מלחמת הישרדות

הרצון להצליח, הוא תנאי הכרחי להצלחה, אך אין די בו. כדי להירתם להצלחה, דרושה לנו גם מחויבות להצלחה.

לא מספיק להיות "מעוניין" בהצלחה, צריך שתהיה לנו גם "מחויבות" להצלחה, מין סוג של בחירה פנימית חזקה שהולכים איתה עד הסוף.

3 דק' קריאה
מלחמת הישרדות

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 18.10.22

הורים יקרים,

הזכרנו שהרצון להצליח, הוא תנאי הכרחי להצלחה, אך אין די בו. כדי להירתם להצלחה, דרושה לנו גם מחויבות להצלחה”.

לא מספיק להיות “מעוניין” בהצלחה, צריך שתהיה לנו גם “מחויבות” להצלחה, מין סוג של בחירה פנימית חזקה שהולכים איתה עד הסוף.

זה נכון גם לילדים וגם למבוגרים.

אנחנו צריכים לתהייה לנו מחויבות. ואת זה נלמד בע”ה בפרק שלפנינו:

 

שלבי העבודה בדרך להצלחה

הזכרנו, בכדי להגיע להצלחה, נדרשים מאיתנו מספר דברים:

  1. להגדיר יעד להצלחה. דהיינו, במה אנו רוצים לראות את ההצלחה שלנו או של ילדינו.
  2. לוודא שיש לנו יכולת להצליח ביעד הזה.
  3. להאמין שאנחנו אכן יכולים להצליח.
  4. לרצות ולהגביר את המוטיבציה להצליח.
  5. לקחת אחריות ולהרגיש מחויבות להצליח.
  6. לעבוד עם תוכנית מודרכת ומקצועית.

כאשר יהיה לנו בע”ה יעד להצלחה ונרגיש מחויבים להצליח, אזי ע”י “תכסיסי הצלחה” או שיטות מובילות ומקדמות הצלחה-נרתום בע”ה את כל היכולות שלנו ואכן ע”י תפילות וסייעתא דשמיא, נגיע בע”ה ליעד המבוקש.

 

מלחמת הישרדות

משפט חכם אומר:

“קח אחריות, קבל מחויבות ועכשיו שאף להצלחה, כי בכוחות אלו תוכל להעפיל לפסגת ההרים”.

ילד, לא נולד עם שאיפות. שאיפות בונים תוך כדי עבודה במסלול מודרך.

אחריות, מחויבות, שאיפות, הצלחות, אלו מסלולי-דרך בחיים, שנבנים על ידי כוחות ועבודה של שנים.

אך ילד שנמצא במצב מתמשך של כישלון, ילד זה שאינו מאמין ביכולותיו, יתקשה מאוד לקבל אחריות, כי הוא אינו נמצא במקום הזה.

ילד שנמצא במקום של הישרדות נפשית או רגשית, לא יכול לקבל החלטות נכונות של רצון להתקדם ולהצליח.

ילד שמרגיש מאוים מבחינה פיזית או רגשית, נמצא במקום מאוד נמוך בסולם ההצלחה.

ילד זה צריך להעלות לפחות למדרגה של הרגשת ביטחון ואמונה בכדי לראות את האפשרות של התקרבות להצלחה.

העבודה הטיפולית עם ילד שמתקשה, היא סיזיפית וארוכה. אין פתרונות קסם, יש תהליך. ואת שלבי התהליך, אני כותב לאורך כל המאמרים ולכן לעיתים הרעיונות הטיפוליים חוזרים על עצמם, כי פשוט זה צורת התהליך.

 

בחזרה לשיטת השלבים

במהלך הפרקים, דיברנו על שיטת השלבים, שבה אנחנו עובדים על העיקר כאשר אנחנו מתקדמים עם הילדים שלב אחר שלב.

“שיטת השלבים” היא שיטה נפלאה והורים רבים שהיו כמעט “על סף ייאוש” עם הילדים מבחינת הצלחה לימודית והתנהגותית, כאשר קיבלו על עצמם את העבודה בשיטה זו- ראו ב”ה הצלחה גדולה.

במסגרת המאמרים הבאים, אני רוצה לרתום אתכם ואת ילדיכם לדרך חדשה של הצלחה.

זו דרך שעובדת, והורים שנרתמו לדרך זו עלו ב”ה על מסלול ההצלחה.

נזכור תמיד שכלל ראשון הוא: תפילה, כל אחד בשפתו הוא, יספר לה’ יתברך מה עובר עליו ב”שלום בית” עם בן הזוג, בקשר עם הילדים, עם הפרנסה, ובעיקר עם ה”שלום בית” שלו הפנימי. הדרכה מפורטת של “שיחה עם ה'” אפשר למצוא בספר הקדוש “בשדי יער” ובדיסקים של מו”ר הרב שלום ארוש שליט”א.

 

מתנת פתיחה

עלינו לזכור שביחד עם הרצון להשתנות ולהתחיל מחדש לצעוד בדרך ההצלחה, נקבל גם “כמתנת פתיחה” קשיים. שהרי: “כל ההתחלות קשות”. ועלינו להיות מוכנים לכך שיהיו לנו ניסיונות וקשיים, אבל עם אמונה חזקה, רצון מתמיד ותפילה נתגבר על כל המכשולים.

ניסיונות וקשיים הם לא רק מנת חלקם שלנו-ההורים, אלא הם גם מנת חלקם של הילדים ולכן כחלק ממערך חינוך הילדים עלינו לשים לב לנפילות ולכישלונות של הילד ולהדריך אותו בהתאם.

להדריך אותו, פירושו: להיות “במקום ובזמן הנכון” על מנת לתמוך ולעודד ולא ח”ו להשפיל אותו על כישלונותיו ולהשליך אבן אחר נפילתו.

פעמים רבות הילד יוזם בעצמו את נפילותיו כי הוא מצפה מאיתנו שנהיה שם ונתמוך בו. חבל להפסיד זמנים אלו, הם יקרים וחשובים מאוד מבחינה רגשית. בזמנים אלו נוכל לספק לילד את אחד הכלים המועילים ביותר לטיפוח הצלחה והוא “ביטחון”.

נתמודד בצורה בוגרת בזמני נפילה וכישלון של הילד, הילד ירגיש שאפילו בזמן שהוא נכשל, אנחנו לצידו, מבינים אותו, תומכים בו ומאמינים שזו רק נפילה זמנית לקראת עליה גדולה יותר.

 

איך נגרום לילד לרצות

השאלה “איך לגרום לילד לרצות” היא שאלת השאלות, כי באיזה חנות אפשר לקנות “רצון”?! אבל במשפט אחד וכוללני אפשר לומר שצריך להוביל את הילד לדבר אחד: שחוויית הלימוד שלו בחיים תהיה חיובית, מעשירה ומאתגרת.

איך שהילד שלנו ירגיש בחוויית הלימוד שלו בחיים, קשור קשר הדוק לדימוי הפנימי שלו. ילד עם דימוי עצמי נמוך, יקבל את “חווית הלימוד” כעונש.

ילד עם דימוי עצמי גבוה, יקבל את “חווית הלימוד” כפרס.

ילד עם דימוי עצמי גבוה, רוצה להתקדם ולהצליח, כי כך הדימוי שלו בעיני ההורים, החברה ועצמו עולה.

לעומת ילד עם דימוי עצמי נמוך, אינו מאמין שהוא יכול להצליח, הוא מפחד לנסות ולכן אינו רוצה להתקדם ולהצליח.

ילד עם דימוי עצמי נמוך, מפחד מכישלון ואינו רוצה להוריד עוד את דימויו ולכן כמעט ואינו יכול להגיע אפילו למדרגת הרצון.

איך נפתח אצלו את הדימוי העצמי?! ע”י שנספק לו הגנה, יציבות וביטחון.

היכן?! בבית ובכיתה.

ע”י יצירת בית רגוע ובטוח. ע”י משפחה טובה ותומכת. ע”י הורדת ביקורת ושיפוטיות והענקת הרגשת הצלחה בחיים. ע”י שנלמד אותו לשאוף וליהנות מהצלחות קטנות. ע”י שנאיר ונעצים את הטוב שבו. בהצלחה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה