אין קיצורי דרך – פרשת בשלח

שניים מצדיקי הדור הגדולים היו מחותנים עם רבינו הקדוש, רבי נחמן מברסלב, והם הרב מואלטשיסק והרב מחעמלניק. פעם סיפרו לרב מחעמלניק שהרב מואלטשיסק מתגעגע כבר ארבעים שנה לזכות לעלות לארץ ישראל.

4 דק' קריאה

פורסם בתאריך 23.01.24

כסף זה לא הכול בחיים

שניים מצדיקי הדור הגדולים היו מחותנים עם רבינו הקדוש, רבי נחמן מברסלב, והם הרב מואלטשיסק והרב מחעמלניק. פעם סיפרו לרב מחעמלניק שהרב מואלטשיסק מתגעגע כבר ארבעים שנה לזכות לעלות לארץ ישראל. נענה הרב מחעמלניק ואמר: “על מה כל הרעש? מה יש להתגעגע ארבעים שנה? פשוט לוקחים מעות ונוסעים”. שמע זאת רבינו ואמר: “הרב מוואלטשיסק שכל כך הרבה שנים מתגעגע לארץ ישראל, יזכה לבסוף להיות בארץ ישראל; אבל הרב מחעמלניק שאמר ‘לוקחים מעות ונוסעים’ – הוא בוודאי לא יגיע”. ואכן כך קרה.

בזה מלמד אותנו רבי נחמן מברסלב שנסיעה לארץ ישראל היא לא עניין של מה בכך. זה לא עניין של ‘להרים טלפון לסוכן נסיעות ולהזמין כרטיס’. זה הרבה הרבה מעבר לכך. ארץ ישראל זה מקום של קדושה עליונה שכל קדושת היהודי תלויה בו. גם האמונה והתפילה וכל קיום המצווות יש להם שלימות רק בארץ ישראל. ארץ ישראל זו גאולה! לכן בשביל להגיע לארץ ישראל באמת צריכים הרבה מאוד הכנה וגעגועים ולפעמים גם המתנה ארוכה. זה מסע בחיים.

בואו נעשה סיבוב

ארץ ישראל גובלת במצרים. אם נוסעים ממצרים ישירות צפונה, תוך זמן קצר מגיעים לארץ ישראל. אבל התורה מספרת לנו שביציאת מצרים, הקב”ה לא לקח את עם ישראל בדרך הקצרה והפשוטה אלא עשה לעם ישראל סיבוב: “ויסב אלוקים את העם דרך המדבר ים סוף”. הסיבוב הזה הוסיף להם הרבה מאוד הרפתקאות כמו קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, ולבסוף הם אפילו נתקעו במדבר ארבעים שנה, נדדו למרחקים, עקפו שלוש ארצות כבשו שתי ארצות נוספות עד שהגיעו לבסוף לארץ ישראל בדיוק מהצד השני, מכיוון הירדן.

רבי נתן מבאר שכל הסיבובים והטלטולים שאדם צריך לעבור עד שהוא מגיע לארץ ישראל – זה לצורך תיקונים עליונים. כי יש ניצוצות קדושים המפוזרים בכל העולם כולו. והגאולה השלימה יכול לבוא רק כאשר כל ניצוצות הקדושה חוזרים ומתלקטים לארץ ישראל. ולכן נשמות ישראל גלו לכל פינה נידחת בעולם, כדי ללקט את אותם ניצוצות נידחים.

ואומר רבי נתן דבר מדהים שכל יהודי כמו שהוא גם אם הוא רחוק מאוד מלהיות צדיק, בעצם זה ששם ישראל נקרא עליו, ואפילו אם הוא עושה מעשה טוב קטן – זה כבר מספיק בשביל לברר ניצוצות מעמקי הקליפות.

“ברקס” מהשמים

כל השנים קראתי ליהודי התפוצות לעלות לארץ ישראל, ועכשיו אני קורא להם ביתר שאת וביתר עוז, וגם הם בעצמם מרגישים את הצורך הקריטי לעלות לארץ. המציאות היום מוכיחה שאין קיום ליהדות לאורך שנים בחוץ לארץ. ולכן בוודאי כל מי שחס על הילדים שלו ורוצה לראות אותם ממשיכים בדרך עם ישראל, חייב לעלות לארץ ויפה שעה אחת קודם.

עם כל זאת, אני מקבל פניות רבות של יהודים שיש להם מניעות רבות מאוד לעלות, מכל מיני סיבות ושיקולים, אם זה פרנסה, אם זה חילוקי דעות בין בני הזוג, אם זה משפחה קרובה שנשארת שם, ואם זה עמדת השפעה במקומם ועוד ועוד.

יש כאלה שאומרים לי “אם הרב יגיד לי לעלות אני עולה ויהי מה למרות כל הסיבות הטובות שיש לי להישאר שם”, אבל בחלק מהמקרים השיקולים באמת צודקים, ועל פי רצון ה’ הם חייבים עדיין להישאר, זה עוד לא הזמן שלהם לעלות. וכאן צריכים להשתמש בדברי רבינו שהזהיר מאוד לא לדחוק את השעה, כלומר לא לעשות דברים בלחץ בטרם עת. וכל הכבוד שיש לך רצון חזק לעלות לארץ, זה באמת דבר נפלא, אבל אם בינתיים משמיים מעכבים אותך מסיבה כזו או אחרת, אתה חייב להתבטל לרצון ה’.

רוצים ומתחזקים

אבל זה לא אומר חס וחלילה לוותר על הרצון. אלא בינתיים, כל עוד אתה שם, יש לך שתי עבודות חשובות מאוד:

האחת היא להמשיך לרצות בכל הכוח, להמשיך להתפלל, להמשיך לכסוף, לא להתייאש ולא לוותר, וגם לעשות כל מה שאתה יכול לעשות בפועל לפי העניין. מי שיש באפשרותו, ההמלצה שלי היא שיקנה בינתיים דירה בארץ ישראל, ויגיע לביקורים תכופים בארץ בחגים ובכל הזדמנות, ולאט לאט יתחיל להתקשר לארץ ולאהוב את הארץ.

והעבודה השנייה היא לחזק את עצמך במקום שבו אתה נמצא, תאמין ותדע שאם אתה עדיין שם, אתה בוודאי נמצא שם לשליחות, זו יכולה להיות שליחות שאתה מסוגל להבין ולהרגיש בעצמך, וזו יכולה להיות שליחות נסתרת של תיקונים ובירור ניצוצות מתוך עומק הגלות שאתה לא מבין ואין לך מושג.

עשר קדושות

וכמו שזה נכון בעניין העלייה לארץ, כך זה נכון גם ליהודים כאן בארץ ישראל שזכו להתעורר ולחזור בתשובה והם רוצים לעבור למקום תורה ויש להם קשיים עצומים. צריכים לדעת שבוודאי נכון שהשאיפה תהיה לגור במקום תורה כמו שאמר רבי יוסי בן קיסמא לאותו אדם שהציע לו לעבור לגור בעירו: “אפילו אתה נותן לי אלף אלפים דינירי זהב ומרגליות אין אני דר אלא במקום תורה” – אבל גם כאן אסור לדחוק את השעה, וצריכים לראות שזה עולה בקנה אחד עם הצורך של האישה, הבעל, הילדים, הפרנסה ולעשות דברים רק עם המתנה ותפילות.

ולמרות שבוודאי העלייה לארץ ישראל או המעבר למקום תורה הם חלק חשוב מאין כמוהו בתיקון האדם, אבל למרות הכול אסור לדחוק את השעה. הבא להיטהר אומרים לו המתן. אין שום עניין לעשות מעשים מבוהלים שלבסוף יעלו לך ביוקר רב.

אז מה כן? תמשיך לרצות, תמשיך לכסוף, תהיה חזק בדעתך וברצון שלך, אל תוותר על הרצון בשום פנים ואופן, אל תפסיק להתפלל לה’ בשום פנים ואופן, ותמיד תגיד לה’: “מתי שאתה תרצה, רק מתי שאתה תרצה, רק אתה יודע מה הזמן הכי נכון לי והכי מתאים עבורי”.

ובינתיים, גם אם אתה כבר ממש סובל במקום שבו אתה נמצא, אם זה בחוץ לארץ או להבדיל בארץ ישראל אבל בסביבה שמקשה עליך מאוד בהתקרבות לה’ – תשים לנגד עיניך תמיד את דברי רבי נתן שאומר לך: דע לך שאתה מתקן, דע שאתה מברר ניצוצות, זכור שגם הסיבובים שאתה עובר היכן שאתה נמצא הם חלק בלתי נפרד מתהליך הגאולה!

אשיב ממצולות ים

וזה לא נכון רק למקום הפיזי, אלא גם למקום הנפשי. גם אם נפלת לאן שנפלת, אל תוותר ותמיד תרצה לעלות ולהתחדש, אבל גם תמיד תזכור שגם בנפילות שלך אם תחזיק בכל נקודה קטנה של יהדות שאתה יכול להחזיק – אתה מתקן בזה מאוד, למרות שנפלת מדרגתך.

ונסיים בדבריו המתוקים של רבי נתן בלשונו הקדושה:

“כשהאדם נופל על ידי חטאים למקום הרחוק מהקדושה, אזי ה’ יתברך מזמין לו שם רמזים לפי אותו המקום ומזמין לו איזה זכות שיכול לזכות בזה המקום הרחוק דייקא. וזהו הניסיון והבחירה שלו. ואם יזכה שם לזכור בה’ יתברך ולעשות שם מה שיוכל מה שמרמז לו ה’ יתברך בכל מקום שהוא – בקל יוכל לשוב לה’ יתברך, כי לפי המקום הזה, יכול לזכות בעבודה קטנה לעשות נחת רוח ותענוג ושעשוע גדול לה’ יתברך מה שלא היה זוכה במקום קדוש יותר כי ה’ יתברך מקבל תענוג ושעשוע גדול מאוד כשעולה לפניו איזה עבודה ממקום הנמוך ורחוק מאוד…”

עם ישראל היקר, מי שרוצה עונג שבת אמתי עם הרבה מאוד כוח רוחני, מומלץ לו ללמוד את הדברים המחזקים האלה בהרחבה במקומם, בספר הקדוש ליקוטי הלכות חלק שני הלכות ברכת הריח הלכה ד סעיף מה – ויערב לכם. שבת שלום.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שולמית בן שושן

י"ד שבט התשפ"ד

1/24/2024

ממש יפה!!! תמשיכו להוציא עוד ועוד שיעורים של הרב ארוש שליט”א!!!
זה ממש השגחה פרטית זה ממש דברים שהיתי צריכה עכשיו לנשמה!! תודה רבהההה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה