אין ייאוש בעולם כלל!

נכון שקשה לו ו... ו... ו... אבל לא זאת הבעיה העיקרית שלנו.

הבעיה הלימודית או ההתנהגותית שלו,  זו שכולם מצביעים עליה, היא הבעיה המישנית.

הבעיה העיקרית שצריכה להטריד אותנו היא: המוטיבציה שלו. מה הוא כן עושה, בכדי להצליח?!

3 דק' קריאה
אין ייאוש בעולם כלל!

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 13.09.22

נכון שקשה לו ו… ו… ו… אבל לא זאת הבעיה העיקרית שלנו.

הבעיה הלימודית או ההתנהגותית שלו,  זו שכולם מצביעים עליה, היא הבעיה המישנית.

הבעיה העיקרית שצריכה להטריד אותנו היא: המוטיבציה שלו. מה הוא כן עושה, בכדי להצליח?!

האם הוא מתייאש ואומר “גם ככה אני לא יהיה הכי טוב, בגלל ש… ולכן התייאשתי ואני כבר לא מנסה”

או שהוא אומר: “למרות שאני לא יכול, ולמרות שקשה לי ולמרות שכבר ניסיתי כמה פעמים ונפלתי… בכל זאת אני מאמין בעצמי שאני יכול להצליח ולכן אני ממשיך לנסות…”

 

מוטיבציה לומדים בבית

אתם יודעים מי “יוצר” את ילד א’ המתייאש או את ילד ב’ המאמין ומתאמץ?! אנחנו ההורים!!!

עלינו לדעת בידיעה ברורה: כדי שהילד שלנו יצליח בלימודים בפרט, ובחיים בכלל, עליו ללמוד להכיר ולראות את מעלותיו ואת יכולותיו, ולהיות טוב ביחס למה שהוא יכול להיות מול הפוטנציאל של עצמו.

הילד לבד בכוחות עצמו, לעולם לא יוכל להכיר את יכולותיו ומעלותיו, הילד מכיר את עצמו רק מ”הפידבק” שהוא מקבל מהסביבה שלו, דהיינו מאיתנו-ההורים.

ילד שמקבל פידבק של הצלחות- יגדל כילד מצליחן, כי זה מה ששידרו לו.

וילד שמקבל פידבק של כישלונות- יגדל כילד כישלוני, כי זה מה ששידרו לו.

 

תקופת השיקום

טוב, מה שהיה היה. מכאן והלאה נתחיל לעשות עבודה אישית עם הילד על מוטיבציה, זו עבודה מודרכת ונדרש לפנות לעזרה מקצועית.

הזכרנו שיש ילד א’ המתייאש או ילד ב’ המאמין ומתאמץ ועם כל ילד יש עבודה שונה בתכלית.

לתקופת העבודה הראשונית עם ילד א’ המתייאש,  אני קורא: תקופת “השיקום”.

בתקופת השיקום, אנו עסוקים רק בהארת הצדדים החיוביים של הילד ואסור לנו להעלות שוב את כל הבעיות שלו שיכולות לגרום לו לחזור לנפילה ולייאוש.

אנחנו לא שוכחים שמטרתנו היא לעזור לו בדברים בהם הוא נכשל, בפעולות בהם אינו מצליח או במקצועות בהם אינו חזק, רק שאנו עושים זאת בדרך הנכונה.

הדרך הנכונה היא: להעלות אותו על מסלול ההצלחה.

על המסלול הזה, אי אפשר להעלות “כישלונות” כי במסלול הזה צועדים רק מצליחנים.

אז אם אנחנו רוצים שהילד שלנו יצעד במסלול המצליחנים, נמצא את הדברים שהוא מצליח בהם, נאיר אותם, נחזק אותם וגם הוא יוכל בע”ה לעלות על המסלול.

כשנהיה בטוחים שהוא צועד בטוח על המסלול, נוסיף אח”כ למסלול שלו גם את מה שאנו רוצים להעלות “כפתרון לבעיות”.

לכן תנאי הכרחי בתקופת השיקום הוא: לשכוח את הכישלונות, להוריד אותם מסדר היום ולשכנע את הילד שהוא אכן מצליחן.

 

הילד כאיש עסקים

נוסיף דוגמא מעולם העסקים: אנחנו רוצים לעשות עסקים או לסחור במניות, מה אנחנו צריכים?! כמובן סכום התחלתי למסחר, הרי אי אפשר לסחור בלי שום פרוטה- שהרי מה בדיוק  נקנה בלי כסף?!

אבל אם יש לנו אפילו 10 ₪, נוכל לקנות משהו קטן ולנסות למכור אותו ברווח מועט, את מה שהרווחנו, נניח 12 ₪ נוסיף לקניית העסק הבא וגם אותו ננסה למכור ברווח נוסף.

לאחר תקופת מסחר נוספת, נהיה יותר מיומנים ומשופשפים, נכיר שיטות מסחר נוספות, נשתמש בידע ובטכניקות שצברנו ונוכל לקנות סחורה יותר רווחית ובכך להכפיל ולשלש את העסקאות שלנו.

מה קורה אם נפלנו בעסקה לא רווחית והפסדנו את הרווחים הקודמים, או אפילו חזרנו חזרה ל”עשרה שקלים” הראשונים?! פה נמצאת “האישיות שלנו” במבחן:

האם נכנע, נתייאש ונבין שלעולם לא נהיה אנשי עסקים, או נרים את הראש ונתחיל הכל מההתחלה?!

תקראו עכשיו את התשובה בקול ברור שלוש פעמים: זה תלוי בחוסן הנפשי שלנו ובמידת האמונה שלנו שאנחנו אכן יכולים להצליח.

אם נהיה “בטוחים” בעצמנו, אזי נחזור שוב למסחר.

 והפעם, אולי נהיה מעט יותר זהירים ואולי נבקש עזרה מאנשי עסקים מיומנים, אבל בהחלט נקום מהנפילה, נתחזק ונתחיל מההתחלה.

 

שעת המבחן הגיעה

לסיכום, מה נדרש מאיתנו בכדי להיות “אנשי עסקים” מוצלחים: אמונה שאני יכול לעשות עסקים, רצון לעבוד, שאיפה להצליח, יכולות אישיות לעבוד קשה עם תגמול מועט, סכום התחלתי למסחר וכמובן אישיות חזקה בטוחה שתוכל לעמוד במצבי נפילה.

אותן היכולות בדיוק צריך הילד. ואת כל הכלים והיכולות הללו יכולים להקנות לילד רק אנחנו ההורים שלו, נקודה.

כי באותה הדרך בדיוק, צועד הילד “בדרך להצלחה בלימודים” לילד צריכה להיות מוטיבציה ללימודים, אמונה בצדקת הדרך, אמביציה להצליח, ידע מוקדם והכי חשוב- אישיות חזקה ובטוחה שתוכל לעמוד גם במצבי נפילה.

בתקופה זו, בתקופת השיקום, אנו ההורים עומדים ונמצאים ב”שעת המבחן” שלנו:

האם ניישם את מה שלמדנו ונראה רק את הטוב שבילד, נעצים אותו, ונתעלם בתקופה זו מכל מה שהוא עושה, או שמראה פנינו יעיד שוב על חוסר שביעת הרצון מהילד וח”ו הוא ימשיך בהתדרדרותו.

אני מאמין בכם ובטוח שתעמדו בע”ה במבחן ההורות הזה בהצלחה.

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה