עד כמה חשוב העבר שלכם?

עד כמה חשוב העבר שלכם? ובכן, תלוי איך מסתכלים עליו ומה מוציאים ממנו. ד"ר זאב בלן על שתי הדרכים לענות על שאלה זו, האחת עם ההיגיון והשנייה עם האמונה. אתם תבחרו.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 14.03.21

ישנן שתי דרכים לבדוק אם המצב הוא "טוב" או "רע". הדרך המשותפת בשני המקרים היא בעזרת תהליך הלוגיקה המדעית שאנו עושים בראש שלנו. אנחנו אלה שמחליטים אם המצב הוא טוב או לא טוב על פי הזיכרון והתנסויות עם סיטואציה זהה בעבר.

 

הדרך הראשונה היא 'אימות' נתונים מן העבר מול ההווה. אם ניסיון העבר מוביל אותי להאמין, למשל, ששבירת הרגל שלי לא עוזרת לי באופן נורמאלי, אז אסיק מכך ששבירת הרגל שלי היא דבר לא טוב.

 

הדרך השנייה להעריך את המצב היא עם אמונה. כאשר אנו מסתכלים על המצב עם אמונה, אנו רואים אותו בדרך מרעננת וחדשה המשוחררת מהתחייבות, מעול או שעבוד, מלוגיקה. כי עם אמונה, זה לא באמת יהיה משנה כמה פעמים נכשלתי במבחן, או כמה פעמים פקששתי דברים בחיים או נכשלתי בזוגיות, בקשר עם החברים ועם קולגות לעבודה. אמונה לוקחת אותנו לתשובות והבנות במקום אחר, גבוה ומבין יותר.

 

מחקרים מדעיים אכן גורמים ומשפיעים עלינו ועל דרך החשיבה שלנו, ורוב האנשים דבקים בגישה זו. הם אומרים, 'לא הייתי מוצלח בבית הספר כילד אז איך אהיה מוצלח עכשיו?' או 'אם אף פעם לא הייתי טיפוס חברתי בעבר איך יהיו לי חיי חברה בעתיד?'.

 

הסתכלות זו על העתיד, המבוססת על העבר, מסתכמת בגישת ה'לכל דבר יש סיבה', ברעיון של 'ההיסטוריה היא גורל', או 'העבר שווה ערך לעתיד'. דבר שמונע מאנשים להישאר תקועים במקום בו הם נמצאים מבלי יכולת להתקדם הלאה, מבלי לתת לעצמם את הצ'אנס שהם בהחלט ראויים לו.

 

לעומתם, אנשים שנפתחים לדרך החשיבה עם האמונה זוכים לעבוד על מידות הנפש שלהם ולהשתחרר ממלכודת מחשבתית זו. אנחנו לא מאמינים ש'ההיסטוריה היא גורל', עבורנו העבר הוא עבר ואין. יש לדחות בכל תוקף חשיבה הרסנית זו על העתיד ולא לתת פתח לבעיות העבר לשתק את תקופות חיינו, בעיקר את אלה שעדיין לא חווינו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תיהנו מהחיים

משבר, זה טוב או רע?

מראה קטנה שלי

האויב הזקן

זקנה של שש בש

צעיר וזקן מול חידת החיים

צעירים לנצח

הכובע של מירי

חלון יפה

לאמץ את ג'וי

מה השאלה, בוחרים בשמחה!

 

עם אמונה אנו מאמינים שמעבר לכל ענן קודר קרני השמש מאירות, שיש את הצד החיובי, את חצי הכוס המלאה, שהכל מתוזמן ומדויק בהשגחה של בורא עולם והכל רק לטובתנו הנצחית, ושבורא עולם רוצה שנמצא את המסר והכוונה החיוביים שיש בכל מצב.

 

אם מישהו חווה סימפטום פסיכולוגי כמו חרדות או דיכאון, הוא צריך לדעת שבתוך סימפטומים אלה בורא עולם כבר שם את הרפואה. למה? כי הבורא לעולם לא שולח לנו בעיות, חלילה, כדי לייסר אותנו. אלא, הוא משתמש בקשיים אלה כקרש קפיצה עבורנו להתקרב אליו, לצמוח ברוחניות שלנו, להתחזק, ובהמשך גם למצוא את הפתרון לבעיה. וברגע שבורא עולם רואה שאנו מחפשים ומבקשים את קרבתו, את חסדיו המרובים ואת אהבתו, בתוך הבעיות שלנו, ושומע אותנו מודים לו על הכל – כולל כל הקשיים והאתגרים שהציב לנו בדרך, הבעיות נעלמות, ואז הוא שולח לנו שלב של הצלחה שמעולם לא חשבנו שקיים. שאפשר להגיע אליו.

 

 

כשאתם מתבוננים לאחור מה בדיוק אתם רוצים לראות, את העבר שכבר איננו או להבין שהוא כבר איננו ומכאן רק ממשיכים הלאה?…

 

הנה דוגמה מהחיים להמחשת הרעיון הנפלא הזה. נועם – זמר עם קריירה מבטיחה, הגיע אלי על מנת להתמודד עם פחד במה.

 

נועם הוא זמר מוכשר מאוד שנועד לדבר הגדול… עד שיום אחד הוא פיתח פחד במה באמצע הופעה. הנשימה שלו נעשתה מאומצת, השרירים שלו התכווצו והוא נכנס לפאניקה. אחרי אותה התנסות מזעזעת הוא פשוט הפסיק להופיע.

 

בפגישות עם נועם נכנסו לעובי הקורה של העניין. הצעד הראשון שנועם היה צריך לעשות הוא להפסיק לחפש את הסיבות ההגיוניות, השכליות, של למה הוא חווה התקפי פאניקה כאלה, ולקבל את העובדה שבורא עולם הוביל אותו לסיטואציה הזו ומסיבה טובה! ברגע שקיבל זאת, יכולנו להתקדם הלאה ולמצוא את הסיבה לזה. ביקשתי מנועם לעצום עיניים ולשאול את אלוקים למה הוא שם אותו במצב כזה – שפתאום הוא חווה פחד במה בדיוק כשהקריירה שלו החלה לנסוק. התשובה הגיעה מהר משחשבנו: בורא עולם שלח לו את הפאניקה הזו כדי להגן עליו ממידת הגאווה.

 

אם הרמתם גבה, תיכף תבינו איך בדיוק זה קרה.

 

לנועם יש קול מיוחד ויפה וכריזמה אישית, אבל ההצלחה של בין לילה עלתה לו לראש והוא הפך לאדם גאוותן, ובעיקר הפגין את הגאווה הזו בבית שלו. הוא נעשה טיפוס תובעני כלפי אשתו, עד שכבר נמאס לה והחלה להעביר לו מסרים ברורים שהיא מתכוונת לעזוב אותו.

 

מהר מאוד נועם הבין שבורא עולם שלח לו את התקפי הפאניקה ופחד הבמה כדי להציל את חיי הנישואין והזוגיות שלו. התקפים שגרמו לו לדבוק במידת הענווה.

 

את ששת החודשים הבאים הוא העביר בבית כדי להתחבר מחדש לאשתו, לגלות כלפיה אכפתיות, וכמובן, להעריך אותה כראוי.

 

ברגע שנועם הבין שההצלחה עלתה לו לראש וגרמה לו נזקים בכל תחומי החיים, הוא הצליח למצוא את הדרכים למנוע מעצמו ליפול למידת הגאווה מבלי לוותר על הקריירה שלו.

 

ועכשיו, הוא מצליח לעשות את זה ובגדול!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה