רושטי – לביבת ענק שוויצרית – שוקי גלילי

רושטי היא לביבת תפוחי אדמה גדולה וקריספית במיוחד, שמטוגנת בחמאה ומוגשת עם תוספות מתוקות או מלוחות. שיטת ההכנה המיוחדת גורמת לה להיות הרבה פחות שמנונית..

3 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 02.12.21

רושטי – לביבת ענק שוויצרית

זמן הכנה: 30 דקות | רמת קושי: קל | חלבי

 

רושטי היא לביבת תפוחי אדמה גדולה וקריספית במיוחד, שמטוגנת בחמאה ומוגשת עם תוספות מתוקות או מלוחות. שיטת ההכנה המיוחדת גורמת לה להיות הרבה פחות שמנונית מ"סתם" לביבות.

שוקי גלילי

 

בואו נכיר במציאות: כנראה שלרובנו אין את היכולת לצלוח את חג החנוכה בלי להגזים באכילת סופגניות ולביבות.

מה שאפשר לעשות בכל זאת, הוא להחליף חלק מהלביבות ברושטי, לביבה שוויצרית שגודלה כשל חביתה (אפשר להתחלק כמובן). היא קלה יותר להכנה, טעימה באותה מידה ולא שמנונית כמו "סתם" לביבות.

למעשה, אחרי שתכינו רושטי פעם אחת, אתם ובני ביתכם עשויים להשתכנע להוסיף את המאכל הזה באופן קבוע לתפריט החנוכה שלכם. זהו מאכל די מפתיע בהתחשב בכך שבגירסתו הבסיסית הוא עשוי משלושה מרכיבים בלבד: תפוחי אדמה, חמאה ומלח…

בשוויץ אוכלים אותו במגוון צורות והרכבים – כמו שהוא, עם תוספות ורטבים (מתוקים או מלוחים), ולפעמים כמצע למנה מלוחה. לא כל צורות ההגשה מעוגנות במסורת אבל בכולן הרושטי נהדר.

ה"סוד" של הרושטי הוא טיגון איטי וממושך בחמאה. במתכונים המסורתיים משתמשים בהמון חמאה; בימינו, עם מחבתות הנונסטיק, לא צריך הרבה שמן/שומן כדי לקבל השחמה יפה. 

מה שחשוב בכל זאת, הוא לטפל ברושטי בעדינות – לעצב אותו יפה בעזרת מרית, להפוך בזהירות לצד השני תוך הסתייעות בצלחת או קרש עץ, ולזכור לאורך הדרך שמדובר בלביבה עדינה ושבירה יחסית, בין השאר כי אין בה ביצים. וכן, זה אומר שאפשר להשתמש בשמן צמחי נייטרלי כלשהו ולקבל גירסה טבעונית של הרושטי. אבל אם אתם לא טבעונים – תשתמשו בחמאה.

המתכון שלפניכם הוא לגירסה מלוחה ושמרנית יחסית של הרושטי. אם אתם מעדיפים לנסות את הגירסה המתוקה, פשוט החליפו את השמנת והעירית ברסק תפוחים, ריבה או אפילו פלחי פירות וסירופ מייפל כמו פנקייק עם בא לכם. 

מקובל להכין את הרושטי מתפוחי אדמה שמתאימים יותר לטיגון, כלומר עם מרקם יציב ומעט מים – דוגמא טובה הם תפוחי האדמה האדומים והאליפטיים מזן דזירה. תפו"א מזן וינסטון הנפוץ (בהיר, חלק וגדול יחסית) נוטים למרקם קמחי יותר וגם יש להם קצת פחות טעם, אבל באין ציפור שיר גם הם יתנו תוצאה מוצלחת. אפשר גם לשלב תפוחי אדמה מזנים שונים.

הכמויות במתכון הן למחבת בקוטר 22 ס"מ, שתספיק ל-4 מנות קטנות (כמנה ראשונה או קינוח בגירסה המתוקה) או למנה זוגית שיחד עם, נניח, סלט ירקות ויוגורט טרי תהווה ארוחה די מספקת.

אפשר להכפיל את הכמויות פי 1.5 בשביל מחבת 26 ס"מ או פי 2 בשביל מחבת 30 ס"מ, אבל תביאו בחשבון ש קשה יותר להפוך רושטי ככל שהוא גדול יותר.

 

המצרכים

למחבת 22 ס"מ

  • 600 גרם תפוחי אדמה
  • 3 כפות חמאה רכה
  • 1/3 כפית מלח
  • קורט או שניים פלפל שחור

 

להגשה:

  • שמנת חמוצה ועירית קצוצה

 

אופן ההכנה

א. מקלפים את תפוחי האדמה, מגרדים במגררת גסה, סוחטים היטב בידיים ומעבירים לקערת ערבוב.מוסיפים את המלח, הפלפל השחור וכף חמאה רכה/מומסת ומערבבים היטב.

ב. ממיסים כף אחת של חמאה במחבת נונסטיק ומזיזים אותה כך שכולה תתכסה בשכבה דקה של חמאה.

ג. מעבירים את תפוחי האדמה המגורדים בזהירות למחבת, בכל פעם קצת, ומפזרים בצורה שווה על כל השטח שלה. לאחר מכן לוחצים בעדינות בעזרת מרית מעל תפוחי האדמה, משטחים ומהדקים. אחר-כך עוברים עם המרית מסביב ומעגלים בעדינות כך שיתקבל מין "דיסק" שטוח, עבה יחסית (אמור לצאת כ-2 ס"מ) וחלק עד כמה שאפשר.

ד. מטגנים על להבה קטנה כ-10 דקות. מורידים מהאש; מניחים על המחבת צלחת או קרש עץ בגודל מתאים והופכים; ממיסים במחבת את כף החמאה השלישית, מפזרים את החמאה על פני המחבת, ומחליקים חזרה את הרושטי כך שצדו הלא מטוגן כלפי מטה. מטגנים עוד 8-10 דקות.

בסיום הרושטי צריך להיות שחום משני הצדדים (תהפכו שוב ו/או השאירו אותו עוד קצת אם הוא לא).

ה. מעבירים בזהירות לכלי הגשה מתאים, ומגישים מייד עם שמנת מתוקה ועירית קצוצה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה