להביא את הסוס

פתגם עממי אומר: "אפשר להביא את הסוס אל השוקת, אבל לא נוכל להכריחו לשתות מים". במילים אחרות: אפשר להביא את הילד לבית הספר, אבל לא נוכל להכריחו ללמוד. כדי ללמוד, צריך רצון. והשאלה: כיצד נגרום לילד לרצות ללמוד ולהצליח בלימודים?

3 דק' קריאה
להביא את הסוס

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 06.11.22

השבוע נתמקד בע”ה בהובלת הילד להצלחה בלימודים.

פתגם עממי אומר: “אפשר להביא את הסוס אל השוקת, אבל לא נוכל להכריחו לשתות מים”.

במילים אחרות: אפשר להביא את הילד לבית הספר, אבל לא נוכל להכריחו ללמוד.

כדי ללמוד, צריך רצון.

 

והשאלה: “כיצד נגרום לילד לרצות ללמוד ולהצליח בלימודים” היא שאלת השאלות, כי באיזו חנות אפשר לקנות “רצון”?!

אבל במשפט אחד וכוללני אפשר לומר: שצריך להוביל את הילד לדבר אחד: שחוויית הלימוד שלו בחיים תהיה חיובית, מעשירה ומאתגרת, והחוויה הזו תוביל אותו בע”ה ללמידה מוצלחת.

 

 

תהליך ההצלחה

 

בשבועות הקודמים הזכרנו שבכדי להגיע להצלחה, נדרשים מאיתנו מספר דברים:

  1. להגדיר יעד להצלחה. דהיינו, במה אנו רוצים לראות את ההצלחה שלנו או של ילדינו.
  2. לוודא שיש לנו יכולת להצליח ביעד הזה.
  3. להאמין שאנחנו אכן יכולים להצליח.
  4. לרצות ולהגביר את המוטיבציה להצליח.
  5. לקחת אחריות ולהרגיש מחויבות להצליח.
  6. לעבוד עם תוכנית מודרכת ומקצועית.

 

כאשר יהיה לנו בע”ה יעד להצלחה ונרגיש מחויבים להצליח, אזי ע”י “תכסיסי הצלחה” או שיטות מובילות ומקדמות הצלחה-נרתום בע”ה את כל היכולות שלנו ואכן ע”י תפילות וסייעתא דשמיא, נגיע בע”ה ליעד המבוקש.

 

איך נגרום לילד לרצות

 

א”כ יוצא שאחרי שהגדרנו את היעד שהוא הצלחה בלימודים, ובדקנו שאכן ילדנו יכול להצליח, כי יש לו את הכישורים המתאימים, עלינו להוביל את הילד לדבר אחד: שחוויית הלימוד שלו בחיים תהיה חיובית, כך שיהיה לו רצון להצליח. איך עושים זאת?

 

בשביל זה, עלינו לדעת יסוד נוסף: איך שהילד שלנו ירגיש בחוויית הלימוד שלו בחיים, קשור קשר הדוק לדימוי העצמי שלו.

 

ילד עם דימוי עצמי נמוך: יקבל את “חווית הלימוד” כעונש.

ילד על דימוי עצמי גבוה: יקבל את “חווית הלימוד” כפרס.

ילד עם דימוי עצמי גבוה, רוצה להתקדם ולהצליח, כי כך הדימוי שלו בעיני ההורים, החברה ועצמו- עולה.

 

לעומת ילד עם דימוי עצמי נמוך: אינו מאמין שהוא יכול להצליח, הוא מפחד לנסות ולכן אינו רוצה להתקדם ולהצליח.

ילד עם דימוי עצמי נמוך, מפחד מכישלון ואינו רוצה להוריד עוד את דימויו ולכן כמעט ואינו יכול להגיע אפילו למדרגת הרצון.

 

עיקר העבודה הראשונית שלנו ההורים היא: ליצור לילד בבית “סביבת הצלחה” מוגנת ותומכת שתבנה ותפתח בו הערכה חיובית ודימוי עצמי חיובי, כך שהילד ירגיש מספיק בטוח ושלם עם עצמו ועם החברה ויוכל לקבל את הלימוד כחוויה. 

 

משולש של מעורבות

 

לכל אורך התהליך של “הובלת הילד להצלחה בלימודים” דרושה “מעורבות” של משולש החינוך: של ההורה, המורה והילד.

איך מתחלקת עבודת “משולש החינוך” המשותפת:

מעורבות הילד במשולש החינוך, מתקיימת ברצון שלו ללמוד ולהחכים ובמימוש הרצון הזה.

מעורבות המורה מתקיימת בכיתה, תוך כדי תהליך הלמידה כאשר המורה מלמד את הילד.

 

מעורבות ההורה מתחילה בבית, לא רק במהלך שנת הלימודים, אלא מהיום שהילד נולד, לכל אורך שנות חייו ובכל יום מחדש לפני שהילד יוצא לגן או לבית הספר.

 

החלק שלנו הוא העיקרי

 

להורה יש את החלק הראשוני והגדול ביותר במשולש הלמידה. על ההורה מוטל “להכשיר” את הילד ללמידה שתתרחש ע”י המורה בבית הספר.

 

עלינו לדעת, כי חלק ההורים במשולש החינוך, הוא העיקרי והמשמעותי ביותר, כי ישנם מספר תהליכים חינוכיים שהילד יכול לעבור אך ורק בבית הוריו.

 

רבינו הרש”ר הירש מגדיר זאת כך: “עלינו-ההורים לעורר בלב הילד את הרצון לרכוש חכמה, עוד בטרם נשלח לבית הספר. מתפקידי בית הספר-ללמד את הילד ולהשכילו, אך כמובן שאפשרותו של בית הספר להשפיע על הילד היא רק מהרגע בו הוא מגיע אליו”.

 

הילד מגיע מחינוכו של ההורים לרצות ללמוד- למערכת הלימוד בבית הספר.

ילד “שלא רוצה” לרכוש למידה, כמעט ולא יוכל לקנות רצון בבית הספר, כי את העידוד והחשק ללמוד ולהחכים צריך להחדיר בו מינקותו-מבית הוריו. לכן ברור שרק אנחנו-ההורים יכולים לטפח חשק זה.

איך עושים זאת? מתפללים, ונצמדים לפרקים של “לימודי הצלחה”.

 

חמשת המיומנויות

 

לא רק “רצון לרכוש לימוד” אנחנו צריכים להקנות לילד מקטנותו, אלא גם “מיומנויות בסיס”.

שימו לב להגדרה: “מיומנויות בסיס” ומהם אותן המיומנויות, בבקשה:

גב’ סיגל בן ארצי כותבת בכמה מאמרים, כי צריך כמה מיומנויות בסיסיות כדי להצליח בלימודים, לבד ממנת משכל וכישרון כמובן.

 

מהן המיומנויות החשובות ביותר?! רוב המחקרים שעוסקים במיומנויות למידה מציינים את חמש המיומנויות הבאות כחשובות ביותר: ארגון, ניהול זמן, התמקדות, ריכוז ומוטיבציה.

כדי להוביל את הילד להצלחה בלימודים עלינו להקנות לו מיומנויות אלו.

בראשית הדרך, נצטרך לערוך “אבחון הורי”.

ניהפך למאבחנים לכמה ימים כדי לדעת אלו תהליכים הילד כבר רכש ואלו תהליכים עליו לרכוש.

 

בכדי להיות מאבחנים טובים, עלינו בראש ובראשונה להכיר את הילד “מהצד שלו” אנו צריכים לדעת כיצד הילד “רואה” את עצמו ואת זה נוכל לעשות ע”י שיחה עם הילד.

 

עבודה תהליכית

 

שימו לב, כי תהליך עבודה מקצועי, זה שבע”ה יוביל להישגים, בנוי תמיד משלבי עבודה.

חינוך הוא כמו מתכון בישול, נדרשים פרודוקטים מדויקים, נדרשת עבודת הכנה, נדרש ידע וישנם תהליכי עבודה.

טבח מקצועי, רואה את כל התהליך בראש על סמך לימוד והתנסות של שנים, ואת הידע הזה הוא מיישם במטבח.

כך גם בטיפול, נדרש אבחון מקצועי ובניית תהליך, בהצלחה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה