דרשה מפי הגבורה

תחשבו גם על דמויות ההוד מהדורות הקודמים. איך הייתם שומעים שיחה של הרב עובדיה? של החפץ חיים? של מרן הבית יוסף? אם נלך אחורה בקודש אל הראשונים, זה כבר הרבה מעבר למושגים שלנו. הלוואי שנזכה לשמוע מילה אחת מהרמב"ם או מרש"י הקדוש, מאביי ורבא, מרבי יהודה הנשיא, מרבי עקיבא!

4 דק' קריאה
דרשה מפי הגבורה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 18.09.22

הדרשה המושלמת

 

תתארו לעצמכם שמזמינים לבית הכנסת השכונתי הקטן שלכם את הרב הראשי, הראשון לציון, לדרוש דרשת התעוררות לפני הימים הנוראים. והרב שמוזמן למקומות רבים נעתר לבקשת הגבאים, ומוכן להגיע ולדרוש. זה לא קורה בכל יום. איזה כבוד גדול יעשו לו! כל המתפללים יגיעו, וגם מתפללים מבתי כנסת סמוכים, וגם נשים וטף וכולם ישתו בצמא את דבריו.

 

תחשבו גם על דמויות ההוד מהדורות הקודמים. איך הייתם שומעים שיחה של הרב עובדיה? של החפץ חיים? של מרן הבית יוסף? אם נלך אחורה בקודש אל הראשונים, זה כבר הרבה מעבר למושגים שלנו. הלוואי שנזכה לשמוע מילה אחת מהרמב”ם או מרש”י הקדוש, מאביי ורבא, מרבי יהודה הנשיא, מרבי עקיבא! לחשוב על הנביאים וכל שכן על משה רבינו או על האבות זה כבר לעילא ולעילא מכל מחשבה ותפיסה.

 

אז אני מציע לכם לשמוע דרשת התעוררות לימים הנוראים בסדר גודל אחר לגמרי. זו דרשה קטנה, ממש קצרה, אבל זו הדרשה של בורא עולם בכבודו ובעצמו.

 

חכמי ישראל סידרו לנו על פי דעתו העמוקה של יודע תעלומות לקרוא את פרשת ניצבים בכל שנה לפני ראש השנה. קריאת התורה זו דרשה של בורא עולם. ואם פרשת ניצבים תמיד קודמת לראש השנה, לא מן הנמנע להבין שיש משהו בפרשה זו שהוא ההכנה המושלמת לימי הדין הבאים עלינו לטובה.

 

זו אחת הפרשות הקצרות בתורה, אך מצוות התשובה ובשורת הגאולה השלימה נמצאות בה.

 

זו דרשת ההתעוררות המושלמת של בורא עולם לקראת ימי התשובה והרחמים, דרשה הבאה ישירות מפי הגבורה.

 

זה לא קרוב – זה קרוב מאוד!

 

נתמקד בפסוקים יחידים ומיוחדים מתוך הפרשה: “כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים היא… ולא מעבר לים היא… כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו”.

 

מצוות התשובה, אומרת לנו התורה, היא מצווה קלה מאוד לכאורה. זה לא בשמים. זה קרוב אליך. ולא סתם קרוב, אלא קרוב מאוד.

 

הדבר החשוב ביותר שיש לדעת בנושא מצוות התשובה הוא שהתשובה היא בהישג ידך! קרוב אליך מאוד.

 

המניעה הגדולה ביותר לשוב בתשובה היא מחשבה שתשובה זה דבר קשה, מסובך, כמעט בלתי אפשרי, משהו בשמים, כמו לכבוש את פסגת האוורסט. זו התפיסה הפשוטה של רובנו וזה מה שמרחיק את כל העולם מהתשובה והתיקון. ולתורה חשוב להדגיש לנו במליצות ובמשלים שזו טעות חמורה: “לא בשמיים ולא מעבר לים”.

 

אבל לכאורה, תשובה זה באמת דבר קשה. תשובה זה אומר להשתנות. הדבר הקשה ביותר הוא להשתנות. תשאלו את אלה שמנסים להפסיק לעשן. דבר כל כך קטן וטיפשי שכל כך קשה לשנות. להפסיק לכעוס, להפסיק לאכול מאכלים מזיקים. כל שינוי “קטן” שכזה דורש מלחמות ותהליכים של שנים שיש בהם עליות וירידות בלי סוף. אנשים יורקים דם בשביל זה.

 

כל שכן בשביל התשובה השלימה שהיא שינוי כולל ומושלם של כל אורח החיים וממש של כל האישיות – וכי זה דבר קל?! האם זה משהו שבא בקלות?! איך אתה קורא לזה קרוב מאוד?!

 

רק מה שאתה יכול

 

אלא צריכים להבין דבר יסודי ועמוק מאוד. יש הבדל גדול בין דבר קל לבין דבר קרוב. יש פתגם עממי שאומר שגם דרך של אלף קילומטר מתחילה בצעד אחד. צעד אחד – כל אחד יכול לעשות. אם אתה חושב שתשובה זה לעשות דברים קשים עד בלתי אפשריים – אתה טועה טעות מרה. תשובה זה תהליך של הרבה מאוד צעדים קטנים, ואת הצעד הקטן אתה תמיד יכול לעשות בכל מקום ובכל מצב, לפי מקומך ומדרגתך.

 

וזה מה שאומרת לנו התורה: “בפיך ובלבבך לעשותו”. אפילו אם אין לך לב – אבל לדבר אתה יכול? יש לך פה? להגיד כמה מילים זה בכוחך? אז תתחיל לדבר, תתחיל לבקש, תתחיל לרצות ותוציא את הרצונות שלך בפה, גם אם בלב שלך אתה לא מרגיש כלום. ומבטיחה לך התורה “בפיך ובלבבך”: אם תתחיל לדבר – אתה תזכה ללב, וכשיש לאדם לב אין שום דבר שנמנע ממנו! הוא יוכל לעשות הכול!

 

וזה מה שכתבנו בשבוע שעבר. שהכול מתחיל מהרצון, אבל הרצון מתחיל מהידיעה. אם אתה יודע דברים בשכל שלך – אפילו שאתה לא חי אותם ולא מקיים אותם – אבל כבר יש לך מה לרצות ולאן לשאוף. וכשרק תתחיל לרצות, אתה תראה סייעתא דשמיא מעל הטבע, כי כשאדם רוצה, אז משמיים מולכים אותו, משמיים נותנים לו לב לדעת, נותנים לו דעת. ואם יש לו דעת, יש לו כבר הכול, והוא גם יצליח להשתנות בפועל ובמעשה.

 

אין אני מבקש אלא דיבורים

 

כולנו חכמים ונבונים וכולנו יודעים את התורה. השאלה היא מה אנחנו עושים עם הידיעה הזאת. עצם הידיעה לא עוזרת לנו להשתנות. הרבה אנשים יודעים הרבה דברים ובכל זאת מתנהגים הפוך לגמרי. הדרך היחידה להשתנות היא להפוך את הידיעה לרצון ולתפילה. זה הדבר שקרוב אליך מאוד בפיך ולבבך לעשותו. וזה מה שעושה את התשובה לדבר לא קל אבל קרוב מאוד, אפשרי ומציאותי מאוד!

 

אם אתה חושב שתשובה זה לתרגם ידיעה למעשה – אתה צודק שזה קשה מאוד וכמעט בלתי אפשרי, זה ממש בשמים ומעבר לים. זה מייאש מאוד. ולכן עוברות על האדם שנים והוא לא משתנה.

 

לכן לפני עשרת ימי תשובה נותן לנו הקדוש ברוך הוא שיחת התעוררות נפלאה, שהיא המפתח לתשובה, מפתח שבכוחו לתת לכל אדם את הכלים לתרגם את הידיעה למעשה. איך? להבין שתשובה היא להפוך את הידיעה לרצונות ולכיסופין ולתפילות, שזה כן בכוחו. וכאשר אדם לוקח נושא אחד ומתפלל עליו יום יום אפילו באותם דיבורים, וחוזר עליהם שוב ושוב הוא בוודאי יזכה לשינוי, הוא יזכה שייתנו לו לב ודעת משמיים והוא יצליח להוציא את כל רצונותיו מהכוח אל הפועל.

 

וזה פירוש הפסוק: “קחו עימכם דברים ושובו אל ה'” ואומרים לנו חז”ל שה’ בעצם אומר לנו: “אין אני מבקש מכם אלא דברים (=דיבורים)”.

 

תורתך שעשועי

 

לכן כשרבי נחמן מדבר על תשובה הוא מדבר על דיבורים. לדבר עם ה’, כל יום. לפני כל דבר שאתה עושה תבקש במילים שלך לעשות את רצון ה’ כמו שצריך. והדבר הגדול ביותר הוא להתפלל על מה שאתה לומד, ובעיקר לתפוס נושא אחד ולהתמיד עליו בתפילות יום יום עד שתקנה אותו, וזה נקרא “עבודת הרצון”.

 

כל העולם הזה נברא כדי שהאדם יזכה להשתנות ולהתעלות. וכשאדם מתעלה כל הבריאה מתעלה. ולכן אומר רבי נחמן שכשאדם עושה מהתורות תפילות זה מעלה שעשועים לפני ה’ יתברך שלא עלו מימות עולם. כי התורה היא ידיעה בראש. היא כמעט ולא יכולה לשנות את האדם במהותו ובפנימיותו בלי עבודת הרצון. רק כאשר אדם עושה מהתורות תפילות באופן קבוע ורציף – רק אז הוא מקבל את הדעת ואת הכלים להשתנות בפועל ממש.

 

בני ישראל היקרים, אתם ניצבים היום כולכם לפני יום הדין הגדול והנורא. כולנו עומדים להבטיח לה’ שאנחנו רוצים להיטיב את מעשינו. אבל כולנו גם יודעים שלא בטוח שנצליח. לכן צריכים לשמוע לדרשה של בורא עולם שנותן לנו את העצה להצלחה, את הדרך היחידה להשתנות באמת. כדי שנוכל לקבל על עצמנו מהיום והלאה להתחיל להרגיל את עצמנו לדבר עם ה’ ולבקש ממנו להיות כרצונו.

 

אנחנו לא יכולים לקבל  על עצמנו להשתנות, כי זה לא בכוחנו. אבל לדבר עם ה’ – זה קרוב אלינו, זה בפינו ובלבבינו לעשותו. את זה כל אחד יכול לקבל על עצמו. ולכן זו הקבלה הגדולה ביותר והאמיתית ביותר כדי לזכות בדין; ולזכות לא רק לשנה טובה ומתוקה, אלא לזכות להשתנות באמת ולהיות כרצונו יתברך באמת.

 

כתיבה וחתימה טובה ושנה טובה ומתוקה לכל בית ישראל.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה