בואו נדבר!

לא משנה איזו מלחמה זו תהיה, מה האופי שלה ובאילו כלים ישתמשו, יש רק דרך אחת לנצח בה: בוא נדבר!

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

לא משנה איזו מלחמה זו תהיה,
מה האופי שלה ובאילו כלים ישתמשו,
יש רק דרך אחת לנצח בה: בוא
נדבר!
 
 
כשנולדנו, כולנו, במשך כמה חודשים או אולי כמה שנים, לא ידענו לדבר. טוב, בגיל כמה חודשים לא מדברים, אבל קולות כן משמיעים. פסיכותרפיסטים מכנים את המצב הזה: שלב טרום-דיבור, וחוסר היכולת לבטא את עצמם עושה לפעוטות את החיים קצת יותר קשים, וגם לנו, כי אנחנו לא בדיוק יודעים מה קורה איתם. בדרך כלל זה יהיה ניחוש, כי הם לא יכולים לומר לנו בעצמם מה קורה בעולם הפנימי שלהם. אנחנו יודעים שלפעוטות המתוקים האלה יש מוח ושהם מעבדים בו אינפורמציה, אבל מעבר לזה, הם חיים בעולם של דמיונות ומחשבות, והם לא מסוגלים להגיע באמת או להתרשם מהעולם הסובב אותם.
 
לצורך המחשה, אם אדם לא מדבר עם בורא עולם והוא לא מבטא את עצמו או נפגש עם הרגשות שלו, כמו אדם פועל וחי על טייס אוטומטי, עליו אפשר לומר שהוא נמצא בשלב הטרום-דיבור. זה אדם בעל אופי ילדותי במצב פסיבי. תינוק קטן לא יכול אפילו להרים את הראש שלו, או לומר שהוא רעב או כשכואב לו משהו, הוא צורח וצועק להורים שלו כשהוא רוצה משהו. אם אתם בני שנתיים, זאת דרך נפלאה להשיג את תשומת ליבה של אמא. אבל זה לא עובד כשאתם צוברים שנות וותק בחיים, כשאתם כבר בני 30 או 40, וחוץ מזה, זה ממש לא עובד ככה בחברה מתורבת. התנאים משתנים.
 
עוד מאמרים בנושא:
חברתי התפילה
60 דקות
השם אמר לי
תעצרו את החיים האקטיביים
 
אם אדם עדיין תקוע במצב של אופי ילדותי על מנת לקבל הכרה, אהבה או תשומת לב, הרי שמדובר כאן באדם עם תכונה איומה שצריך לטפל בה באופן בהול. הגיע הזמן שנקבל החלטות חדשות שמבוססות על מה שאנו צריכים היום, ועל מה שאנו זקוקים וצריכים בחיים עכשיו. הדרך הילדותית והישנה של להשיג את מה שאנחנו צריכים או רוצים, כבר לא עובדת יותר. הגיע הזמן להשליך אותה ולהשתדרג עם משהו טוב יותר. בורא עולם נתן לכולם שכל, ואנחנו יכולים לגשת אל השכל על ידי הדיבור עם אלוקים. וכשאנחנו מתחילים לדבר איתו, לפתע פתאום, אנחנו מרגישים תענוג וסיפוק שלא הכרנו מעולם. פתאום, אנחנו לא רוצים שהפגישה איתו תסתיים. לא פלא שהגמרא מגדירה את האדם כמי שמתפלל – מי שמדבר!
 
להאיר את החושך עם מילים
 
כשאנחנו מדברים עם אלוקים, אנחנו מוציאים מהחושך את כל הדברים שהיצר הרע הכניס לתוכנו. וואו! מי ידע שאני אומר לעצמי כבר שנים שאני צריך לשנוא, להיפגע ולפגוע, או שצריך להתנקם?!… עכשיו כשאני יודע מה הוביל, את ההחלטות בתת המודע שלי, אני יכול לשאול את עצמי את השאלות המתבקשות: אילו תוצאות אני רוצה באמת לראות בחיים שלי? האם שנאה ופגיעה בזולת תעזור לי להשיג את מה שאני רוצה, או רק יפריעו לי בדרך ויהפכו את חיי לבלתי נסבלים ומלחיצים? ברגע שאנחנו מדברים עם בורא עולם, דברים שהיו נסתרים מאיתנו במשך שנים הופכים לברורים ובהירים.
 
עוד בנושא חברה:
על גבול השיגעון
אנשים נדירים
הפינגווין הזה דווקא רוצה לעבוד
זה 'קול' לשנוא יהודים

לדבר, זה אומר שאנחנו צריכים למצוא דרכים אפשריות של להיות, של לחשוב ושל לעשות.
 
שנת 2012 מסתיימת עם עולם מתוח ודרוך מפני מלחמה, בדרך זו או אחרת. כאן, במזרח התיכון, חווינו הרבה דברים – טילים, רקטות והרבה מטוסים באוויר. במקומות אחרים, זה היה עם אקדחים וסכינים. ביבשת אחרת, המלחמה היא לשרוד כלכלית ולא לשקוע, להישאר שפוי כשהלחץ גובר מיום ליום. לא משנה איזו מלחמה זו תהיה, מה האופי שלה ובאילו כלים משתמשים, יש רק דרך אחת לנצח בה: אנחנו צריכים לעבוד על עצמנו, לתקן את הטען תיקון עם עזרתו של הבורא.
 
גם בזמנים הכי קשים שאנו חווים בחיינו, או בנסיבות הכי לא נעימות, אלוקים קרוב אלינו מאוד. הוא ממש כאן, לצידנו, מוכן להקשיב לכל אחד מאיתנו בכל רגע, בלילה או ביום. בואו נזכור שהמידות העיקריות של בורא עולם הן אהבה, רחמים וחסדים. אבל כשאנחנו לא מקשיבים, אז הוא צריך להרים את האנטנה. קריאות ההתעוררות נשמעות בקול רם יותר עד שאנו מבינים שאם שום דבר לא משתנה, אז שום דבר באמת לא ישתנה.
 
גם אם אנחנו מרגישים חסומים, כשמלא אוויר תקוע לנו בריאות, עם תחושה של מחנק, אנחנו חייבים לזכור שאלוקים מנשים אותנו כל הזמן, והוא רוצה שנשתמש באוויר הקדוש לדבר איתו. בואו לא נבזבז יותר את הזמן שלנו, בואו נברר מה צריך לקרות, ומה בורא עולם רוצה מאיתנו.
 
בואו נדבר איתו!
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה