מעל הטבע | פרשת השבוע ויקהל פקודי

לשבת אין שום אות מאותות הטבע כמו שיש ליום לחודש והשנה, כי השבת היא מעל הטבע, מעל המקום והזמן פרשת השבוע ויקהל - פקודי.

2 דק' קריאה

אהרון פריבר

פורסם בתאריך 12.03.20

קדושת השבת היא קדושה קבועה. קדושתה לא תלויה בישראל, בשונה מכל החגים שקדושתם תלויה בנו. וצריכים להבין עניין זה. הרי כולם מסכימים ש'יום' הוא יחידת זמן המורכב מיום ולילה. בכל יום כשזורחת השמש אנחנו יודעים שהתחיל יום חדש. אותו דבר לגבי החודש, בכל חודש כשנראית הלבנה בחידושה אנו יודעים שהתחיל החודש. גם לגבי השנה, אחרי שעובר האביב הקיץ הסתיו והחורף אנו יודעים אנחנו מתכנסים לחגוג את תחילתה.

 

רק לגבי השבוע אין לנו ראיה מהמערכת הטבעית שמשהו משתנה. אומנם ללבנה יש חלוקה לארבע מצבי צבירה שונים, אבל אין לנו ראיה מוחשית למחזור השבועי כמו שיש לנו ביום בחודש ואף בשנה, מה כן יש לנו? יש לנו את תורת השם האומרת לנו שיום זה הוא יום קדוש. ויש לנו את מנהג העולם. בכל העולם, כל חמשת היבשות, השבוע של כולם הוא בן שבעה ימים, שזה כשלעצמו הוא דבר פלאי שיש בו חיזוק גדול לאמונה.

 

זה שאמר רבי מאיר "הסתכל במעשיו שמתוך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם" ולהסתכל במעשיו היינו להסתכל בסדר שיש בעולם, בארגון המופלא שיש בכל מעשה הבריאה, ואחד מהסדרים המופלאים הוא סדר הזמנים הנוהג בכל העולם. מי יצר כזה סדר? מי אמר לאסקימוסים או לאוסטרלים להתנהג במחזוריות של שבוע? מי שאמר והיה העולם, הוא זה שאמר שתהיה חלוקה של שבעה ימים.

 

זה שאומר הנביא "שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה הַמּוֹצִיא בְמִסְפָּר צְבָאָם לְכֻלָּם בְּשֵׁם יִקְרָא" (ישעיה מ) כלומר, תתבוננו בצבא השמים, במערכת הזמנים, זה כשלעצמו יביא אתכם לאמונת אמת.

 

וצריכים באמת להבין, מדוע אין לשבת גם כן אות ומופת מהמערכת הטבעית? אלא שבאמת השבת היא מעל הזמן, השבת היא מקור הזמן, השבת זה יומו של הקב"ה, וכמו שהבורא הוא מעל הזמן כך השבת היא מעל המקום והזמן. זו הכוונה שקדושת השבת היה קדושה קבועה וקיימת, כי היא לא תלויה בזמן, לכן מערכת הזמן לא יכולה להוות עבורה סימן. לא השמש ולא הירח יכולים לבשר על בואה, כי היא גבוהה מהם, והם שניזונים ממנה. לכן לא נתן הקב"ה לשבת  סימן טבעי כמו שיש ליום לחודש ולשנה.

 

זה שאנחנו אומרים בתפילה "אתה קדשת את יום השביעי לשמך, תכלית מעשה שמים וארץ, וברכתו מכל הימים וקדשתו מכל הזמנים", ומהו עניין "ברכתו מכל הימים וקדשתו מכל הזמנים"? אלא שכל המועדים הם ימים שאירעו בהם מאורעות ניסים ונפלאות לעם ישראל, שעל כן הם נקבעו כזמני קודש, להודות לקב"ה על הטובה ולחזק את הקשר בין ישראל לקב"ה.

 

לכן בכל המועדים כתוב 'מועדיכם' כי הם מועדים של עם ישראל,  מה שאין כן 'שבת קודש', שקדושתה קיימת בלי קשר לעם ישראל, היא קדושה מצד הקב"ה, שכילה מלאכתו ביום השביעי, ושבת בו מכל מלאכתו, ולכן לא תמצא בתורה לשון 'שבתותיכם', כמו שכתוב 'מועדיכם', 'חודשכם' כי ימי השבת הם לא ימים של עם ישראל, הם ימים של הקב"ה שזיכה את עם ישראל, השבתות הם – שבתות ה'. אשרנו מה טוב חלקנו שנתן לנו הבורא מתנה טובה מבית גנזיו.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה