שימו הכל על השלוחן

זה קשה, אבל זה הדבר הכי טוב לעשות: לשים את הכל על השולחן ולדבר על זה. ד"ר זאב בלן מדבר על סודות הדיבור המרפא ועל הכוח העצום הטמון בו.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 17.03.21

לא משנה באיזה מקום או שלב אנחנו "תקועים" בחיים, או כמה זמן אנחנו תקועים במצב של בריאות לקויה, דפוס התנהגות שלילי וכדומה, לכל אחד מאיתנו יש את הזמנים האלה, אפילו אם מדובר רק ברגעים, בהם אנחנו לא נשלטים על ידי החלטות ודפוסי התנהגות ישנים ופוגעניים.
 
לרגעים וזמנים שכאלה אני אוהב לקרוא "הרגעים המבריקים". הם קורים כשאנחנו מרגישים קרובים לאלוקים, כשלנשמה שלנו יש גישה לכוח שלו, כשאנחנו עושים בדיוק את מה שאלוקים רוצה שנעשה, כשאור הבורא מאיר עלינו, כשאנחנו חושבים ברור וצלול ומגיעים להחלטות טובות, כשאומרים את כל הדברים הנכונים, וכשהכל הולך נפלא וטוב ולקראתנו. ברגעים האלה, כשאנחנו מרגישים מאוד בטוחים וטוב עם עצמנו, אנחנו יכולים לזהות את הטוב הטבוע בנו ואת המתנות והכישרונות שהבורא העניק לנו.
 
אנחנו צריכים לנסות ולמצוא דרך כדי לתפוס אותם שוב, את הרגעים המבריקים האלה, כשהנקודות הטובות שלנו ברורות ואפילו מוחשיות, בזמנים בהם אנו מרגישים שאנחנו מממשים את הפוטנציאל שלנו. לפעמים זה כל כך חמקמק עד שאנחנו אפילו לא מצליחים לזהות מה קורה. לרגע, אנחנו מתייחסים ומקשיבים לילד בצורה הכי מושלמת. לרגע, אנחנו מצליחים לפתור בקלות את מה שנראתה כבעיה שהטרידה אותנו תקופה ארוכה ללא שום סיבוכים או תקלות. לכולנו יש את הרגעים האלה של אור והארה. אנחנו צריכים לדעת מה הם ומתי הם מתרחשים, כך שנוכל לנסות להשתמש בהם בתדירות גבוהה יותר.
 
אז דבר ראשון, אנחנו צריכים להיות מודעים לגדולה שלנו. בדרך מסוימת, כל אחד מאיתנו הוא "נעלה" מהסובבים אותו. ואיך אני יודע את זה? כי רבי נחמן מברסלב אומר ככה. הוא מלמד אותנו שיש בכל אחד מאיתנו משהו שאנחנו, ורק אנחנו, יכול לעשות "טוב יותר" מכל אדם אחר בעולם, לכן עלינו לחפש את הדבר הזה, לזהות אותו בתוכנו ולהשתמש בו.
 
זה מצריך מאיתנו לצאת מאחורי קירות הבעיות, הפחדים והספקות, שלא פעם אנחנו מרגישים "בטוחים" להסתתר מאחוריהם (רק בגלל שקשה לנו להתמודד איתם) ולמצוא את המקורות הפנימיים שלנו. השאלה היא – איך עושים את זה?
 
תחילה, עלינו לדעת איך היצר הרע פועל. ואם שאלתם, אז בצורה הכי חתרנית שיכולה להיות: הוא חותר תחתינו בכל זמן ותהליך שאנחנו עוברים בחיים, למשל, כשאנחנו צריכים לקבל ההחלטות, להיות נחושים וחזקים. והוא, למי שלא יודע, יעשה הכל כדי להחליש ולבלבל אותנו. אנחנו חייבים ללמוד שהיצר הרע פועל בחשאיות ובשקט, שהוא חי בעולם השקט והחושך עמוק עמוק בתוך מוחנו, גורם לנו לחשוב ולפעול בצורה אוטומטית, בצורה כזו שתעשה לנו בלגאן אחד גדול בחיים. ברגע שמבינים את זה, אז כל מה שבפנים חבוי ונסתר מהמודעות שלנו יוצא החוצה מהחשיכה האיומה הזו לאור גדול.
 
כשאדם מדבר עם בורא עולם כל יום, פתאום הוא נהיה הרבה יותר מודע למחשבות ההרסניות והמאוד לא הגיוניות שהיצר הרע מפציץ לו את המוח איתן. המחשבות החשוכות והשליליות הללו יוצאות החוצה, אולי בפעם הראשונה, וכשהן פוגעות באור היום הן מתכווצות.
 
שוב, אני חוזר ומדגיש את זה שוב מכיוון שזו נקודה מאוד חשובה שצריך לזכור: מחשבות שליליות צומחות במקום חשוך ושקט. וכשאנחנו מדברים עליהן בקול אנחנו מוציאים אותן אל האור, ואז מהר מאוד הבעיה הגדולה שלנו מתחילה להיעלם או להגיע לפיתרון, ואנחנו יכולים לראות את האמת!
 
הרבה אנשים לא מבינים את הנקודה הזו, אבל להשתמש בכוח הדיבור שניתן לנו זה תענוג אמיתי וחוויה שאין כמותה.
 
שנים רבות לא הצלחתי להבין למה נשארתי לשכב על הספה במשך תשע שנים ולדבר עם התרפיסט (למרות שתשע שנים זה לא הרבה, יש לי קולגות שעשו את זה 20 שנה ואפילו יותר…) שמקשיב לך רק עם אוזן אחת וברוב הפעמים אפילו מנמנם?
 
את התשובה קיבלתי אחרי שהתחלתי לקרוא את הספרים של הרב שלום ארוש ולשמוע את הדיסקים שלו על התפילה האישית (ההתבודדות) ולדבר עם אלוקים. 
 
אז זהו, אנחנו נשארים לשכב על הספה במשך זמן רב כי זה מרגיש טוב לדבר!
 
פרויד מכנה את הטיפול הזה "הדיבור המרפא". כשאנשים מגיעים לטיפול, מעודדים אותם בעזרת תהליך שנקרא "אסוציאציות חופשיות", שהוא פשוט לדבר על כל מה שרוצים. זה מובן שיש לנו את הרשות להוציא הכל החוצה, להביע את עצמנו בצורה חופשית, מכיוון שאנחנו מנסים "לרפא" את הבעיה, לכן מותר לנו לומר כל מה שאנחנו רוצים. לחלק מהאנשים, תרפיה מהסוג הזה יכולה להיות הפעם הראשונה בה הם הצליחו לסיים משפט אחד בכל החיים שלהם, או הפעם הראשונה בה הצליחו להביע את עצמם ועמדתם בלי לספק את ההעדפות והרצונות של אחרים, או הפעם הראשונה שהם באמת מצליחים לבטא את מה שהם מרגישים וחושבים. ואתם יודעים מה, זה יכול להרגיש נפלא!
 
אבל כשאדם מתחיל לדבר עם אלוקים, במקום עם התרפיסט, זה מרגיש הרבה יותר טוב ועוצמתי! אתם לא צריכים לדאוג בכלל שמישהו ירים גבה בגלל מה שתאמרו, או שמא תביכו את עצמכם. אתם לא צריכים לחשוב שמישהו צריך לדון אתכם לכף זכות, או להרגיש פחות טובים ליד אדם שיכול להיות או לא אמין. אתם לא צריכים לשמור שום סוד בתוככם רק כדי להיראות טוב, מכיוון שאלוקים יודע הכל עלינו. התפקיד שלנו הוא להוציא את כל המחשבות החשוכות הללו לאור ולשים את הכל על השולחן.
 
ואם שאלתם, אז זאת הדרך להשיג שלווה ושקט נפשיים, ואחדות אמיתית עם בורא עולם!
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה