י”ג מידות רחמים של ה’

י"ג מידות הרחמים' הן שלוש עשרה 'תכונות/מידות' אלוקיות, כביכול, שבהן אלוקים מנהיג את העולם ברחמים וסולח על החטאים. בפסוקים אלו רמוזים כל מידות הרחמים של ה' יתברך

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 09.03.23

מפניני הפרשה

“וַיַּעֲבֹר ה’ עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא ה’ ה’ אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים” (שמות ל”ד, ו)

מהן 13 מידות י”ג רחמים

‘י”ג מידות הרחמים’ הן שלוש עשרה ‘תכונות/מידות’ אלוקיות, כביכול, שבהן אלוקים מנהיג את העולם ברחמים וסולח על החטאים. בפסוקים אלו רמוזים כל מידות הרחמים של ה’ יתברך.

התורה מספרת כי לאחר חטא העגל, עלה משה מספר פעמים להר סיני, אל אלוקים, לבקש סליחה ומחילה עבור עם ישראל על העוון הנורא. בפעם השלישית הוא שהה שם ארבעים יום וארבעים לילה ברציפות, עד שבי’ בתשרי ה’ התרצה, מסר למשה את לוחות הברית החדשים ומחל לעם ישראל על חטא העגל. מאז, נקבע היום הזה לנצח כיום הכיפורים – היום שבו ה’ מכפר לכל מי ששב בתשובה.

באותה עת שמשה שהה בהר, כשחילה את פני השם, הוא ניצל את עת הרצון וביקש מה’ שיתגלה לפניו ‘הראני נא את כבודך’, הקדוש ברוך הוא הסכים לאפשר למשה לחזות בהתגלות האלוקית הנשגבה ביותר, וכפי שמתואר בתורה “וַיַּעֲבֹר ה’ עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא: ה’ ה’ ק-ל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת: נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים 

נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים”. 

הקדוש ברוך הוא שליח ציבור!

הגמרא מתארת את המעמד הזה במילים מרגשות ביותר, “נתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח ציבור, והראה לו למשה סדר תפילה”. למעשה, ה’ בכבודו ובעצמו גילה למשה רבינו את סוד התפילה והבטיח לו בשעה שהציבור יאמר את שלוש עשרה מידות הרחמים, יתעוררו רחמיו של ה’ והוא ימחל על החטאים והעוונות. וכך כותב רבנו בחיי: “כל המבין שלוש עשרה מידות…

ומתפלל בהן בכוונה, אין תפילתו חוזרת ריקם… בזמן הזה שאנחנו שרויים בגלות ואין לנו כהן גדול לכפר על חטאותינו ולא מזבח להקריב עליו קורבנות ולא בית המקדש להתפלל בתוכו – לא נשאר לנו לפני ה’, בלתי אם תפילתנו ושלוש עשרה מידותיו”.

זו הסיבה שבתפילת הווידוי, בכל יום בשחרית ובמנחה, אומרים את פסוקי מידות הרחמים, וכך גם בכל פעם שאומרים סליחות ובימים הנוראים.


כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה