מאפה פילו עם גבינות ומנגולד

מצד אחד, יש בו המון גבינות טעימות – מצד שני, הוא לא כבד או משמין מדי, נראה מרשים וחגיגי, ויש בו המון מנגולד שהוא ירק בריא, וגם מעדן נדיר כשמכינים אותו נכון.

3 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 24.05.20

מאפה פילו עם גבינות ומנגולד

 

זמן הכנה: שעה כולל אפייה | רמת קושי: בינוני | חלבי

 

מצד אחד, יש בו המון גבינות טעימות – מצד שני, הוא לא כבד או משמין מדי, נראה מרשים וחגיגי, ויש בו המון מנגולד שהוא ירק בריא, וגם מעדן נדיר כשמכינים אותו נכון.

 

לא קשה למצוא מתכוני גבינות שווים לשבועות. מה שקשה זה לעבור את החג בלי לעלות במשקל ובלי להרגיש רע עקב זלילת יתר של גבינות עתירות שומן. זו לא חכמה להמיס המון גבינה או להוסיף להכל שמנת מוקצפת – צריך גם אוכל אמיתי.

 

המאפה שלפניכם הוא פתרון מצוין לבראנץ' קליל, אך גם מרשים וחגיגי מספיק כדי להיאכל בארוחת ליל שבועות ולתרום לה המון טעם והמון ערכים תזונתיים. הכנתו דורשת מיומנות בסיסית בעבודה עם פילו, אבל אם זה לא מאפה הפילו הראשון שלכם תגלו שאינה מסובכת במיוחד.

 

התוצאה לגמרי שווה את ההשקעה: מתקבל מאפה טעים ומרשים למראה, שבסיסו ושוליו שחומים וקרנצ'יים והמילוי שלו מעלה ניחוחות מטמטמים של גבינות, בצל ומנגולד.

המנגולד, שרבים מכירים אותו בעיקר כתחליף לתרד, מקבל פה טיפול מיוחד – השדרות הלבנות מופרדות מהחלקים הירוקים של העלה ועוברות אידוי בשמן יחד עם בצל סגול. חומר הגלם המשעמם והלא מבטיח הזה, מתגלה בדיעבד כחלק הכי טעים במנגולד.

אני אוהב להגיש את המאפה הזה עם סלט טרי ועסיסי של עגבניות וכוסברה, שמתובל רק במיץ לימון ומלח גס; הוא משלים את פלטת הצבעים ונותן טוויסט כייפי. אם יהיה שרב אני ממליץ להגיש גם לימונדה קרה.

 

 

המצרכים

לתבנית 30×20 או עגולה בקוטר 28 ס"מ

  • 5 עלי פילו בגודל 30×30 ס"מ (או דומה)
  • 200 גרם עלי מנגולד (כולל השדרות הלבנות)
  • 1 בצל סגול גדול
  • 130 גרם גבינת פטה או בולגרית
  • 70 גרם גבינת קשקבל (או גבינה קשה אחרת לפי טעמכם)
  • 1 ביצה
  • 1 כף קמח
  • 1/4 כוס חלב
  • 1/2 כוס שמן זית
  • 3 כפות פירורי לחם
  • מלח, פלפל שחור
  • 1 שן שום
  • אופציונלי: 3 כפות גרגרי שומשום

 

אופו ההכנה

 

א. שוטפים ומנקים היטב את עלי המנגולד. מפרידים את החלקים הירוקים מהשדרות הלבנות, אותן חותכים לרצועות קצרות. את החלקים הירוקים קוצצים ושומרים בצד.

 

ב. מטגנים את החלקים הלבנים של המנגולד במעט שמן זית, על אש בינונית, במחבת גדולה או סיר נמוך. חותכים את הבצל לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ ואז לרצועות, ומוסיפים. ממליחים קלות וממשיכים לאדות בשמן כמה דקות, תוך כדי ערבוב מדי פעם. כשהבצל ושדרות המנגולד מתחילים להתרכך מוסיפים את העלים הקצוצים ומקפיצים 2-3 דקות. מקררים.

ג. מחממים תנור ל-200 מעלות.

 

ד. מגרדים את גבינת הקשקבל בפומפיה גסה. מפוררים בידיים את הפטה/בולגרית ומערבבים.

ה. טורפים את הביצה, מוסיפים את החלב והקמח, ממליחים ומפלפלים, כותשים את שן השום ומוסיפים ומערבבים היטב.

 

ו. פורסים את עלי הפילו על משטח העבודה ומכסים אותם במגבת לחה קלות כדי שלא יתייבשו. מכינים קערית עם שמן זית. משמנים היטב את התבנית, פורשים עליה עלה פילו אחד, כך שיחרוג מעט מהשוליים, ומצמידים בעדינות לדפנות (לא צריך לצאת מושלם). מושחים בשמן את עלה הפילו בחלקים שפונים כלפי מעלה, מפזרים מעט פירורי לחם וחוזרים על הפעולות עם שני עלי הפילו הבאים.

 

ז. מפזרים באופן שווה חצי מתערובת המנגולד וחצי מהגבינות המגורדות. מניחים מעל עלה את עלי הפילו הנותרים, כולל שימון ופיזור פירורי לחם בין העלים. לוחצים בעדינות כלפי מטה כדי "למעוך" את מילוי המנגולד והגבינות שבינו עלי הפילו העליונים והתחתונים. משמנים את עלה הפילו העליון, מפזרים פירורי לחם, וחוזרים עם שני הדפים האחרונים. מפזרים את החצי השני של המנגולד והגבינות ויוצקים מעל את תערובת הביצה, החלב והקמח.

 

ח. מקפלים את שולי הפילו החורגים מהתבנית פנימה ומושחים אותם יפה בשמן. מפזרים את גרגרי השומשום – את הרוב על השוליים ומעט על השאר. מניחים בתחתית התנור החם עד ששולי הפילו מזהיבים יפה (כ-25 דקות. באמצע אפשר להציץ ולבדוק בזהירות – אם תחתית המאפה בהירה מדי מחזירים לרצפת התנור. אם היא כהה יותר משולי המאפה מעלים למדף האמצעי ומשאירים שם עד סיום האפייה).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה