משנה מקום, משנה מזל

משנה מקום, בהחלט משנה מזל. נסו את הגישה הפשוטה והמתוקה שנתנו לנו חז"ל. זה קל, זה פשוט וזה עובד. ד"ר זאב בלן מסביר איך עושים את זה.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

משנה מקום, בהחלט משנה מזל.
נסו את הגישה הפשוטה והמתוקה
שנתנו לנו חז"ל. זה קל, זה פשוט
וזה עובד. ד"ר זאב בלן מסביר איך
עושים את זה.
 
 
כשניסיתי להכין את השיעור השבועי שלי, פתאום הבנתי שהגעתי לנקודה בה גיליתי שנגמר לו כל הדלק היצירתי, המיכל היו פשוט ריק. שנים לקח לי להבין את הסימנים והמסרים שבורא עולם שולח לי מהגוף שלי, אבל הרגשתי שחלק מהמתח והלחץ שחשתי בחזה באותו יום היה בגלל מה שאלוקים אמר לי: 'זאב, לך עשה משהו אחר בינתיים, כל דבר!'…
 
זה ידוע מאוד שתהליך היצירתיות לא פעם מצריך הפסקות. פסיכולוגים מכנים את התופעה הזו בשם "תקופת התחסנות". זה יכול להיות יום חופש, מנוחה קצרה, אפילו חמש דקות במטבח להכין כוס תה/קפה – אבל זה משהו שמאוד תורם לאנשים שמנסים להמציא משהו, או מנסים לברר דברים לעומק. אז קמתי ועשיתי משהו אחר – כיביתי את המחשב ועברתי לחדר אחד, ובזמן שישבתי שם בשקט, כשאני מנסה לדבר עם בורא עולם, קיבלתי ממנו מסר אחר: קח את המחשב ולך לחדר של הבת שלך, נסה לעבוד משם… הבת שלי לא הייתה בבית, אבל יש לי הרבה חוויות נעימות מהישיבה בחדר שלה. למשל, כשאנחנו אומרים ביחד 'שמע ישראל' לפני השינה, סיפורים, השיחות המתוקות שאנו חולקים, זה באמת עושה לי טוב בלב. באותו יום, המסר הזה היה אמיתי ונכון, ותוך דקות ספורות אחרי שהתמקמתי קיבלתי משב רוח מרענן של יצירתיות פורייה.
 
משנה מקום, משנה מזל
 
חז"ל אמרו "משנה מקום, משנה מזל". לפעמים, אנחנו חייבים לשנות מצב או עמדה, את 'המקום' הפיזי שלנו. וזה בהחלט מספיק להוציא אותנו מהמקום בו אנו תקועים ולא יכולים להמשיך ליצור. ושוב, זה לא חייב להיות שינוי דרמתי. לפעמים, מספיק לזוז כמה סנטימטרים מהמחשב. לפעמים, אנחנו צריכים לעשות טיול מחוץ לבית, למשל ביער או במדבר. לפעמים, הגוף יכול להישאר במקומו ולא לזוז מילימטר. אנחנו רק צריכים לעשות שינוי מנטאלי, לשלוח את המחשבות למקום אחר, אפילו לעולם אחר. כל מה שאנחנו צריכים לעשות הוא רק לעצום את העיניים ו… בום! אני יכול להיות בכל מקום שאני רוצה ביקום, וגם אתם. לפתע פתאום, הדלק היצירתי שלנו זורם שוב למשאבה, ואנחנו מוכנים ללכת על זה.
 
הנשמות שלנו מתעלות מעל הזמן והמקום, הן לא מוגבלות כמו שהגוף והשכל. כל נשמה היא שבב קטן מאלוקים, וכל הנשמות יחד הן הכוח היוצר שכל כל אומנות, ספרות, מוסיקה, גילויים מדעיים, או חשיבה דתית – וכל זה זורם דרך אותה נקודה אלוקית שקוראים לה נשמה. הראשונים, קבוצת חכמים ומפרשי התלמוד, כתבו שמחשבותיו של האדם חזקות יותר מהכוח הפיזי. אחד החכמים – רבינו ניסים, הר"ן – אומר שאם אתה יכול לחשוב על עצמך במקום מסוים, אז שם אתה תהיה.
 
מתמודדים עם מצבים קשים
 
התעלות מעל המגבלות הפיזיות שלנו בדרך זו היא אחד המרכיבים החשובים, במיוחד כשאנו נותנים את בעיטת-ההתחלה בתהליך היצירה, משום שאז נולדים רעיונות חדשים. זאת לא רק אסטרטגיה לקבל פרס נובל על 'רוצים להיות'. זה משהו שיכול לעזור לכל אחד מאיתנו להתמודד עם מצבי לחץ וקושי, שהם חלק בלתי נפרד מחבילת חיינו. לאדם אחד, זה יכול לעזור לעבור ראיון עבודה בשלום ואף לקבל את העבודה הנחשקת, לאחר זה יעזור להתמודד עם הפחד לדבר בפני קהל, ולשלישי יהיה קל להשתמש בטכניקה הזו כדי להתמודד עם בית ברוך בילדים, או במבחן נהיגה.
 
בכל אחד מהמצבים האלה, ועוד אחרים ורבים בחיינו, אנחנו חייבים לדעת איך לשמור על האמונה, הביטחון העצמי והסבלנות שלנו. איך עושים את זה? התשובה מאוד פשוטה: דמיינו שאתם נמצאים במקום אחר! בבית, אולי אתם מתמודדים עם ילדים שהופכים אותו ומוציאים אתכם מדעתכם, אבל באמת, באותם רגעים אתם נמצאים על איזה אי טרופי. או שאתם נזכרים ברגעים המרגשים בהם זכיתם בפרס על משהו שעשיתם. בראשכם, אתם לא מתמודדים עם חבורת ילדים שמשגעים אתכם – אתם במצב הרבה יותר רגוע, מלא בביטחון, מקום בו אתם מרגישים בטוחים ונינוחים.
 
תהליך חשיבה זוגי
 
כל מה שאנחנו צריכים לעשות הוא רק להשקיע מעט, להתאמץ, ולרצות להיות מחוץ לעצמנו ולבקש את עזרתו של הבורא, משום שאז הבורא יוביל אותנו לזיכרון המדויק שאנו צריכים כדי להתחדש ולהתרענן בקושי אנו נמצאים. אנחנו יכולים להיות כאן ושם באותו זמן תוך כדי חשיבה. הפסיכולוגים מכנים תופעה זו בשם "תהליך חשיבה זוגי" – כאשר באותו זמן אנו חושבים או עושים דבר אחד. למשל, אני שחקן כדורסל ואני במשחק גמר אליפות, ובאותו זמן שאני מכדרר עם הכדור על המגרש ומתכונן לקלוע לסל, אני יכול לחשוב על אלוקים. כי אם אלוקים נמצא בראש שלי כשאני מנסה לעשות את ההטבעה הקובעת, המחשבות שלי יפעלו ביחד ויאפשרו לי להצליח הרבה יותר מפעמים קודמות.
 
זה דבר שעובד בכל תחום. כשאופים עוגה, כשניגשים למבחן, כשצריך לשמור על קור רוח וסבלנות עם הילדים ובן/בת הזוג, לחתום על חוזה חשוב בעבודה, או כל מצב קשה – בכל פעם שאנו מבצעים גישה לאלוקים באותו זמן שאנו מנסים להשיג את הדבר – נצליח, ונפתור את הבעיות שלנו הרבה יותר מהר וביעילות.
 
משנה מקום, בהחלט משנה מזל. נסו את הגישה הפשוטה והמתוקה שנתנו לנו חז"ל, זה עובד.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן – פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה