברורה והשמחה גואה. בדרך זו שמו של בורא עולם נשלם בארבע אותיותיו.

 

עכשיו אפשר להבין גם למה שמו של הבורא נכתב רק בחצי מן האותיות – י-ה בסמוך למילה 'עמלק'.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תודה בת ארבעים שנה

רק מילה אחת!

המעשה הטוב של השנה

העשיר והמובטל

מה הוא יאכל בחג?

חסד עולם יבנה

תגרמו למישהו לחייך

גלגול של חיוך

 

וכאן אני חושף את המחשבה המתוקה והמיוחדת שבורא עולם נתן לי תוך כדי התבוננות במסר הנפלא הזה:

 

המושג של ה"ישמח משה" מסביר למה עניין התודה בדור שלנו כל כך חשוב, עליו שם דגש הרב שלום ארוש בספרו שעריו בתודה ובעוד דיסקים והרצאות רבות, משום שהתודה פועלות ישועות כפשוטו. היא עושה ניסים ונפלאות בעיקר כשאנו מודים על הדברים הרעים כביכול שאנו חווים בחיים. הרי ברור שנאמר תודה על הטוב, על השמש הזורחת והימים המאושרים מלאי הטוב והחסד.

 

אבל כשקר? כשחשוך? כשקשה לנו?

 

אלה רגעים בהם היצר הרע, עמלק, מפציץ אותנו בספקות בבורא עולם. הוא ממלא אותנו בדאגות וחרדות, שודד מאיתנו את השמחה.

 

אז אתם מבינים שאין זה צירוף מקרים בכלל שערך המילים "עמלק" והמילה "ספק" בגימטרייה זהה – 240. הן אחת ועם משמעות אחת – הרס וחורבן.

 

כשהתבוננתי עוד יותר, ממש מקרוב, הבנתי שעל ידי אמונה ותודה לבורא עולם על הכל אני יכול לנטרל את כל הרוחניות השלילית הפנימית שמנקרת בתוכי. אני יכול להיות אדם שמח ומאושר עם התפילה והתודה. וברגע שזה קרה לי, יכולתי להרגיש בכל כולי איך המשך הפסוק "ותגל הארץ" קורה במלואו. התפילה האישית והתודה עוזרות לכל אדם להשלים את שמו של הבורא, שם הוויה שהוא כולו רחמים ואהבה. הן עוזרות במלחמה של בורא עולם בעמלק, בספקות שמנקרים בתוכנו ללא הפסקה, ואז בורא עולם משפיע עלינו את רחמיו, חסדיו והישועה לה אנו מצפים.

 

וכאן טמון המפתח.

 

כמות התפילות האישיות והתודות תלויות אך ורק באדם.

 

 

איך מתחילים לצייר את הקו הראשון של הישועה כשהכל חשוך וכואב? כאן נכנס הסוד שהופך את הקערה על פיה ומשנה את כל המשוואה!….

 

רק אני (ובורא עולם) יודעים שבתוך תוכי אם אני באמת שמח ומקבל את המצב בשמחה. וכל זמן שאני מרגיש אפילו בקמצוץ את העצבות או הכעס או כל רגש אחר, התפילה שלי לא שלמה. אני לא משלים את שמו של הבורא – את שם החסד והרחמים.

 

בשבילי זו הייתה השראה להתחלה מקסימה וחדשה בכל הנוגע לתפילה ולתודה, קרש קפיצה שיעזור לי להתמודד עם הבעיות והקשיים, האתגרים והרגעים הקודרים בחיים. כי אם "ישמחו השמים" קיים, אם בורא עולם יודע שהכל לטובה ואני מאמין שהוא יודע וזה מה שהוא רוצה וזה הכי טוב, אז למה גם אני לא שמח? למה שלא אהיה במצב של "ותגל הארץ" גם אם אני לא רואה את זה?

 

הבנתי שעם הבנה זו יצרתי את הנשק האדיר למלחמה בעמלק – בספקות שמציקים ומציפים אותי ללא הרף, נשק שעושה פלאים ויוצר התחלות חדשות ונפלאות שמובילות אל המחוזות בהם אני באמת רוצה להיות!

 

שמו של בורא עולם – שם ההוויה שכולו חסד ורחמים.

 

"ישמחו השמים ותגל הארץ"!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה