אין תחליף לעבודה

לאחר כחודשיים של דממת אלחוט, החליט המאמן לראות איך הולך לדביר עם העסק החדש. להפתעתו סיפר לו דביר שהוא עוד לא פתח את העסק שלו.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 11.01.23

בשביל כבוד צריך לעבוד

זה זמן רב שדביר מרגיש שהוא דורך במקום. הוא עובד קשה למחייתו, אבל הרווחה הכלכלית ממנו והלאה. הוא חש לכוד במעגל מכושף בלתי פוסק של ריצה אחרי הזנב של עצמו. חודש אחר חודש הוא רודף אחרי הפרנסה ובקושי גומר את החודש, החובות הולכים ונצברים, המשפחה גדלה בלי עין הרע ואיתה גדלות גם ההוצאות, וכיוון לעלייה במשכורת לא נראה באופק.

 

הוא הבין שהוא חייב לעשות משהו עם עצמו. הוא שקל לפתוח עסק אבל נזכר בחבריו שנכשלו בעסקים זה אחר זה, הוא נזכר באימא שלו שכל חייו הצעירים דרבנה אותו להיות שכיר במקום מסודר ולא להיכנס להרפתקאות מסוכנות, הוא נזכר באשתו שמבקרת אותו על כל מהלך חדש שהוא מנסה ליזום – וכמעט ירד מהרעיון.

 

בהשגחה פרטית הוא פגש חבר קרוב מהעבר והתגלגלה ביניהם שיחה. במהלך השיחה גילה דביר שכיום חברו הוא מאמן עסקי, ודביר העלה בפניו את חששותיו מהקמת עסק עצמאי. החבר, כמו חבר טוב, הציע לעזור לדביר בהתנדבות מלאה. “אני אאמן אותך”, הציע החבר, “אני אכין אותך לעולם העסקים, להתנהלות נכונה, לבניית תוכנית עבודה מסודרת, אבל העיקר הוא שאני אלמד אותך להאמין בעצמך, להיות דבק למטרות שלך, ולא לעזוב את השאיפות ואת הרצונות למרות הקשיים שבדרך. זה המפתח העיקרי להצלחה בכל תחום בחיים ובפרט בעסקים…”

 

חודשים ארוכים נפגשו החברים עד שדביר הרגיש שהוא עבר שינוי מהותי והוא מוכן כעת לצאת לדרך! ותקופת האימון תמה. מאז לא יצר שוב דביר קשר עם המאמן שלו.

 

לאחר כחודשיים של דממת אלחוט, החליט המאמן לראות איך הולך לדביר עם העסק החדש. להפתעתו סיפר לו דביר שהוא עוד לא פתח את העסק שלו. ובאותה הזדמנות הוא שוב הודה לחבר הטוב על כל התמיכה ושוב אמר לו עד כמה האימון שינה אותו בפנימיות.

 

אבל המאמן המאוכזב ענה לו: “תראה דביר היקר, אימנתי אותך כדי שתקים עסק, אבל את העיקר לא עשית. מה מטרתה של ההתחזקות הגדולה אם לא לתת לך את הכוחות להקים את העסק שכל כך רצית להקים? אם אתה לא עושה מבחינתך את הצעד המתבקש ומתחיל לנוע קדימה – אין לחודשי האימון שום ערך…”

 

תכלית ההתחזקות – עבודה

 

אין דבר מחזק כמו האמונה בה’. האמונה שה’ אוהב אותך, האמונה שלך בעצמך שאתה טוב ושאתה רוצה טוב, האמונה שה’ רוצה לעזור לך ולתת לך ולהשפיע ולהעניק לך בלי סוף. האמונה הזאת מכשירה אותך לקום ולגשת ולעשות את העבודה שלך בעוז ובתעצומות ולא להיחלש ולא להירתע מהקשיים ומהמניעות ומהירידות שבדרך.

 

אבל אם אדם עוסק בהתחזקות ולא קם ופועל בכוח ההתחזקות הזאת פעולות מעשיות – הוא משול לאותו אדם שהולך למאמן עסקי ורוכש כוחות נפש וכלים מעשיים אבל את העסק הוא לא מקים. וכמו דביר שלא הקים את העסק ולכן כל האימון העמוק שעבר לא ישפר לו את תזרים המזומנים ואת ההצלחה בחיים, והוא יחזור בדיוק לאותן בעיות ולאותם תסכולים – כך מי שמתחזק ומתחזק אבל לא יודע לעבור לפעולות הנכונות – זה בוודאי ייתן לו הרגשה טובה בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הוא לא יראה שיפור ולבסוף ייפול גם מכל ההתחזקות.

 

ההתחזקות שלמדנו אומרת שה’ אוהב אותך תמיד, בכל מצב, בכל תנאי, ויהיה לך רק טב, ועוד יותר טוב. על גבי זה בנינו את הקומה הבאה שאומרת לך להאמין בעצמך שאתה טוב, שאתה רוצה טוב, שה’ רוצה לעזור לך בכל מצב, ולא משנה מה עשית, להאמין ברצונות ובכוונות שלך ולהפסיק לרדוף את עצמך.

 

אבל אחרי כל זה ומתוך כל זה צריכים לגשת לעבודה. אין תחליף לעבודה. העבודה היא לפתוח את הפה ולבקש מה’. כל מטרת ההתחזקות היא לשלוח אותך לה’ בלי שום בלבול וחשש, מתוך אמונה שאתה פונה לאבא אוהב שרוצה לעזור לך, מתוך תשובה נכונה ורצונות נכונים ובלי לרדוף את עצמך על העבר שלך, מתוך אמונה בעצמך שאתה רק רוצה להיות טוב.

 

כל זה בשביל שתוכל לדבר עם ה’ ולבקש ממנו כל דבר, בגשמיות וברוחניות. יש לך חסרונות – תבקש מה’ שוב ושוב עד שהוא יעזור לך להשלים את החסרונות; יש לך תאוות שמושכות אותך, התמכרויות שמושלות בך – תבקש מה’ שוב ושוב שייתן לך את הכוחות שאתה תמשול בהן ולא הן תמשולנה בך; יש לך מחלות גשמיות ורוחניות – תבקש מה’ שוב ושוב שירפא אותך ויושיע אותך מהן.

 

נמצא שהאמונה השלימה היא שאדם מאריך בתפילה ומתפלל שוב ושוב מתוך הידיעה המוחלטת שה’ אוהב אותו ורוצה לתת לו ולהשפיע לו, ומתוך אמונה שלימה בעצמו שהוא טוב ושהוא רוצה להיות טוב ושה’ רואה את הטוב שבו.

 

פותחים עסק של תפילות

 

התפילה היא כלל בבריאה שכל שפע טוב ואמתי יורד לעולם הזה רק על ידי תפילה, ושכל המאריך בתפילתו אין תפילתו חוזרת ריקם. היצר הרע הגדול ביותר הוא היצר הרע שבא להחליש לך אותך מהתפילה, וכל ההתחזקות שלנו היא כדי להחזיר אותנו לה’ כלומר להחזיר אותנו אל התפילה.

 

כי שלימות האמונה היא לדעת שאמונה זו תפילה. מה זה ה’? מה זה להאמין בה’? ה’ זה תפילה. אתה מתפלל – יש לך קשר עם ה’, אתה חי עם ה’; אתה לא מתפלל – אתה חי בלי ה’, בלי אמונה.

 

משה רבינו עושה אותות ומופתים ומחזיר לעם את האמונה בה’ ואת האמונה בעצמם – אבל הגאולה באה רק על ידי התפילה והצעקה של בני ישראל. “וייאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו ותעל שוועתם אל האלוקים מן העבודה. וישמע אלוקים את נאקתם ויזכור אלוקים את בריתו את אברהם את יצחק ואת יעקב. וירא אלוקים את בני ישראל ויידע אלוקים”.

 

זו הייתה הגאולה הראשונה והיא הדוגמה והסמל לכל הגאולות הכלליות והפרטיות. כל ישועה שאתה צריך, כל גאולה שאתה צריך – תלויה בתפילה. תתחזק בלי סוף כדי להחזיר לך את כוח התפילה שהוא כוח האמונה וכוח הגאולה, אבל אל תשכח שכל ההתחזקות היא רק כדי שתפתח סוף סוף את עסק התפילות שלך ותתחיל להתקדם בחיים באמת.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה