הסוכה: המקום להיות בו

לפעמים אנחנו הולכים סביב עצמנו, לא יודעים איפה אנחנו נמצאים, רוצים למצוא את המקום שלנו. יש דרך להגיע לשלווה ולמנוחה, פשוט, כנסו לסוכה.

3 דק' קריאה

יעל קרני

פורסם בתאריך 17.03.21

"אני לא מוצא את המקום שלי",
 
"זה לא אני",
 
"אני לא מתאים ל…",
 
אני מבטיחה לכם שגם אם לא אמרתם את המשפטים האלה בקול רם, הם בטוח השתוללו שם בפנים, מתישהו בחיים שלכם, כשהרגשתם שלא נוח לכם ושמשהו מעיק עליכם בלב.
 
מודעות מרחבית, מה זה אומר?
 
ראש השנה מנציח את הבריאה של האדם והאישה הראשונים, את מה שמכונים נזר הבריאה של בורא עולם. כאשר אדם וחוה אכלו מעץ הדעת טוב ורע וגרמו לאסון הגדול – לנפילתם, ולבאים אחריהם, ממקום הקדושה והטוהר בו היו, מה שהביא את המוות לעולם. מאותו רגע, על האדם נגזר להיפרד מגופו, על ידי המוות, כחלק מהתיקון של נשמתו. התוצאה הישירה של החטא הקדמוני הייתה גירושם מגן עדן, שניהם נאלצו לאבד את המקום שלהם, ואת הקשר הנעלה והישיר שהיה להם עם בורא עולם.
 
המפגש עם אדם נוסף שנאלץ לעזוב את "המקום" שלו הוא קין, שרצח את אחיו הבל. למה? מכיוון שהשורש הרוחני של רצח הוא להוציא את האדם ממקומו, להוציא אותו מהעולם הזה ומהמטרה הרוחנית שלו כאן. עונשו של קין היה מידה כנגד מידה וגם הוא נאלץ לנדוד, להפסיד את המקום הפיזי שלו בעולם הזה.
 
אחד השמות של בורא עולם הוא המקום. חז"ל מלמדים אותנו ששם קדוש זה מגלה לנו שבמציאות אנחנו צריכים לחשוב על העולם הלא מקושר בו אנו חיים, שנראה כביכול מתפקד ומתקיים על פי חוקים משלו, כמקום של בורא העולם. אנחנו חיים בעולם של הקב"ה, לא בשום מקום אחר ולא בשום צורה אחרת. הבורא יכול להימצא בכל מקום ויש לנו גישה תמידית אליו, לא משנה היכן אנו נמצאים.
 
היום, כשסוכות ממש בפתח, זה הזמן והמקום בהא הידיעה בהם אנו מקבלים גישה מיוחדת אליו.
 
בסוכה, נגור עם השכינה הקדושה, המקום, מקומו של הבורא. נראה שזו הפסגה אליה נעפיל בימים קדושים אלה.
 
הביטוי 'המקום שלנו בעולם הזה' – צריך להיות קשור בקשר יסודי ובסיסי עם החיבור שלנו לבורא עולם למטרה העיקרית – לצמצם את הרווח בינינו ובינו. ומי שעושה את העבודה הנפלאה הזו בשבילנו היא לא אחרת מאשר הסוכה!
 
איך? וכיצד זה מתקשר לחיי היומיום שלנו?
 
הזמנים, ימים די טראומטיים עבור יושבי העולם. אנו חווים ועדים לסבל וצער בכל מקום שמסתכלים עליו, ועוד יותר מצער לדעת שהסבל הזה נגרם בידי האדם עצמו לעצמו, ואפילו לבני עמו. למה? כמו שציינתי קודם לכן, נראה שהשורש לזה בא מהעובדה שאנחנו לא במקום שלנו. כלומר, חיים כאילו אנו מתקיימים בנפרד מבורא עולם ולא במקום שלו, שהוא פשוט ומושלם, המקום בו כל הטוב קיים.
 
תחושת הסבל, או במילים אחרות – הניתוק שלנו, בגלל שאין לנו שלום עם עצמנו, בגלל שאנחנו מעריכים את עצמנו לא נכון, בגלל שאיננו מסוגלים להתאים את עצמנו לחברה ולסובבים אותנו, בגלל העובדה שאנחנו חייבים להרגיש שונים ומרוחקים – כל אלה קורי בגלל שאנחנו לא נמצאים במקום שלנו. ממש כאילו היינו עקורים. אנחנו לא מרגישים מאוזנים, ושהמחשבה הדיבור והמעשים שלנו נמצאים ביחד. שמחה אמיתית חווים כשכל היכולות הללו מסונכרנות, כשאני יודעת שאני שם וקיימת, האדם שבורא עולם ברא בעולם לכתחילה. שאני לוקחת את חומר הגלם, את הפוטנציאל, שבורא עולם נתן לי מהיום שנולדתי ויוצרת נשמה שהיא נעימה לבורא. ושם, ורק שם, נמצאת השמחה האמיתית, האושר העילאי שכל אדם רוצה ושואף לחיות אותו: בבניית האישיות דרך המאבקים וההתמודדויות שמקבלים מקום בחיי היומיום שלנו, עם היכולת לשאת ולתת, עם הכוח להתמודד עם אתגרים עם הידיעה הברורה שהכל, אבל הכל, בא מהשם, וכל מה שאנו עוברים בחיים חייב להוביל למשהו טוב, גם אם זה לא נראה לנו באותו רגע או בהמשך.
 
אין דבר יותר גרוע לנשמה מאשר להרגיש לכודה בגוף שלא מגיע לשום מקום משמעותי. בורא עולם ברא אותנו עם מטרה, חייבת להיות לנו סיבה לחיות. קיבלנו את היכולת לשאוף קדימה, לזוז, לא להיתקע במקום אחד. ואין דבר יותר מספק ומשביע את רצונו של האדם מלדעת שהוא עושה בדיוק את מה שהוא צריך לעשות, את התפקיד שלו בעולם הזה.
 
העבודה שלנו בחג הסוכות היא לחזור לשורש הבריאה – בריאת האדם והאישה עם טוהר הפנימי איתו נבראו, עם הקרבה המתוקה שהייתה להם לבורא עולם. וכדי להשיג זאת, אנחנו צריכים להגדיר מחדש את עצמנו – לדעת מי אנחנו באמת רוצים להיות בכלל, ובשנה הקרובה בפרט. לנסות להבין מה בורא עולם רוצה מאיתנו. כמובן, שזה מצריך מאיתנו להיות כנים עם עצמנו, בעיקר כשזה מגיע למידות והתאוות השליליות שלנו – לדעת היכן אנחנו חלשים ובמה לטפל ולשנות, לתקן ולרפא. אך בעיקר, לתת את הדעת על הדברים הטובים שבנו – הנקודות הטובות, כפי שאומר לנו רבי נחמן מברסלב.
 
נשנע כמו משימה בלתי אפשרית?
 
ממש לא. כי בתור התחלה, יש לנו את הסוכה שעושה עבורנו עבודה נפלאה, בה בקלות ובעונג נמצא את בורא עולם, שהרי השכינה הקדושה – המקום, נמצאת בסוכה. בהמשך, יש את מצוות החג. ועוד יותר, עמוק בתוכנו, אם רק ניתן צ'אנס ונסתכל – טונות של נקודות טובות שהולכות מצוין עם השמחה של החג.
 
לא מרגישים את הצורך החזק להשתנות? זה יכול לקרות, אבל ברגע שיש לנו את הרצון החדש לרצות, להשתנות, לעשות, כל שנותר לנו לעשות הוא רק לבקש מבורא עולם שיעזור לנו, כי רק הוא יכול לתת לנו את מבוקשנו. ובעזרתו המתוקה, נמצא את המקום האמיתי בו אנו צריכים להיות.
 
חג סוכות שמח!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה