סלט חצילים בעגבניות

סלט חצילים בעגבניות: יש הרבה סלטי חצילים בעגבניות אבל כזה עוד לא טעמתם! שוקי גלילי עם מתכון של דודה חיה ע"ה, כמעט נטול תיבול ומעט מאוד שמן, ממכר וקל להכנה!

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 24.11.22

זמן הכנה: שעה וחצי, מהם 20 דקות עבודה | דרגת קושי: קל | פרווה

יש הרבה סלטי חצילים בעגבניות, אבל כזה עוד לא טעמתם – הוא עדין, מכיל מעט שמן וכמעט נטול תיבול ועדיין טעים בצורה ממכרת, הודות לשיטת ההכנה המיוחדת (ובתנאי שתשתמשו בירקות טריים ויפים).

את המתכון הזה למדתי מדודה חיה ע”ה, שהייתה אשת חייל בכלל ובשלנית נהדרת בפרט. המטעמים שהכינה לרוב התבססו על מספר קטן של מרכיבים ועל תיבול פשוט. היו גם אי אלו תוספות סודיות – בכך אני די בטוח – אבל ניכר שעיקר הסוד היה בתהליכי ההכנה.

סלט החצילים בעגבניות של דודה חיה הוא דוגמא מצוינת. זהו לא בדיוק סלט, אלא בעצם תבשיל של נתחי חציל בשרניים עם עגבניות, פלפלים ושום. אפשר לאכול אותו חם או קר, בפיתה אך גם על אורז כתוספת.

בוודאי נתקלתם כבר במתכונים לסלטי חצילים שעשויים ממרכיבים דומים פחות או יותר, אבל כאן מדובר במשהו מיוחד – תבשיל עדין מאין כמותו, שמכיל מעט שמן וכמעט לא מתובל, ועדיין טעים בצורה בלתי רגילה. 

הסוד הוא בחיתוך הגס, הטיגון הקצר, והבישול הממושך על אש קטנה. אם בא לכם להשתמש בפתילייה, היא בהחלט מתאימה פה. אתם גם יכולים למכור את המנה למי שיטעם ממנה כ”נתחי חצילים בקונפי עגבניות, פלפלים ושום”, וזה אפילו יהיה מדויק.

מה שיפה פה הוא שזוהי מנה שעשויה מ-5 מרכיבים בלבד (7 אם סופרים את המלח והשמן לטיגון), וההכנה אמנם לא מהירה אבל די פשוטה. כמובן, יש להקפיד על הכנה לפי ההוראות ורצוי מאוד להשתמש בירקות מאיכות מעולה.

הכמויות הן לסיר קטן של 1-1.5 ליטר. מומלץ להכין כמות כפולה.

המצרכים

1 חציל בגודל בינוני, רצוי בלדי (כחצי ק”ג)

2-3 עגבניות קטנות-בינוניות טריות ואדומות (250-300 גרם)

1 פלפל אדום גדול או שניים קטנים

חצי פלפל ירוק, רצוי מהזן הבהיר

3 שיני שום

קורט מלח

שמן לטיגון

אופן ההכנה

1. מקלפים את החציל ופורסים לפרוסות בעובי של כ-2 ס”מ. חוצים כל פרוסה לשניים (בחציל רגיל) או 3-4 נתחים (במקרה של חציל בלדי), כך שיתקבלו חתיכות בגודל נגיס.

2. מסדרים על מגש או תבנית, זורים מעט מלח על כל חתיכת חציל, ומניחים בצד ל-20-30 דקות כדי שיפרישו נוזלים (החציל הבלדי מפריש קצת פחות וזה בסדר כי יש בו פחות נוזלים מלכתחילה). סוחטים בעדינות כל חתיכת חציל משאריות הנוזלים (לא נורא שהן נמעכות קצת), מנגבים במגבות נייר.

3. מטגנים את נתחי החציל במחבת גדולה על אש בינונית, כמה דקות מכל צד. מוציאים מהמחבת לנייר סופג כשצבע בשר החציל משתנה והנתחים מתחילים להזהיב – אין צורך ביותר מזה.

4. פורסים את העגבניות לפרוסות בעובי של 1 ס”מ או רק מעט פחות (אפשר לקלף אותן לפני אבל לא חובה), ואת הפלפלים לטבעות דקות (חצי ס”מ או פחות). מקלפים ופורסים את שיני השום.

5. מסדרים בשכבות בסיר (אם זה סיר רחב יותר אז שכבה אחת מכל סוג. אם הוא צר אז חוזרים פעמיים לפי הסדר): פרוסות עגבנייה בתחתית, מעליהן טבעות הפלפלים והשום, ולמעלה נתחי החציל.

6. מבשלים על אש קטנה מאוד בסיר מכוסה במשך כחצי שעה (תוך כדי בודקים שמצטברים נוזלים בתחתית ושום דבר לא נדבק). לאחר מכן מערבבים בעדינות ומבשלים ללא מכסה עד ששאריות הנוזלים מתאדות. תוך כדי אפשר לטעום ולתקן תיבול (כלומר, להמליח קלות אם צריך).

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה