זריקת מוטיבציה

אם חיפשתם את הסגולה שכוללת את כל הסגולות, את זריקת המוטיבציה הנפלאה לעשות טוב וליהנות מהפירות העשייה שלכם, פשוט, תציצו החוצה ותראו אותה בגודל טבעי: הסוכה!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 10.10.19

גם אם אתם לא אנשי חינוך גדולים, אני מאמין שתוכלו לענות על השאלה הבאה: מהי הדרך הנכונה לחנך את הילדים: האִם לבַקֵר אותם ולהעיר להם על כל התנהגות לא נאותה, או שמא למלא להם את הזמן בפעילות חיובית ולגרום להם לעסוק בדברים טובים?

 

ברור שהדרך לחינוך אמיתי היא הדרך השנייה – להעסיק את הילד בפעילות חיובית ולפתח ולעודד את הצדדים הטובים שבאישיותו, כי זה מה שייתן לו את החשק והרצון הכוחות והכלים להשתפר ולהתקדם כל החיים. לעומת זאת, דרכה של הביקורת, גם אם היא נעשית בצורה העדינה ביותר, רק תשבור את נפשו של הילד ותמנע ממנו להתקדם בחיים.

 

עכשיו ברצוני לגלות לכם סוד קטן: זה לא נכון רק בנוגע לילדים שלכם, אלא גם בנוגע אליכם הגדולים – אתה, את, אתם ובעצם, כולם.

 

נכון שלביקורת עצמית יש מקום חשוב, אבל זו טעות גדולה לחשוב שהתקדמות רוחנית נעשית מתוך ביקורת עצמית. כדי להתקדם בחיים צריכים פעילות חיובית רבה!

 

הדרך של דורנו

 

בלשון המקרא וספרי המוסר זה נקרא – "סור מרע" ו"עשה טוב".

 

אמנם ה"סור מרע" חשוב מאוד, ובדורות עברו היו מתחילים דווקא עם ה"סור מרע". אבל רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע"א מחדש, שהדרך המתאימה יותר לדורנו היא הדרך של ה"עשה טוב". כאשר אנו עסוקים בלעשות טוב – אנו מתמלאים כוחות וסיפוק ויש לנו חשק ורצון ויכולת גם לסור מהרע. אבל כאשר אנו עסוקים רק ב"סור מרע", לרוב אנו נשברים ומאבדים את כל הרצון והמוטיבציה, וממילא לא נתקדם אלא רק ניסוג לאחור חלילה.

 

חודש תשרי הוא חודש של תשובה. תשובה מטבעה עוסקת ב"סור מרע". אבל כאשר מתמקדים יותר מדי ב"סור מרע", אי אפשר לצאת לשנה חדשה של עשייה ברוכה. לכן לפני שיוצאים לדרך ולשנה חדשה, אנחנו מקבלים "זריקה" אדירה של "עשה טוב".

 

ולזריקה הזו קוראים חג הסוכות.

 

בחג הסוכות עם ישראל "עוטפים" את עצמם במצוות ונמצאים במצב קבוע של עשייה חיובית. סוכה, היא מצווה שמקיימים אותה בכל האיברים, ממש נכנסים ונבלעים, חיים וגרים, בתוך המצווה, ועל ידי זה בימים הקדושים של חג הסוכות אנחנו מקבלים את זריקת המוטיבציה לכל השנה כולה. אנחנו מקבלים חשק ורצון נפלא לקיום מצוות, ללימוד תורה, לעבוד את הבורא, להתקדשות ולהיטהרות, ולהתרחק מהרע באמת.

 

מאמרים נוספים בנושא:

סוכות – תרגישו בבית!

ושמחת בחגך!

כדור השמחה

אספר לכם איך היו שמחים

איך נהיה שמחים

האלף-בית של החיים

למה הם כאלה שמחים?

השמחה הצילה אותם מתאי הגזים

שמחת בית השואבה

זמן שמחתנו

הושענא רבה, התפקיד של הערבה
סודם של ארבעת המינים

 

הסגולה שכוללת את כל הסגולות

 

חכמי הדורות תולים סגולות מיוחדות מאוד בקיום מצוות הסוכה – סגולה לשלום, סגולה לבנים, וסגולה כמעט לכל דבר, כי הסוכה משפיעה עלינו אמונה שלמה, והאמונה השלמה היא המפתח לכל הברכות.

 

אומר רבי נחמן מברסלב שעל ידי הסוכה זוכים להשגת אלוקות, כלומר לחיות את האמונה במדרגה הגבוהה ביותר.

 

הסוכה היא כנגד הבינה, כלומר שעל ידי המצווה המתוקה הזו אפשר לזכות לבִינָה, להבין דברים. ישנם כל כך הרבה דברים שאנחנו מבינים רק בשלב מאוחר בחיים, ואז אנחנו מצטערים שלא הֵבַנּוּ אותם קודם. אבל על ידי הסוכה אנו יכולים לזכות ולהבין הרבה דברים שיְשַׁנּוּ לנו את כל החיים לטובה.

 

הסוכה היא סגולה לשמירה, כי היא כנגד ענני הכבוד שהקיפו את עם ישראל ושמרו עליהם בגשמיות וברוחניות. בדורנו, כולנו כל כך צריכים שמירה -, שמירה גשמית מכל הפגעים הרעים ומכל החולאים הרעים ושמירה רוחנית מכל ההשפעות הזרות והרוחות הרעות.

 

כאשר אנו נכנסים לסוכה, בקשו מבורא עולם שבזכות הסוכה ישמור עלינו ועל הילדים שלנו מהשפעות רעות, מחברים רעים. אל תוותרו בקלות על המצווה הקדושה הזו. ואם קצת קשה לכם, בגלל שקר או חם או מרגיש לא נוח, אז דעו לכם ש"לפום צערא אגרא" – לפי הצער כך השכר, ודווקא אז תתחזקו ותבקשו מהקב"ה: 'ריבונו של עולם, כשם שאני עוטף/ת את עצמי בסוכה הקדושה, כך תעטוף את הילדים שלי במגן רוחני ותשמור עליהם מכל פגם וקלקול'.

 

 

אל תפספסו! חכמי הדורות אומרים שיש סגולות מיוחדות בקיום מצוות הסוכה!…

 

ובגלל שהסוכה היא כל כך משפיעה ומסוגלת – לכן צריך להשתדל להיות כמה שיותר בסוכה, לאכול בה ולא לישון מחוץ לסוכה, כי שבמשך כל שבעת הימים הנשמה תעלה אך ורק דרך הסכך.

 

וכן צריכים לכבד את הסוכה ולהרבות בשירים ובדברי תורה, ולא לזלזל חלילה בקדושת הסוכה. היו צדיקים שלא היו מדברים שום דברי חול בסוכה. תלמדו בסוכה עם הילדים, עם חברים, תגידו דברי תורה שירות ותשבחות, ואפילו תרקדו בה.

 

ואם כל השנה כולה צריכים להיזהר מדיבורים אסורים ודיבורי מחלוקת ולשון הרע, על אחת כמה וכמה בחג הסוכות, כי כל קדושת הסוכה תלויה בדיבור כמובא בליקוטי מוהר"ן (תורה מח) שהדיבורים הקדושים מעוררים את קדושת הסוכה ונותנים כוח לעם ישראל, ואילו דיבורים שאינם קדושים חלילה מעוררים "סוכת נוצרים" ונותנים כוח לאומות העולם.

 

לכבד את הסוכה, זה גם אומר לא להתלונן אם קצת צפוף ולא תמיד נוח. כשאתם שמחים בסוכה למרות אי הנוחות, אתם ממתיקים מעליכם גזירות קשות של טלטול וגלות. אם הייתם יודעים כמה סבל וייסורים אתם מורידים מעצמך בכל שנייה בסוכה – לא היית עוזב את הסוכה בשום מחיר שבעולם!

 

וכשם שהסוכה היא סגולה לכל דבר – כך היא גם סגולה גדולה לזכות לתורה, ולכן לאחר חג סוכות כל עם ישראל זוכים לשמחת תורה, לשמוח ולשיר ולרקוד עם התורה.

 

אפשר לקבל תורה בקולות וברקים, ואפשר גם ללמוד תורה בהתמדה ולקיים את התורה – וזה עדיין לא אומר שאתם מחוברים לתורה. כי החיבור המושלם לתורה זה רק כאשר אתם רוקדים ושמחים עם התורה.

 

את התורה מקבלים בחג השבועות, אבל את החיבור העמוק והפנימי עם התורה אפשר לקבל רק אחרי ש"טובלים" במצווה הקדושה של חג הסוכות מתוך שמחה גדולה ועצומה. ואם שמחתם ורקדתם עם התורה – מובטח לכם חיבור עמוק עם התורה לכל השנה כולה, לכם ולילדים שלכם.

 

שנה של שמחה

 

וכמו שציינתי, על ידי ה"עשה טוב" של הסוכה זוכים ל"סור מרע" כל השנה כולה, ועיקר הרע שנדבק באדם מגיע דרך שבעת ה"נרות", כמובא בזוהר הקדוש – ששבעת הנקבים שיש לכל אחד בפנים שהם האוזניים, העיניים, האף והפה – מכֻוָנִים כנגד שבעת קני המנורה; ואומר רבי נחמן שעל ידי הישיבה בסוכה, שהיא כנגד שבעת ענני הכבוד בשבעת ימי החג, זוכים לקדושת שבעת הנרות, כלומר להיות שמורים מכל ראייה אסורה, מדיבורים אסורים, משמיעת לשון הרע ודיבורים רעים, ושמירה מהכעס שהוא כנגד האף.

 

והברכה הגדולה ביותר בחיים היא השמחה! והשמחה תלויה באמונה שלמה. ומכיוון שבחג הסוכות אנחנו זוכים לאמונה שלמה, – לכן חג זה הוא "זמן שמחתנו", זה הזמן שבו אנחנו מגיעים לשמחה הגדולה ביותר.

 

ושמחת החג עצמה היא מצווה נפלאה מהתורה – במשך כל עשרים וארבע השעות של שמונת ימי החג. יוצא אם כן, שהסוכה עוטפת אותנו ומטהרת אותנו מבחוץ, והשמחה של החג ומצוות ארבעת המינים מנקות ומטהרות ומכינות אותנו מבפנים לשנה חדשה טובה ומתוקה, שנה של חשק ורצון.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה