מחלה ושמה חובות

בדורנו ישנה תופעה מצערת שרבים מאוד סובלים ממנה – מכת החובות. אבל הפלא הוא שלא מדובר באנשים קשיי יום שהופכים לבעלי חוב, אלא באנשי עסקים ואנשים מוצלחים. איך זה קורה?

2 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

בדורנו ישנה תופעה מצערת שרבים
מאוד סובלים ממנה – מכת החובות. אבל
הפלא הוא שלא מדובר באנשים קשיי יום
שהופכים לבעלי חוב, אלא באנשי עסקים
ואנשים מוצלחים. איך זה קורה?
 
 
בגן האושר, חלק 1
 
בדורנו, ישנה תופעה מצערת שרבים מאוד סובלים ממנה והיא – מכת החובות.
 
אנשים רבים, השקועים בחובות גדולים, אומרים לא פעם: 'אין מה לעשות, זה חלק מהחיים', כאילו הגזירה הקשה הזאת היא משהו בלתי נמנע.
 
ואכן, בדורנו בעלי חובות הפכו להיות תופעה נפוצה שהולכת ומתפשטת, ונותרו אך מתי מעט, יחידי סגולה, שמצליחים לנהל את חייהם ללא חובות.
 
אילו היה מדובר רק באנשים קשי-יום, משפחות במצוקה, שפרנסתם באמת לא מספיקה למחייתם, ניתן היה אולי להבין את העובדה המצערת שהם נאלצו לקחת הלוואות ועל ידי זה להיות בעלי חובות. כל שכן, אם היה מדובר באנשים עצלנים, בטלנים, שאינם לוקחים אחריות על חייהם ורק לווים ולווים בלי חשבון, בודאי היה ניתן להבין מדוע הם שקועים בחובות. אלא, וזה למרבה התימהון, אנו נתקלים בתופעה מוזרה – גם אנשים רציניים, אחראיים ובעלי הכנסה גבוהה שקועים בחובות ענק.
 
עונש כבד זה, של הפיכת האדם לבעל חוב, אינו מבחין בין עצלנים לחרוצים, בין בעלי הכנסה נמוכה או בעלי הכנסה גבוהה. כי יש לדעת: הפיכתו של אדם לבעל חוב היא עונש משמים על עבירה. אדם החי בצל החובות – חייו אינם חיים מפני שזה פוגע לו בשמחת החיים, בשלום ביתו, בחינוך הילדים, בבריאות, ובעצם במה לא? חייו קשים מנשוא ומלאי מתח וצער רב, נזקים גדולים ועצומים בגשמיות וברוחניות הם מנת חלקו.
 
למרבה הצער, רבים וטובים משלומי אמוני ישראל שהפכו לבעלי חוב, לווים כספים מאחד לשני רק כדי להחזיר את החוב, אך מצד שני הופכים לבעלי חוב אצל אדם אחר ממנו לוו את הכסף כדי להחזיר, וכן חוזר חלילה, כמו כדור שעובר מיד ליד הם מגלגלים את החובות מאחד לשני וצוברים חובות עתק בבנקים, בקרנות הלוואה שונות וכן הלאה.
 
אנשים אומללים אלה, ביניהם בעלי עסקים גדולים, עובדים ללא הרף כדי לצאת ממעגל החובות הנורא, מהתהום המאיימת והמפחידה – אך מעלים חרס בידם. ולמרות שהם מתאמצים בכל כוחם ועובדים – כמו שנוהגים לומר העולם: 'מצאת החמה ועד צאת הנשמה' – אינם מצליחים להיחלץ ממצוקתם ולראות את האור בקצה המנהרה האפלה אליה נכנסו. מדוע? מכיוון שהם לא יודעים מהי הדרך הנכונה לפתרון הבעיה.
 
בסדרת מאמרים זו, המבוססת על מה שכתבתי בספר בגן האושר, נלמד בעזרת השם את הדרך הנכונה כיצד לא להיכנס לחובות, ולמי שהוא כבר בעל חוב – נלמד איך לצאת מהחובות.
 
אך תחילה עלינו להגדיר מי נקרא בעל חוב: אדם החייב כסף ואינו יכול להחזירו.
 
אבל, אם יכול להחזיר את החוב, כגון משכנתא, או שחייב כסף אך יש לו סידור להחזר חודשי כלשהו והוא יכול לעמוד בזה – אדם זה לא נקרא בעל חוב.
 
וקבלה יש לנו מחכמי ישראל, שאין ללוות כסף ולעשות חוב בשביל שום מטרה ובשביל שום מצווה. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה עצומה ! תודה רבה !!!

2. איתי

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה רבה !!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה