כלה וחמות: זוגיות בלי מלחמות

כלה וחמות זוגיות בלי מלחמות: האם הן יכולות אי פעם להסתדר? כיצד יחיו בשלום הכלה והחמות? והאם חייבת להיות מלחמה, או שאפשר לשמור על מצב עם קווים ברורים בין השתיים?

3 דק' קריאה

יהודית חנן

פורסם בתאריך 14.03.21

הצורך באישורים והסכמות של הסובבים אותנו יכול לגרום לנו לוותר על הרצונות האמיתיים שלנו.

 

לאחת המטופלות שלי, אקרא לה שירה לצורך העניין, היה יום כיף עם החברות-סטודנטיות מהקורס בו היא לומדת, אך באותו ערב גם מסיבה שארגנה חמותה – נינה (גם לה אקרא כך לצורך העניין). שירה, כך הבנתי ממנה, תמיד חשה מאוימת על ידי נינה כבר מהרגע הראשון שהן נפגשו, ואני מדברת על משהו כמו לפני שלושים שנים…

 

שירה היא אישה עדינה, מאוד מתחשבת, אוהבת ללמוד, לבשל, לאפות וליהנות מחיי המשפחה שלה. נינה היא אישה מאוד דינאמית, היא אחת ממייסדות קרן מפורסמת של אחד מבתי החולים בארץ, כמו כן פעילה בארגון ערבים מיוחדים עם מוסדות מוכרים. פלא ששירה מרגישה משעממת ולא מרשימה לעומת נינה?

 

שירה מאמינה שנינה התאכזבה מהעובדה שהבן שלה התחתן איתה, ומאז היא מנסה להשיג בכל דרך את הסכמתה והערצתה של החמות. אחת הדרכים להשיג זאת היא על ידי שהיא מנסה לרצות את נינה כל הזמן. היא מוצאת את עצמה נכנעת לנינה, ולא משנה אם הבקשות של נינה לא נעימות או לא מעניינות אותה.

 

עכשיו שירה עומדת בצומת דרכים. המפגשים שלנו הביאו אותה לנקודת תודעה בה הבינה שהרצון שלה לרצות או לקבל אישורים מהסובבים אותה מוגזמים, בעיקר מאלה ה"עליונים" כדבריה.

 

כאשר אנו מבססים את ההחלטות שלנו לפי איך ומה אנשים אחרים חושבים עלינו, אנו בעצם מוותרים על חופש הבחירה שלנו, מתנת האלוקים היקרה שקיבלנו ממנו. אנו אמורים לנצל את חופש הבחירה על מנת לקבל החלטות המתבססות על איך אנו באופן איש יכולים להתפתח ולהתקרב יותר לבורא עולם. ישנה אמרה חביבה האומרת, ש"אם אין לך חלומות משלך, בסוף תמצא את עצמך עוזר לאחרים להגשים את החלומות שלהם…"

 

מאמרים נוספים בנושא:

כלה וחמות – מתי זה יקרה?

חמות וכלה? יש סיכוי!

4 טיפים חובה לזוגיות

לומדים לאהוב

אמא שלי הרסה לי את החיים

חיי הנישואין: מה שהתכוונתם?

עדיין רוצה אותו

נכון או לא נכון?

איך אדע?!?

אהבה אמיתית?

לראות טוב: תהפכו את זה למקצוע!

 

המצב כזה הוא הנוסחה המוכרת של נטישת הזהות העצמית ובגידה גדולה בעצמנו. אני לא אומרת שאף פעם לא ניתן לרצונות של הסובבים אותנו, בעיקר של אלה היקרים לנו, מקום גבוה בסולם העדיפויות שלנו ואולי אף נקדים אותם כשצריך. אך גם כשאנו בוחרים לחבור למשאלות של אדם אחר – זה צריך להיות ממקום של עמדת חוזקה שלנו, לא של חולשה. אם שירה תפסיד את היום כיף שלה עם החברות מהקורס בגלל המסיבה שנינה מארגנת, זה חייב להיות ממקום תודעתה של שירה ומבחירתה בלבד! ולא בגלל הצורך הכפייתי לרצות ולמצוא חן בעיני נינה.

 

למעשה, כל זמן ששירה לא סירבה או קבעה גבולות היא, מן הסתם, איבדה את ערכה בעיני נינה, לא השיגה אותו. כי זה ברור וידוע – שכאשר אדם שאינו מכבד את עצמו גם אנשים אחרים לא מכבדים אותו!

 

אפילו ילד יכול לאבד את הכבוד שהוא רוחש להוריו אם הוא יגלה שאפשר לעשות להם כל מיני מניפולציות. ילדים רוצים הורים עם עמוד שדרה. ושיהיה כמה שיותר חזק. זה מה שגורם להם להרגיש בטוחים וזה מה שמלמד אותם היכן מונחים הגבולות.

 

 

החלטות שמתקבלות לפי איך ומה אנשים אחרים חושבים עלינו, הן בעצם וויתור על מתנת האלוקים היקרה שקיבלנו ממנו: חופש הבחירה והזהות שלנו…

 

עבור שירה, זה יהיה משהו מהפכני לומר לחמותה שהיא לא יכולה להגיע למסיבה. זה יהיה ההיפך מהאופי שלה – להציע לנינה שתנסה להבין אותה.

 

אז יחד עשינו משחק תפקידים מעניין כדי לעזור לשירה לתקשר בצורה יעילה.

 

TAKE ONE

 

שירה: היי אמא! (כך היא קוראת לה). אני נורא מצטערת, פשוט תהיתי ביני לבין עצמי אם תוכלי לשנות את תאריך של המסיבה כי אני באמת רוצה לצאת לטיול עם חברות שלי מהקורס, ואני יודעת שלא אספיק לחזור מקודם בערב למסיבה. אני מבקשת יותר מדי? יש אפשרות שתוכלי בכל זאת לשנות זאת? אני כל כך מצטערת שאני מטריחה אותך, אני גם מניחה שזה קצת מאוחר…

 

נינה: אין מצב! הכל כבר מוכן ואני לא יכולה לשנות שום דבר עכשיו. אני רוצה שתהיי שם. תצטרכי לומר להן שאת לא מגיעה.

 

שירה: טוב, בסדר.

 

שימו לב לביישנות והכניעה של שירה, איך היא מנסה לשכנע את נינה לאפשר לה להשתחרר מההגעה למסיבה, עד כדי כך שהיא לא מסוגלת לעמוד על שלה ולחוות את חוסר ההסכמה. למעשה, היא נותנת לנינה את הכוח להחליט בשבילה.

 

TAKE TWO

 

שירה: היי אמא! רק רציתי ליידע אותך שלצערי לא אוכל להגיע למסיבה שאת עורכת. יש לי נסיעה לצפון עם חברות מהקורס ואין מצב שאוכל לחזור מוקדם למסיבה. מצטערת שאני אומרת לך רק עכשיו, אבל ככה זה יצא. תודה רבה לך על ההזמנה, אני בטוחה שזו תהיה מסיבה נפלאה גם בלעדי. תמיד את דואגת לעשות מסיבות יפות ומעניינות.

 

נינה: (המומה).

 

הפעם שירה נמצאת בשליטה מלאה. היא החליטה את ההחלטה שלה! והיא – להתקשר לנינה רק כדי לעדכן אותה שהיא לא תגיע, ולהתנצל בכנות שהיא לא תהיה שם. אפילו קינחה עם מחמאה נחמדה… על ידי וויתור האישור של נינה שירה יכולה עכשיו לטפל בשאר הרצונות שלה, גם במחיר האכזבה של נינה.

 

ובמקרה הזה, הטעות היחידה תהיה אם שירה תאכזב את עצמה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה