ירושלים אהובתי!

מה כל כך מיוחד בירושלים שעיני כל העולם נשואות אליה? מאז היווסדה ירושלים מלווה את העם היהודי בחלומות, מדוע נשמתו של כל יהודי לאורך כל הדורות נכספה לראותה?

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 26.05.22

עֲשָׂרָה קַבִּין יֹפִי יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה יְרוּשָׁלַיִם וְאֶחָד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ” (בבלי, מסכת קידושין מט ע”ב) – חז”ל מרבים לשבח את העיר ירושלים בכלל ובפרט את יופייה. אחת האמרות המפורסמות המופיעה במסכת קידושין.

 

באיזה יופי מדובר? חיצוני , פנימי או שניהם יחדיו? ומה מיוחד כל כך בעיר ירושלים שליבותיהם של כל יהודי באשר הוא בוערים אליה הומייה וצופיה? גם עיני גויים בעצמם כוספים ועורגים אליה. מדוע היא העיר המדוברת בעולם והמקודשת ?

 

מה כל כך מיוחד בירושלים שעיני כל העולם נשואות אליה? מאז היווסדה ירושלים מלווה את העם היהודי בחלומות, בתפילות, במאוויים, בשירה, בספרות, במדרש ובאגדה, מדוע נשמתו של כל יהודי לאורך כל הדורות נכספה לראותה?

 

הפתרון לתעלומה מתחיל אלפי שנים קודם לכן. פסוק בפרשת ראה (דברים יב, ה) נאמר לעבוד את הקב”ה “במקום אשר יבחר ה'”. ה”מקום” הזה הוא הר המוריה בירושלים (הר-הבית), מקום בית המקדש. בנקודה זו בדיוק התרחשו כמה מהאירועים הרוחניים החשובים בהיסטוריה. על פי אחת הדעות זה המקום בו הקריב נח קורבנות כשיצא מהתיבה, זה המקום בו עקד אברהם את יצחק על המזבח, זה המקום שבו חלם יעקב על הסולם שמלאכים עולים ויורדים בו, זה המקום שכבש דוד המלך והפך לבירתו, וזה המקום בו הקים שלמה המלך את בית המקדש. כל אלה קרו במקום שבו בחר הקב”ה, וקשורים בקשר ישיר אליו ואל תוכניתו עבורנו, עם ישראל, המקום הזה מקודש עדו מששת ימי בראשית.

 

קצרה היריעה מלתאר את יופה, פארה והדרה של ירושלים עיר בירתנו, בירת ישראל. חינניות רוחנית שאין שני לה. “תְּשֻׁאוֹת מְלֵאָה עִיר הוֹמִיָּה קִרְיָה עַלִּיזָה” (ישעיהו כב, ב). עוד נאמר בתלמוד על ירושלים: “מי שלא ראה את ירושלים בתפארתה, לא ראה כרך נחמד מעולם“.

 

אמנם התלמוד הוא לא המקור היהודי הראשון שמתעסק ביופי של ירושלים. כבר בספר איכה נאמר על העיר שחוברה לה יחדיו: “הֲזֹאת הָעִיר שֶׁיֹּאמְרוּ כְּלִילַת יֹפִי מָשׂוֹשׂ לְכָל הָאָרֶץ…”.

 

היופי אינו רק פיזי נראה לעין אלא ובעיקר גם רוחני. ירושלים מתוארת בתלמוד לא רק כעיר יפה וקדושה, אלא גם כעיר הנמצאת במרכז העולם. על הסנהדרין, שהייתה יושבת בירושלים, נאמר: “יושבת בטבורו (אמצעיתו) של העולם”. אבן השתייה הוא מקום קודש הקודשים שממנו הושתת, נברא העולם.

 

מאז ומתמיד עיניהם של הגויים היו נושאות לירושלים. הכותל המערבי, שהוא שריד של בית המקדש עדיין עומד בגאון למעלה מ2000 שנה כאומר בניצחון “נצח ישראל לא משקר!”, מלחמות עקובות מדם למען ובשביל ירושלים, כי הקנאה הבוערת אליה היא בלי סוף. ירושלים היא עיר המובחרת של בורא העולם שממנה הושתת העולם, והיא, היא העיר הקדושה והמוכבדת ביותר בעולם. כל השפע, החיות והאור האלוקי יורד דרכה, אז מה הפלא שכולם מתקנאים בך גברת ירושלים המכובדה? פסגת העולם וכליל השלמות.

 

לאורך ההיסטוריה היהודית, קיבלה ירושלים שמות רבים ושונים. מניין הגיעו שמותיה של העיר?  חלקם מן המקורות, חלקם מהכתבים של חז“ל וחלקם בני ימינו.

 

השם ”ירושלים“, המקובל ביותר, מקורו בשילוב של שני השמות הראשונים ביותר שהעיר קיבלה – ”שלם“, המופיע לראשונה בספר בראשית בפרק שבו מסופר על מלכיצדק מלך ”שלם“, היוצא לקראת אברהם אבינו לברכו בלחם וביין. בנוסף לכך, על פי המסורת, ירושלים ממוקמת היכן שאברהם הקים את המזבח המופיע בסיפור העקדה, עליו היה מוכן להקריב את בנו יצחק. בפרק זה מתואר, כי אברהם מחליט לקרוא למקום זה ”ה‘ יראה“. לאורך השנים שני שמות אלו ”ה‘ יראה“ ו“שלם“ צורפו לכדי שם אחד ירושלים.

 

נהוג לחשוב, כי לירושלים יש 70 שמות שונים, כמצוין במדרשי חז“ל במדבר רבא המדרש מציין במספר מקומות כי “שבעים שמות לירושלים” ויש הטוענים אף יותר לכינויים, שמות ופרשנויות: 

 

ירושלים, עיר קברי האבות, שלם, עיר שחוברה יחדיו, ציון, העיר יונה, עיר דוד, עיר הפרזות, יבוס, העיר, נווה שאנן, יפה נוף, אריאל, האם, חיים, ה‘ יראה, עיר האלוהים, ידידות, עיר ה‘ צבאות, גילה, משוש כל הארץ, כיסא ה‘, ה‘ שמה, בית קל, עיר הקודש, הר הקודש, כלילת יופי, רבתי עם, בעל המון, שער בת רבים, דלתות העמים, אבן מעמסה, קדוש ישראל, מקדש, הר מועד, קריית מועד, גיא חזון, סף רעל, גיא היונים, יושבת העמק, הר חמד, חפציבה, ההר הטוב, מרום, הקריה, קריית מלך רב, קריה נאמנה, קריה עליזה, צור המישור, שדה זרע, חגוי הסלע, הנצח, מנוחה, דרושה, אוה, טבור העולם, עין העולם, צוואר, פלטין, הר המור, בית השלום, עיר השלום, עדן, עיר עוז, עיר תהילה, עיר הומייה, עיר האמת, עיר הצדק, עיר יהודה, קריית משוש, קריה נשגבה.

 

ירושלים אהובה שלי, מי את? אולי גם לעולם לא נדע. את בליל של ריחות, טעמים, צבעים, עמים וגוונים. את עבר, הווה ועתיד, את קדושה ולב הומה, את עתיקה ומודרנית, את פשוטה ותמימה. את ארסנל של חוויות, מהווים, אוויר צלול כיין ולב נרגש. את העיר הברוכה והנבחרת מאת השם יתברך ואין פלא שזכית בכל המעלות שבך, ירושלים אהובתי. את פסגת העולם וכליל השלמות ואין זה פלא שאהבה יכולה להיות גם לעיר כי יש בה את כל הטוב והרוחניות והאלוקות שבעולם; אם כך אין זה פלא שרבים מכם, בדיוק כמוני ממש, מרגישים את האהבה והערגה הזו בלב, אפילו מבלי מילים.. לשנה הבאה בירושלים הבנויה!

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה