השינוי הגדול: מפנקסו של יועץ זוגי [10]

פעמים זוג פוכרים ידם בקליניקת הטיפול ומפטירים: 'העבודה על הזוגיות שלנו, מצריכה שינוי גדול כל כך, וזה קשה להשתנות. זה מורכב, דורש הרבה אנרגיות, המון זמן'.

3 דק' קריאה

רפי כהן

פורסם בתאריך 18.08.21

מפנקסו של יועץ זוגי [10]: מאת רפי ב"ש כהן.

 

הבשורה הגדולה, לשינוי הגדול.

 

פעמים זוג פוכרים ידם בקליניקת הטיפול ומפטירים: 'העבודה על הזוגיות שלנו, מצריכה שינוי גדול כל כך, וזה קשה להשתנות. זה מורכב, דורש הרבה אנרגיות, המון זמן'. לזוגות אלה, באתי היום [רק היום! במבצע שלא יחזור (טוב. התכוונתי עד מחר) ! לחברי מועדון בלבד! ] לבשר בשורה טובה! קבלו אותה: ככל השינוי הנדרש גדול יותר, הקלות לבצעו רבה יותר!  לא, החום הקייצי לא השפיע עליי, קראו ומייד תבינו!

נפתח בשאלה:

 

מה אתם אומרים? לעשות שינוי, זה קל או קשה? .. מכיוון שתורגלתי רבות בקליניקה, באומנות ההקשבה, לא תאמינו, אך יש לי את הכישרון הזה לשמוע אתכם ממרחקים עונים בלב: 'קשה'! אז הנה עוד שאלה: לעשות שינוי גדול, קל או קשה? אני שומע אתכם עונים שוב: 'בטח שקשה'. עוד אחת אחרונה. מבטיח! : מה יותר קשה לבצע, שינוי קטן או גדול? את התשובה הפעם קל לי לשמוע כי אתם פשוט צ-ו-ר-ח-י-ם: 'אידיוט [-לא יפה], ודאי ששינוי גדול'! הבנתי לא צריך לצעוק..  

 

אז תרשו לי להפתיע! מוכנים? : שינוי כשלעצמו, קל הוא. הוא עשוי להתחולל בין – רגע ! אך תנאי יחיד ישנו, והוא: בתנאי שהצורך לשנות חזק ביותר – בתנאי שהחשיבות בשינוי, עוצמתית ביותר. נמצא איפא לפי זה, כי ככל שהשינוי הנדרש גדול יותר, ממילא החסך והצורך בלעדיו, גדול יותר, וממילא הקלות לבצעו, גדולה יותר.

 

דוגמה מחיי:

 

הרשו נא לי להיחשף במעט מחיי..

 

מימים ימימה- עוד בקטנותי, נחשב הייתי ל'מפונק מארץ המפונקים', כזה שצריך תמיד לשבת ליד החלון בנסיעה שמא יובחל. לאכול טוב לפני הצום. להיות עם 'טנק מלא' של שינה – לפני עת הלימודים, פינוק שהוליד 'ריבעון' כזה – לא לשנות הרגלים, לא לשנות זמנים, לא לשבור שגרה, בטח לא לצאת מאזור הנוחות. אם היה מלאך בא ולוחש על אוזני לפני השינה ואומר: 'תישן, תישן טוב, חמודי, כי עוד יבוא יום ותקום רבות באמצע הלילה, תתפקד במספר תפקידים בו זמנית תוך כדי חוסר שינה, כך למשך שנים'. הייתי חושב שפשוט התחלתי כבר לישון – ואני חולם.. ואז לפני כעשור ביום בהיר אחד, כמו כל הימים הבהירים מהאגדות שלא מספרים לילדים לפני השינה, באה מחלתה של אשתי נחמה ז"ל! היינו זוג ילדים: אני ילד בן 25 והיא ילדה בת 22, מחלה תוך כדי הריון, עם זאטוט בן שנתיים, היה שם הכל: כאב, פחד, יאוש, דאגה, לצד תקווה, שמחה, צחוק [כן, כן, אני נזכר איך ביום סגרירי אחד – בו היינו בתהליך חזרתה של המחלה, באמת הכול היה נראה שחור משחור, ואז לפתע אני שומע איזה אבא מבוגר ממליץ לבתו המאושפזת בסמוך אלינו, 'לאכול סלק כי זה מאוד מועיל'.. ופשוט התחלתי להיקרע מצחוק מאחורי הווילון.. כך דקות ארוכות.. מה אני יגיד לכם? אכן מורכבת היא, נפשו של האדם..] כתבתי שהכל היה שם, נכון, אבל חוץ מדבר אחד: 'שיגרה'! השינוי היה כ"כ גדול. לפתע אני מוצא את עצמי לילות רבים ללא שינה ומבלה שעות במחלקת המיון. תקופה בה אנו רצים מבדיקה לבדיקה, מיעוץ ליעוץ, מתרופה לתרופה, מתפילה לתפילה, מרב לרב, מרופא לרופא. פעמים מתפקד לילדים כאבא ואמא כאחד, תוך כדי המשכת הלימודים התורניים שלי וכל זאת כשאני 'סחוט' פיזית ונפשית. תקופות שאני סועד את אשתי, מאכיל אותה, וגורב לה גרביים. ליווי שליוויתי את אשתי היקרה עד לוויתה האחרונה והיא בת 25.

 

ואז החלה תקופה, בה כמובן אין השגרה חוזרת לחיי. מתחיל אני 'דף חדש', דף שמגדל את הילדים לבד במשך שנים, משוחח עם כל אחד מהם רבות, מקשיב להם, מעודד אותם, 'מפארקק' איתם בפארקים, לומד לשטוף את הבית [-טוב, עיגלתי פינות, כן? זה גם קצת יתרון שאין לך שוטרת 'על הראש' כשאתה שוטף], לומד לבשל בעצמי, מגלה עולם שלם של מתכונים של פתיתים ונקניקיות, מגלה בדרך הקשה את טעמו הארומתי של אוכל שרוף.. ועוד ועוד. [אל דאגה, הילדים גדלים ברוך השם לתפארת, ואני מאושר ב"ה, בכלל השם נותן לכל ניסיון את הכוחות הנזקקים לו.]

 

תגידו, איך לדעתכם ה'פינוקי – מפונקי' נהפך ביום אחד ל'סופרמן' כזה? התשובה פשוטה: הייתי חייב להשתנות! ככל שהחיוב להשתנות גדול יותר, ככל שהחשיבות והצורך בו גדלים יותר, כך נקל יותר להשתנות!

 

דוגמה 2:

מחולה שנפטר לחולה שהחלים: סיפר לי פעם אדם שחלה והבריא ברוך השם, שמיום שגילו את גידולו, לא עברו 48 שעות והוא מוצא את עצמו – למען בריאותו, נטול סוכר, נטול אלכוהול, נטול גלוטן ונטול – מה לא. הוא פשוט החל לצרוך תזונה משובחת יותר. שינוי גדול זה- מתזונה רדודה לזו המשובחת, שבוע קודם, היה מועד לכישלון חרוץ, הוא היה מנסה ומנסה, אך אין. השינוי שחל אצלו 'בין רגע', התחולל משום שהחשיבות בכך למען החלמתו למען חייו הייתה עוצמתית וחשובה ביותר.   

 

דוגמה 3:

שאלתם פעם את עצמכם: הכיצד ה'חוזר בתשובה', פועל שינוי גדול כ"כ- הן מעשית, הן מנטלית, בעוד לאדם הדתי קשה להתחזק ולו רק בברכת המזון מתוך סידור ? התשובה היא כאמור: ככל שהשינוי הנצרך גדול יותר, הקלות לבצעו גדולה יותר! משום שכשנצרך שינוי גדול, אות היא, כי החסך, הצורך והחשיבות לבצעו, גדולים יותר. וככל שהצורך בשינוי חזק יותר, והחשיבות לבצעו עוצמתית יותר, כך הקלות לבצעו, רבה יותר.

לסיכום: לכשתרצו לחולל שינוי בין רגע, התבוננו, חיזקו, שננו, כיתבו, את החשיבות בשינוי, את המחוייבות בו, את החסך הגדול בלעדיו! 

 

הכותב, רפי ב"ש כהן, הינו יועץ זוגי מוסמך, שסיים בהצטיינות את לימודיו וקיבל המלצה נדירה מהמנהל האקדמי. מיזה מספר שנים הוא מקיים 'גמ"ח יעוץ זוגי' – על ידו כבר נהנו, עשרות זוגות. [בטלפון ובמייל חינם. לפגישות, מחיר סמלי.] – REFAELC37@GMAIL.COM טלפון: 0527110512.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה