איך מתחזקים?

מה עולה לך בראש כשאתה חושב על התחזקות בעבודת ה'? איך היית מציע לעצמך ולאחרים דרך של תשובה ושיפור עצמי?

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 26.08.21

מה עולה לך בראש כשאתה חושב על התחזקות בעבודת ה'? איך היית מציע לעצמך ולאחרים דרך של תשובה ושיפור עצמי?

 

אין על כך תשובה אחת ברורה. אבל בגדול, רוב בני האדם חושבים בכיוונים מאוד מוגדרים: התמדה בלימוד התורה, קביעת עתים לתורה, תוספת בלימוד התורה, תוספת כוונה בתפילה, תוספת ריכוז בתפילה, תוספת באמירת תהלים וספרי תפילות, תוספת בהתבודדות, פקידת קברי צדיקים, נסיעות לכותל, צדקות, טבילות, תעניות, חיזוק בשמירת העיניים, בשמירת הברית, בהתנזרות ממכשירי טכנולוגיה מסוכנים וממכרים ועוד.

 

אלה בסך הכול הכיוונים הפשוטים להתחזקות. או אולי נכון יותר לומר שאלה הכיוונים הצפויים.

רבי נחמן מברסלב מגלה לנו כיוון חדש ולגמרי בלתי צפוי, ובכך הוא בעצם מגלה לנו שיכול להיות שכולנו בכלל לא בכיוון, שאנחנו לא מבינים לעומק מה באמת ה' רוצה מאתנו. כולנו חושבים ותופסים את עבודת ה' באופן מאוד מרובע ובכך אנחנו למעשה מפספסים את רצון ה' העמוק ביותר מאתנו, את עצם תפקידנו ותכליתנו.

 

ונכון שהכול באמת חשוב מאוד, ובאמת ה' רוצה שנתחזק בכל התחומים הללו, אבל זה לא הלב של העניין. אתה יכול לעשות הכול ועדיין לשכוח את העיקר, וחייבים להיות זהירים מאוד לא לשכוח ולא לעזוב ולו לרגע אחד את העיקר.

 

ימי אלול הם ימי תשובה והתחזקות שאותם יסד משה רבינו עליו השלום לאחר חטא העגל. בימים אלה, אומר רבי נחמן, פתח משה רבינו דרך כבושה שבה כל אחד יכול וצריך ללכת.

 

ומהי דרך התשובה של משה רבנו?

 

לכאורה היינו חושבים שדרך התשובה של משה רבינו הייתה שהוא עמד והתפלל על עם ישראל ארבעים יום וארבעים לילה ברציפות, והוא עשה את זה אפילו פעמיים, ואכן בחודש אלול אנחנו מרבים בתפילות ובסליחות.

 

אבל רבי נחמן מברסלב מפתיע אותנו ואומר: "והדרך שעשה משה הוא כך, שמשה קשר את עצמו אפילו לפחות שבישראל ומסר נפשו עליהם".

 

מה?! מה הקשר?! זה מאוד יפה לאהוב כל יהודי, אבל מה הקשר לתשובה? מה הקשר לחודש אלול?

 

אבל לפי מה שזכיתי לכתוב במאמרים שלי בשלושת החודשים האחרונים ובחוברת "אהבת ישראל במסירות נפש", ולאור הלימוד שלי בנושא אהבת ישראל – זה ברור כשמש:

 

דרך התשובה העמוקה ביותר היא אהבת ישראל במסירות נפש, החיבור לכל יהודי, החיבור לכל עם ישראל, מסירות עבור עם ישראל ועבור כל יהודי גם אם הוא הפחות שבפחותים, כלומר, גם אם הוא רשע המשוקע בעבירות כמו שמבואר בדברי רבי נחמן בתורה הזאת וזו לשונו:

 

"אפילו כשאני רואה אחד מישראל, שסג מכול וכול מהקדוש ברוך הוא, אף על פי כן צריך אני שנהיה יחדיו – צריך לייחד ולקשר עימו, כמו שעשה משה. כי יש בחינת אלוקות אפילו בדיוטא התחתונה, אפילו בעשרה כתרי דמסאבותא (כלומר, במקום הטמא ביותר)".

 

ויוצא לנו מכאן עוד מסר מדהים, שלא נטעה לחשוב שמה שעשה משה זו מדרגה ליחידי סגולה כמותו, אלא עלינו לדעת שזו הדוגמה והסמל לכולנו, זו דרך כבושה שבה כולנו צריכים ללכת.

 

כי כמו שאומר רבי יהודה זאב ליבוביץ' זיע"א, כל תכלית האדם וכל מדרגת האדם היא אך ורק לפי אהבת ישראל שלו. כל המהות של התורה, כל הפנימיות של רצון ה' מאתנו היא שנאהב כל יהודי, שנאמין שכל יהודי הוא בן של ה' ונאהב אותו ונרחם עליו ו… נתפלל עליו!!

 

וגם אם הוא נכשל בעבירות והתרחק מאבא שבשמיים – זה לא אומר שזה לא כואב לאבא. זה כואב לאבא שבעתיים, אבא מרחם עליו, אבא מתגעגע אליו, ואבא אוהב כל מי שמתפלל עליו ומנסה לעזור לבן שלו בעת צרתו.

 

אז מה תגידו? בסדר גמור, כבוד הרב, שכנעת אותי. ועכשיו, גם אני רוצה להתקשר ולהתחבר לכל יהודי – אבל איך עושים את זה?

 

אז אני חוזר ואומר את מה שכבר כתבתי בחוברת "אהבת ישראל במסירות נפש". אתם צודקים, אהבת ישראל זה לא כפתור שלוחצים עליו ומתחילים לאהוב כל יהודי, אלא אהבת ישראל היא עבודה, וחייבים לתרגם את הרעיון הגדול והאצילי הזה לעבודה יומית ומעשית השווה לכל נפש.

 

והדרך המעשית לקיים את זה ולאהוב כל יהודי במסירות נפש היא לקבל על עצמנו להתפלל לפחות חצי שעה ביום על עם ישראל. להתפלל שיחזרו בתשובה שלימה, בפרט על העוון החמור ביותר שהוא שנאת חינם, להתפלל שיידעו שאהבת ישראל היא העיקר ויתקנו את כל הפגמים ובעיקר את כל הפגמים שבין אדם לחברו שזה חשוב לה' יתברך יותר מכל המצוות, שנזכה כבר לתקן את העוון של שנאת החינם שבגללו כולנו סובלים כל כך הרבה שנים שזה תכלית התורה ותכלית האמונה וזה מה שקובע את דרגת האדם.

 

לכן כל מי שרוצה לזכות לשוב אל ה' באמת, מי שמחפש כיוון של התחזקות אמיתית לחודש אלול, מי שמחפש קבלה טובה אמיתית שתכריע אותו באמת לכף זכות, שתחבר אותו באמת לריבונו של עולם, שתפתח בפניו באמת דרך של תשובה ותיקון, ושתשפיע על כל עם ישראל ועל כל העולם כולו – שיקבל על עצמו אהבת ישראל במסירות נפש.

 

אחים יקרים, אני מבקש בקשה אישית. קבלו על עצמכם חצי שעה של תפילה אישית ביום על כל אחינו עם ישראל. תקראו את החוברת שכתבתי על הנושא הזה, אם אתם לא משיגים את החוברת, תתקשרו לחדר ההפצה שלנו תזמינו לעצמכם ותקראו אותה, ותזמינו אותה גם בכמויות כדי להפיץ לאחרים. בחוברת כתוב הרבה יותר ממה שכתוב לפניכם ואף על פי כן זה רק קצה קצהו של הקרחון האינסופי שנקרא "אהבת ישראל במסירות נפש".

 

וזו ההכנה האמיתית שלנו ליום הדין הגדול והנורא הוא ראש השנה, כי זה נקרא באמת להמליך את ה', כמו שמסביר רבי נחמן מדוע צריכים לאהוב גם את היהודי הפחות והגרוע ביותר וזו לשונו: "כי יש בחינת אלוקות אפילו בדיוטא התחתונה, אפילו בעשרה כתרי דמסאבותא, לקיים: 'ומלכותו בכול משלה'… נמצא שבפחות מישראל – יש בו בוודאי איזה אלוקות, ועל ידי זה אני יכול להיות יחדיו עמו".

 

כשאתה אוהב כל יהודי ואתה מוסר נפש עליו, אתה אוהב את האלוקות שבו, אתה יודע שה' נמצא בתוכו. זה גילוי מלכות ה' העמוק ביותר. זה מביא אותך ואת כל העולם הזה אל התכלית וזו דרך התשובה שפתח משה בפני כל אחד ואחד מעם ישראל. יהי רצון שנזכה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה