הכל נשאר במשפחה

אם לא ידעתם, אז הריאליטי הכי אמיתי קורה דווקא בבית. אבל בשונה מתכנית טלוויזיה בה מחפשים את הסקופים והטונים הצורמים כאן זה בדיוק הפוך!

3 דק' קריאה

יהודית חנן

פורסם בתאריך 15.03.21

משפחה מקסימה ונפלאה, איזה כיף! איזה אושר! כמה פוליטיקה משפחתית! מתים על זה, נכון?

 

בכל פעם שאנו חווים פוליטיקה משפחתית אצלנו במשפחה אני תמיד מגיעה למסקנה אחת ויחידה: אני עוברת. ואם אפשר עם עדיפות למדינה זרה. אבל אחרי שאני נרגעת קצת אני מבינה שפוליטיקה משפחתית היא אחת מדרכיו הנסתרות של בורא עולם ללמד אותי איך זה מרגיש כשזה קורה לו כהורה. כן, הוא אבא שלנו. של עם ישראל. של כל בני העולם הזה. וכשאני חושבת עד כמה בורא עולם "סובל" מהפוליטיקה של ילדיו זה באמת מעציב אותי, אך בעיקר, גורם לי להנמיך את אש הפוליטיקה הזו במשפחתי. אם זה מעצבן ומצער אותי כשדברים מתפתחים, ולא לחיוב, בין הילדים שלי, אז תארו לעצמכם איך בורא עולם מרגיש כשילדי האומה שלו רבים!

 

לא מזמן ראיתי, ואני מניחה כמו רבים מכם, את התיעוד המזעזע והכואב של בני אותה ישיבה מפורסמת ויוקרתית, כיצד הם משליכים אחד על השני מכל הבא ליד ולא האמנתי למה שראו עיניי. לא היה שם שום כלום שקשור ל"לשם שמים". ככה זה כשחיים בלה לה לנד. איך עימות כלשהו, ויהא אשר יהא, יכול להיות קדוש או 'למען מטרה קדושה' או 'חשובה' – אם התוצאה היא שנאה ואלימות בין אחים?!? כיביתי. יותר מדי כואב לראות דבר כזה.

 

התברכתי במשפחה גדולה ויפה וברוב הזמן ההרמוניה והכבוד שוררים בין כולם, אבל לפעמים דברים, איך אומרים, 'מתבלגנים' קצת, מסתבכים ואפילו כואבים. אחרי הכל, לכל אדם יש יצר הרע פלוס סט אתגרים פסיכולוגיים איתם הוא מתמודד, וכמו בכל משפחה גם אנחנו צריכים לעבוד ולשמור על הדברים בצורה בריאה ונכונה עד כמה שאפשר.

 

ותאמינו לי שזה יכול להיות אתגר אמיתי. הדבר הראשון שצריך הוא תחושת עצמי חזקה. זה ידוע שברוב הבתים קורים ריבים בין אחד או שניים מבני המשפחה, עד לנקודה בה בן משפחה אחר יכול להיות מעורב גם אם אין לו שום קשר לנושא.

 

כאן נכנסת עצת קביעת הגבולות הטובים והברורים, שהם חשובים מאוד להמשך הדרך. משפחות בנויות מפרטים ואנחנו לא צריכים להתנהג או לפעול כמו כת. לכל אחד יש את דרכו השונה והייחודית לעשות דברים, וכל זמן שלא ביקשו את דעתכם עדיף שתשמרו אותה לעצמכם.

 

מצד שני, מה עושים אם רואים מישהו שאנחנו אוהבים הולך בכיוון הלא נכון?

 

מאמרים נוספים בנושא:

הורות נפלאה בחמש

הפרי והמראה

תהיו השמש שלהם

וזה מתחיל בדוגמה אישית

המאמן האישי שלו

לבנות עם אהבה

יש מקום רק לאהבה

פירות האמונה

פרחים יקרים

חתיכות של סבון

הצלחתי לא לקלקל

ככה אהבה אותנו אמא

 

כאמא, זה אתגר גדול מאוד עבורי. רוב ילדיי גדולים, נשואים ויש להם ילדים משלהם. הם אנשים בעלי חופש בחירה ויכולים לחשוב בשביל עצמכם. ולא רק, בדור הזה אנחנו חלשים יותר מבחינה רוחנית מדורות קודמים וחסרה לנו היכולת לקבל ביקורת או להוכיח את הזולת כראוי. אנחנו צריכים לחשוב עשר פעמים לפני שאנחנו אומרים משהו שיכול לפגוע במישהו, ואנחנו גם צריכים לעבוד חזק מאוד כדי לא להרגיש בושה או מגננה כשאנו מקבלים משהו שהוא פחות מפידבק חיובי.

 

דבר נוסף שחייב לשמור במשפחה הוא – דברי לשון הרע אחד על השני. מזה יש להימנע כמו מאש. לא ליצור קואליציות רגשיות בשום אופן.

 

לפעמים בני משפחה מפחדים לדבר אחד עם השני בצורה ישירה, לכן מנסים להיעזר בשליח – אחד מבני המשפחה, שיעשה זאת במקומם. אל תיתנו לזה יד ואל תעשו את זה בכלל! אל תהיו השליח של אף אחד! גם אל תהיו אלה שעושים את 'העבודה המלוכלכת' של מישהו אחר.

 

כשמעלים נושא חשוב ורגיש או מורכב חשוב מאוד להיות ברורים, להבהיר את המטרה ולוודא שאתם תמיד בפוקוס על הנושא. היו מוכנים לשמוע את הצד השני של המטבע, קרי האדם איתו אתם מדברים.

 

לפעמים, ולא משנה כמה אנו מנסים להיות רגישים, תמיד יהיו כאלה שייפגעו ממה שנאמר או נעשה.

 

ולהרגיש פגוע – זאת בדרך כלל החלטה. לפעמים אנחנו יכולים להיפגע רק בגלל מה שאנחנו עושים מהעניין, מאיך שאנו מתרגמים את ההתנהגות או המילים של מישהו אחר, ואז מיד חוטפים את תפקיד הקורבן בתסריט האומלל הזה.

 

כשבורא עולם תמיד בתמונה – קודם כל, זה דבר נפלא. ודבר שני, זה עוזר לנו לזכור שהכל ממנו, הכל לטובה והכל נועד לעזור לנו לצמוח ולגדול. כן, אפילו אי הבנות ועימותים (אלא אם כן מדובר בדברים חריגים שאז צריך להכניס איש מקצוע, דעת תורה וכן הלאה). ברוב המקרים, אנשים תמיד ינסו לעשות את הדבר הנכון ולהימנע מקונפליקטים צורמניים.

 

רובנו צריכים לקבל את העובדה שהמשפחה שלנו היא לא המשפחה החלומית שאנו רואים בפנטזיות שלנו. לא כל הורה יודע להעניק לילדים שלו, ולא כל אח או אחות הם חברים, ואף ילד הוא לא כמו השני. אין איזון בדברים האלה.

 

זה, מניסיוני האישי, מתכון בדוק ומנוסה לאחדות, אהבה ורעות במשפחה גם בפעמים כשהפוליטיקה המשפחתית מנסה לנגוס בהרמוניה שעמלתם עליה שנים וביזע רע. עשו הכל, כהורים וכבני משפחה מורחבת, לשמור על הביחד, הכבוד ההדדי בין בני המשפחה. זו הנחת שלכם, וזו הנחת של בורא עולם – ראש המשפחה הגדולה שלנו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה