סלט זעתר טרי – צמח מרפא בסלט טעים ומפתיע

סלט זעתר טרי: האזוב המצוי, צמח מרפא ותבלין מפואר הידוע גם כזעתר עומד במרכז הסלט הטעים והמפתיע הזה, שהוא גם הדרך הכי בריאה לצרוך אותו. המתכון של שוקי גלילי.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 17.11.22

זמן הכנה (נטו): 10-15 דקות | קושי: קל | פרווה

האזוב המצוי, צמח מרפא ותבלין מפואר שידוע גם בשם זעתר, עומד במרכז הסלט הטעים והמפתיע הזה, שהוא כנראה גם הדרך הכי בריאה לצרוך אותו.

הרבה שמש וגשמי ברכה – זה מה שעשבי תבלין מעולים זקוקים לו, ולאחרונה הם זכו לשפע נדיר משניהם. זו הסיבה שהשווקים נשטפו בשבועות האחרונים בכל כך הרבה ירק איכותי ורענן. כולל זעתר.

הזעתר הוא אחד מעשבי התבלין והמרפא החשובים של ארץ ישראל מימי קדם, ואפשר למצוא אותו לאורכה ולרוחבה של הארץ, בכל מקום שיש בו סלעים ואדמות טרשים.

בימינו מזהים את צמח הזעתר עם האזוב המוזכר במקרא, אותו כינה אבן עזרא (שמות יב ,כב) “עשב נכבד במיני מטעמים”. הוא שימש את אבותינו בפסח מצרים, בשריפת פרה אדומה ובטהרת מצורע, ומצד שני – גם משמש ברפואה העממית לטיפול במגוון בעיות עיכול ועור, הצטננות ושיעול, כאבי אוזניים וראש, דלקות חניכיים ועוד.

מהזעתר מכינים את תערובת התבלינים באותו שם (שני המרכיבים העיקריים האחרים הם שומשום ותבלין סומאק). אפשר גם לחלוט ממנו תה, לתבל בו סלטים ומאפים, לזרות אותו על לאבנה וגבינות אחרות ומה לא.

סלט מעלי זעתר טריים הוא כנראה הדרך הכי בריאה לאכול את הצמח. בגרסה המסורתית הפשוטה שלו הסלט כולל עלי זעתר, פרוסות דקיקות של בצל, מלח, מיץ לימון, סומאק, ושמן זית. בגרסה זו טעמו עז מאוד והוא מתאים בעיקר כתוספת מרעננת למנת בשר, לפעמים בתוך פיתה או לאפה.

הגרסה שלפניכם היא פריכה יותר וקצת יותר עדינה, בזכות הוספת פרוסות דקות של צנונית ותפוח. עדיין יש לסלט טעם עוקצני ונהדר, חמצמץ ומעט חריף. הוא יתחבר יפה לא רק למאכלים בשריים אלא גם לחלביים, ויכול להיות תוספת מוצלחת לבר סלטים או לארוחה חגיגית.

הערה חשובה: תבלין הסומאק הוא מרכיב הכרחי בסלט ועליו להיות מאיכות טובה ככל האפשר.

המצרכים

צרור גדול של עלי זעתר

150 גרם צנוניות

1.5 תפוחים ירוקים מסוג גרני סמית

1.5 לימונים

1.5 כפות סומאק

שמן זית

מלח

אופציונלי: חופן צנוברים שנקלו במחבת

אופן ההכנה

1. שוטפים את ענפי הזעתר, מנערים היטב ומניחים לייבוש על מגבת. אפשר לספוג מעט את המים בעזרת מגבות נייר, אבל בזהירות – אסור לשפשף או לסחוט את העלים כי זה יגרום להם להשחיר.

2. תולשים את העלים מהענפים, אחד אחד, מעל קערה או צלחת עמוקה. משתמשים רק בעלים היפים והשלמים, ומשתדלים לא לפצוע אותם. זה דורש קצת סבלנות אבל נגמר די מהר – תעצרו כשתגיעו לכמות של כשתי כוסות עלים. העבירו את העלים לקערת ערבוב.

3. פורסים את הצנוניות והתפוחים לפרוסות דקות ומוסיפים לקערה. סוחטים את הלימונים ומוסיפים. יוצקים שמן זית בנדיבות, ממליחים ומוסיפים את הסומאק. מערבבים היטב, טועמים ומתקנים תיבול.

4. מעבירים לכלי הגשה ומפזרים מעל קצת סומאק וכמה עלים טריים. אם אתם מוסיפים צנוברים, זה הזמן לקלות אותם במחבת לוהטת. כשישחימו הסירו מהאש, פזרו מעל הסלט והגישו מיד.

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה