התשובה שאוהבים לשנוא

אז הנה, התשובה שהרבה אנשים אוהבים לשנוא כשהם שואלים אותי מה צריך לעשות בתחומי החיים השונים. ולא, התשובה היא לא שפן ששולפים מהכובע.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אז הנה, התשובה שהרבה אנשים
אוהבים לשנוא כשהם שואלים אותי
מה צריך לעשות בתחומי החיים
השונים. ולא, התשובה היא לא שפן
ששולפים מהכובע.
 
 
רבי יצחק, בנו של רבי נתן מברסלב, עבד כמנהל הדואר המקומי בעיירה בה הוא גר. חלק זה של היום הוקדש לפרנסת הבית, ואילו את שאר היום הקדיש ללימוד התורה ועבודה הבורא. שעות על גבי שעות הקדיש לתפילה האישית (ההתבודדות) שלימד רבי נחמן מברסלב את אביו ושאר תלמידיו. במהלך השנים התכתב רבי יצחק רבות עם אביו, מכתבים שאוגדו לאחד הספרים החשובים והמשפיעים בחסידות ברסלב – עלים לתרופה.
 
באחד ממכתביו הוא מספר לאבא רבי נתן שהוא נותן 50% מהכנסתו מהדואר לצדקה. כלומר, חצי לבני ביתו וחצי לתמיכה בלומדי התורה שבעיירתו.
 
לשמע דברים אלה, מן הסתם, היינו חושבים שרבי נתן היה יוצא מגדרו, אחרי הכל – מעשה אמיץ וטהור שכזה, במיוחד באותם ימים קשים, היו ממלאים את האבא המאושר במה שאומרים גאוות יחידה… אח, איזה בן!
 
אולם במענה למכתב זה, רבי נתן כתב בצורה נחרצת ומפורשת את המילים הבאות: "אם אתה מתפלל על הפעולה היקרה שאתה עושה – אשריך ואשרי חלקך בזה ובבא. אבל אם אינך מתפלל – אני לא מקנא בך!"
 
למה, ריבונו של עולם, רבי נתן התכוון? מה היה המסר שהעביר לבנו עם אותה תשובה מוחלטת, ברורה ופשוטה?
 
רבי נתן מדגיש פעמים רבות, מתוך הדברים שהוא מלמד בספריו, שכל מה שאנו משיגים אחרי שהתפללנו עליהם זה לא רק רווח, אלא תוספת התחזקות עצומה לאמונה שלנו. כמה מרגש לבקש מבורא עולם את הדבר אותו אנו צריכים, ולקבלו. אולם, כל מה שאנו משיגים בלי תפילה הוא הרסני וקטלני לאדם. כן, עד כדי כך. זאת, משום שהאדם זוקף לעצמו את ההישגים וההצלחה בהשגת הדבר. אך תוצאה מתבקשת, כמובן, הוא מתמלא בגאווה איומה. וכידוע, בורא עולם מזהיר ממידה זו מאוד באמרו ש"אין אני והוא דרים ביחד" – בורא עולם לא איתו. אדם כזה מנותק, חלילה, מהבורא, ממקור כל הכוחות וההצלחות. וכמובן שהישגים אלה רק גורמים לו נזקים איומים.
 
למה דבורה?
 
דבורה, אשת לפידות, זכתה להיות נביאה בישראל. ובנוסף, היא הייתה שופטת של עם ישראל בתקופת השופטים.
 
למה דבורה?
למה בורא עולם לא בחר בתלמיד חכם להיות נביא ושופט?
 
מסיבה אחת – דבורה הנביאה הייתה מכינה פתילות למנורות של אוהל מועד.
 
זהו?
 
כן. והיא גם התפללה על כל פתילה ופתילה שהכינה, שלא רק תאיר כראוי את אוהל מועד, מקום משכנו של הבורא והשכינה הקדושה, אלא שאור זה יאיר את ליבותיהם של עם ישראל ויקרבם לאביהם שבשמים.
 
זה לא בגלל שאתה מיוחס
 
אליהו הנביא מלמד אותנו שמצבו של האדם לא נקבע על פי הייחוס שלו, גם לא בגלל חכמתו או התארים שהוא מנפנף איתם מבוקר עד ערב. ממש לא. אלא אך ורק ובגלל מעשיו הטובים. נקודה.
 
רבי נחמן מברסלב מלמד, שאכן, זה דבר נפלא ומדהים להיות תלמיד חכם הבקיא בכל מכמני התורה, אבל קודם לכל – אדם צריך להיות צדיק. ואיך אדם הופך לצדיק? כאשר עובד את בוראו עם כל הלב.  והעבודה שבלב זוהי התפילה, כלומר אדם שמתפלל על כל דבר בחייו הוא זה שעובד את בוראו בכל ליבו.
 
בורא עולם הוא אבא יקר ואוהב שבשמים. הוא רוצה להעניק לנו מהשפע שלו. אבל יהיה זה אבסורד גדול, דבר שלא יתקבל בכלל על הדעת, אם הוא ימזוג את היין הטוב והמשובח ביותר ל… אוויר. היין הזה פשוט ישפך על הרצפה, לא חבל? והיין הזה הוא כמובן השפע האלוקי ואנחנו חייבים להיות מוכנים לקבלו, להיות כלים שיכילו אותו. וכלי הקיבול הטוב ביותר נבנה על ידי התפילה.
 
אדם שחושב, וזו טעות נפוצה ואיומה, שבורא עולם לא רוצה לתת לו שפע, חוטא למטרה, בלשון עדינה. התענוג הגדול ביותר של בורא עולם הוא להעניק לילדיו את כל הטוב שבעולם, אלא שאנו, ילדיו, חייבים להיות מוכנים לקבל את השפע על הצד הטוב ביותר, שלא יתבזבז לחינם.
 
הרבה אנשים טוענים בפניי שחסרים להם דברים. כל אחד וענייניו הוא – פרנסה, שלום בית, חינוך ילדים, שמחה, מימוש עצמי, חברים וכדומה. אז הרשו לומר לכם, כמו שאמרתי להם, את מה שאמר רבי נתן פעם לתלמידיו: "בכל מקום שאני רואה חסרון, זה בגלל שלא התפללו על הדבר".
 
לא, אין שום תרופות אינסטנט. גם לא פתרונות כמו שפנים שאפשר לשלוף מהכובע למציאת החצי השני, מקום עבודה, לחנך את הילדים, או כל דבר שאדם רוצה בחיים. הפתרון היחיד הוא לפנות לבורא עולם ולהתפלל על מה שאתה רוצה, וכל המוסיף הרי זה משובח…
 
אז הנה, התשובה שהרבה אנשים אוהבים לשנוא, שממש לא אוהבים לשמוע, כשהם פונים אלי ושואלים מה צריך לעשות כדי שיהיה לי זיווג/ילדים/פרנסה וכדומה? אבל הם יודעים, כמו שכל מאמין יודע, שזו התשובה היחידה והאמיתית, זה הפתרון היחיד שיכול לעזור לאדם, הרבה לפני כל השתדלות שירצה לעשות בעניין המבוקש.
 
יהי רצון שבורא עולם יזכה את כולנו להיות כלים לשפע האדיר משמים, ויענה לכל משאלות ליבנו.
 
אל תוותרו.
תפילה היא כוח עצום.
היא מתנה שקיבלנו.
ובורא עולם תמיד שם, מקשיב לנו.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אסתר

י"ט חשון התשע"ג

11/04/2012

הרב שלום ארוש מה היינו עושים בלעדיך?!?!?!?!

2. אסתר

י"ט חשון התשע"ג

11/04/2012

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה