כל צעד שווה

אתם יודעים מה ההבדל בין שחמט ובין החיים? בשחמט, כשהיריב מכריז 'שח מט' המלך נופל והמשחק נגמר. בחיים, גם אם חוויתם 'שח מט' המלך עדיין שולט ואתם ממשיכים לשחק.

3 דק' קריאה

דוד בן חורין

פורסם בתאריך 15.03.21

לקום מוקדם. לעבוד עד מאוחר. ולמצוא נפט – ג'ון ד. רוקפלר.

 

הרבה מאוד אנשים זוכים לטעום את טעמה של ההצלחה אחרי מעט מאמצים, לעומת אלה שהשקיעו ים של מאמצים ולא זכו אפילו ליהנות מהאבק שלה.

 

גם אם אעבוד בעסק שלי יום ולילה, עדיין, אני יכול להיכשל ולא להצליח בכלל. אם מישהו אחר יעבוד קשה בדיוק כמוני, אבל הוא קיבל החלטה כלשהי שהפכה להיות 'ההחלטה הנכונה', מהר מאוד הוא יוכל להתרווח על הכיסא וליהנות מאחוזי רווחים נאים עם כל לגימה מהקפה.

 

אדם יכול לעבוד יום ולילה כדי לעשות כסף, ובסוף לעמוד בפני בית דין של מעלה חסר כל. אדם יכול לעבוד יום ולילה ולקיים מצוות, ובסוף יש לו הכל.

 

אז מה כל העניין?

 

אנחנו עובדים קשה מכמה סיבות.

 

אנחנו עושים את זה כי, קודם כל, יש סיכוי שנצליח. וכפי שאמר פעם שחקן הוקי מפורסם – ווין גרצקי: אתה מפספס 100% מהקליעות שאתה לא עושה… אנחנו עושים את זה כי המסע חשוב בדיוק כמו היעד. פיתוח היכולת לדחוף את עצמנו אל ומעבר לגבולות שלנו מאפשר לנו כל הזמן להיות אנשים טובים יותר.

 

זה לא רק קו האופק שאנחנו רצים אליו, זה להתחמק מהיריב, לרוץ מהר יותר, לקפוץ גבוה יותר, ולתפוס את הכדור.

 

אבל מה קורה כאשר אנו מבקיעים שער, ועדיין, מפסידים את המשחק?

 

אמונה

 

זו הסיבה שאנו מצווים לברך את בורא עולם על הטוב ועל המוטב. 'חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה' – מלמדים אותנו חז"ל שיעור מאלף לחיים.

 

אתם יודעים מה ההבדל בין שחמט ובין החיים? בשחמט, ברגע שהיריב הכריז 'שח מט' המלך נופל והמשחק נגמר. בחיים, גם אם חוויתם 'שח מט' מכל סיבה או מצב, המלך עדיין שולט ואתם ממשיכים לשחק.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מיתוסים שחייבים לנפץ

מחדשים לכם

עניין של גישה

מחליפים משקפיים

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

פשוט, לזרוק את השכל

מצב דביק

להזיז את הגבינה

רוצה שינוי

אף פעם אל תגיד אף פעם

 

הבטוחה היחידה לכך שעבודה קשה היא אכן משתלמת היא אך ורק עם אמונה. על פי התניא, ספרי המוסר מגדירים את הרע לא כשעשינו משהו לא נכון, אלא כשהרמנו ידיים והתייאשנו מהמטרה של כל העבודה הקשה אותה הקדשנו עבור חיים טובים יותר.

 

עמודי התווך של עבודה קשה

 

הבנת החוקים והכללים של עבודה קשה יכולה לשמור לנו על מוסר גבוה ועל הפוקוס להיות בהילוך מתאים, כדי לעשות ולתת את הטוב ביותר בכל מצב ונסיבות חיינו.

 

רק בגלל שאין ערובה לכך שעבודה קשה תשיג לכם את מה שאתם רוצים, זה לא אומר שתרפו מהרעיון של עשייה כזו. בפרקי אבות אומרים לנו חז"ל שלא עלינו מוטל לגמור את המלאכה… אך גם לא לעצור את עצמנו מלעשות אותה!

 

לעשות משהו זה משהו שמוביל לתוצאות. והתוצאות הללו, רעות או טובות, משמשות כהשראה להמשיך הלאה, בכיוון של העשייה בה אנו עוסקים.

 

אין דבר כזה לא יצרני. בעיניי האדם המתבונן מהצד, אם נשקיע עשר שנים כדי ללמוד מקצוע מסוים ונכשלים במבחן הסופי זה יראה כאילו בזבזנו עשור מחיינו. אבל היי, בעשר שנים הללו למדנו  המון, הרחבנו אופקים ורכשנו ידע אדיר… האם זה בזבוז זמן?!

 

אם אתם עובדים קשה, אז דעו שלעבודה יש ערך. אם זה משהו שאתם מבקשים את ברכתו של בורא עולם עליו, אז זה משהו שאתם אכן צריכים לעשות – גם אם התוצאות לא מה שאתם מצפים להן.

 

היהדות מלמדת אותנו שבחיים יש עבודה קשה. הרבה. וגם כישלונות. הרבה. אבל לצד זה, בורא עולם העניק לנו ברכה נפלאה עם הידיעה: שאלו הם המאמצים שהוא מזכה אותנו להשקיע, וככל שאנו משקיעים יותר כך נתברך ונצליח יותר.

 

 

ככל שנעבוד קשה כך נטפס גבוה יותר. כי ככה זה בחיים – כל צעד שווה…

 

"הלוך ילך ובכה נושא משך הזרע, בוא יבוא ברינה נושא אלומותיו…" אומר דוד המלך ע"ה (תהילים קכ"ו, ו).

 

הכרת הטוב ותודה הן הדלק של המנוע שלנו.

 

אם תעבדו כל כך קשה וטפסו גבוה, אך מה שתראו זה רק מה שיבוא או יהיה לאחר מכן? אם המטרה שלכם הייתה להיות מנהיג הקבוצה, אך ברגע שזה קרה כל מה שחשבתם עליו היה להיות ראש מחלקה? אם הייתם עובדים במשך 20 שנים והתפקיד הבא שלכם היה להיות מנכ"ל, אבל פתאום זה הפך חסר ערך כי נתקעתם עם תפקיד סמנכ"ל בכיר, שזה משהו ש-99% מהאנשים בעולם חולמים להיות? חשבתם על זה?

 

העבודה הקשה מכל היא להסתכל על איפה שאנחנו עכשיו ולומר לעצמנו, "תודה רבה לך בורא עולם". כך אנו רואים איך העבודה הקשה שלנו מתגשמת.

 

הכל למען התכלית, מטרה. ה"חזון אי"ש" הבדיל בין אמונה לביטחון: אמונה – היא לדעת שבורא עולם מדריך ומכוון כל דבר בחיינו. ביטחון – הוא הפנמה שידו של בורא עולם נמצאת בכל אירוע של המציאות שלנו.

 

כשנבין שכל העבודה הקשה שלנו היא חלק מהמסע שבורא עולם תכנן לנו, ושהמסע הזה מלא במניעות, קשיים, קרקע לא נוחה להליכה, טיפוס על 'הרים' בזווית תשעים מעלות – כל מיני דברים שמראים לנו שאנו כביכול בכיוון הלא נכון, אפילו תפנית של 180 מעלות שאולי תגרום לזה להיראות כאילו אנו מתקדמים בכיוון ההפוך – גם היא התקדמות אדירה במסע, כמו המניעות, הקשיים והאתגרים.

 

ככל שנעבוד קשה כך נטפס גבוה יותר. כל צעד שווה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה