הילדים המיוחדים של אלוקים

אחרי האבחון, הנוכחות של יוסי מילאה את הבית בפחד ואימה. הידיעה שהוא "לא ילד נורמאלי" והעתיד השחור שניבאו לו הרופאים הלחיצו אותנו. אבל זה היה לפני עשרים שנה.

5 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

אחרי האבחון, הנוכחות של יוסי מילאה
את הבית בפחד ואימה. הידיעה שהוא "לא
ילד נורמאלי" והעתיד השחור שניבאו לו
הרופאים הלחיצו אותנו. אבל זה היה לפני
עשרים שנה.
 
 
כשהבחנו שהבן שלנו יוסי לא מתפתח בצורה "נורמאלית", לקחנו אותו לרופאים הכי טובים שיש במנהטן. אחרי אינספור בדיקות ואבחונים יוסי קיבל, סוף סוף, אבחון מדויק: הילד סובל מהפרעה התפתחותית נרחבת והוא משתייך גם למה שנקרא הספקטרום האוטיסטי. לפני שאובחן, שמחנו מהילד שלנו וקיבלנו אותו בשמחה. אחרי האבחון, הנוכחות של יוסי מילאה את הבית בפחד ואימה. הידיעה שהוא "לא נורמאלי" כמו כל שאר הילדים, ושהנטל לשמור עליו ולהציל אותו מהעתיד הנורא שניבאו לו הרופאים, נופל אך ורק עלינו, ההורים שלו. זה היה לפני כמעט עשרים שנה.
 
כאשר גילינו את חסידות ברסלב, ובעיקר את דבריו של רבי נחמן מברסלב, השם נתן לנו, עם הגילוי הזה, שלווה ורוגע, מעין הבנה שהקלה עלינו – לא את יוסי אנחנו צריכים לתקן אלא את עצמנו! הלימוד של רבי נחמן עזר לנו לראות עובדה מאוד פשוטה – יוסי שלנו נשלח לנו משמים כדי לעזור לנו לתקן את עצמנו. בהתחלה, כשהתחלנו לדבר עם השם (התפילה האישית שלנו – התבודדות) כדי לקבל עצה ועזרה, זה היה נשמע פחות או יותר כך: "השם, למה נתת לנו ילד כזה?", "השם, אתה חושב שאנחנו מתמודדים איתו נכון?", "מה אנחנו צריכים ללמוד ממנו?" וכן הלאה. אבל ברגע שהפסקנו להילחם במה שהשם פסק לנו – ילד כמו יוסי, התחלנו באמת להתחבר לילד. גילינו שיוסי הוא המפתח לשמחה אמיתית, דבר שלא ידענו לפני כן. מעודדים, הפסקנו לנסות לעשות את יוסי ילד נורמאלי והתחלנו לחשוב על מה שחסר בנו, על מה שהצריך מאיתנו לקבל מתנה כזו מהשם.
 
אם השם נתן לכם ילד מיוחד, אתם צריכים לדעת, קודם כל, שהשם מחזיק מכם הורים מיוחדים – הוא בוטח בכם עם נשמה עצומה וגדולה שלא כל כך מתאימה לעולם הגשמי הזה. השם לא רוצה שתדאגו אפילו רגע אחד בחיים בגלל הילד. הוא פשוט שלח לכם את המפתח לחיים חדשים, חיים שמעולם לא הייתם מעלים בדעתכם שהם אפשריים. ילד מיוחד יראה לכם שכל מה שהעולם הזה מציע לאדם – הפיתויים, הדברים שאתם חושבים כנחוצים להיות אנשים שמחים ומאושרים, להרגיש ביטחון בעולם הזה – הוא שקר! הבן שלנו מזכיר לנו שהמרדף אחרי הצלחה והכרה של החברה (האישורים החברתיים שאנשים תמיד מחפשים מהסובבים אותם על כל מה שרק אפשר) לא יצליח. כי בסוף, אחרי המרתון המטורף הזה, לא תגיעו לשום מקום. זה לא עובד גם אצל אלה שמחשיבים עצמם כאינטליגנטים, אלא אם כן אדם מחבר את עצמו למטרה האמיתית, לתכלית.
 
הבן שלנו שמח בגלל שהוא מקבל את עצמו כפי שהוא. יש בו תמימות וטוהר מתוקים ועצומים, כאלה שהעלו חיוכים על פני הרופאים הכי עצבניים ונרגנים שיוסי פגש בחייו.
 
רבי נחמן אמר, שלפעמים הדרך היחידה להישאר תמיד בשמחה היא גם מעשי שטות ובדיחות הדעת – זה משהו שהבן שלנו נותן לנו. הרבה הזדמנויות אנו מקבלים מיוסי לממש את דברי רבי נחמן.
 
אם יש לכם ילד מיוחד אתם צריכים להיות גאים בו. השם עשה אתכם השליחים המיוחדים שלו, כדי להראות להורים אחרים שגם הם יכולים להיות שמחים עם הילדים המיוחדים שלהם.
 
ואתם יכולים להתחיל ממש עכשיו, כשתראו לבורא עולם שאתם מזהים את היופי והאיכויות המיוחדות שהוא טבע בילד שקיבלתם. "תודה רבה לך בורא עולם שנתת לנו ילד כזה. ילד שלא משקר אף פעם, שלא מקנא, שאף פעם לא מרכל על החברים/חברות שלו… תודה רבה לך על הנשמה הטהורה הזו שנתת לנו שלא חטאה מעולם, ילד ששמח תמיד במי שהוא". בעזרת הדיבור על היופי הטמון בילד הזה, ובכל ילד, אתם מראים לבורא כמה אתם מעריכים אותו. כי אם בורא עולם רוצה שהילד שלכם יהיה מדען מוביל בעולם, הוא יכול לעשות את זה בשנייה. אבל בינתיים, תאהבו אותו ותיהנו ממנו, כי הילד הזה ילמד אתכם עד כמה זה טיפשי לשאוף להיות "יותר" ממי שאתם. הילדים האלה מראים לנו שאנחנו גם לא צריכים אינטליגנציה, תחכום או אמביציות. שמחה, זה מה שאנחנו צריכים! כי אם אינטליגנציה/תחכום ושות' לא הובילו שום אדם לשמחה, אז איך אפשר בכלל להגדיר אותם ככאלה?
 
פעם הגיע אלי איש עסקים חכם ומוצלח שסיפר לי על הבת שלו. הוא היה אדם מאוד מאוד לא שמח בגלל שהבת שלו לא התפתחה כמו כל הילדים "הנורמאליים". הוא גם ציין שהדבר שהכי כואב לו בכל המצב הזה הוא, שהוא לא מבין למה זה מגיע לו, הוא לא עשה שום דבר כזה רע שהוא קיבל ילדה כזאת. ההיגיון שלו פעל, פחות או יותר, כך: אם הוא ואשתו לא היו אנשי חסד וצדקה, כמו שהם, ולא היו נותנים צדקה בנדיבות, אז הוא היה מבין למה "דין" כזה נגזר עליו. אבל זה לא מה שקורה, הוא נותן צדקה בנדיבות וזה מה שקורה לו?!?…
 
בואו ננסה להבין את הדילמה של האיש הזה דרך עיניו של הצדיק (אדם שתמיד קרוב להשם). הרב שלום ארוש שואל: איך אנחנו יכולים להעלות בדעתנו שבורא עולם חייב לנו משהו? האם זה אפשרי שהשם יהיה חייב לנו משהו, הרי העולם וכל מה שהוא מכיל, כל העולמות וכל מה שאנחנו בכלל לא יודעים – הכל שייך לבורא עולם? אם כן, מכיוון שהכל שייך לבורא עולם ולא שלנו, כל מה שיש "ברשותנו" ניתן לנו ממנו – מבורא עולם, נכון? ולא רק, אלא שכל מה שהוא נותן לנו – הכל מתנת חינם! ולא בגלל שהוא חייב לנו. לא בגלל שמגיע לנו. אדם שמבין שהשם לא חייב לו כלום יודע את מקומו האמיתי. הוא מעריך את כל מה שיש לו, כי כל מה שיש לו – אפילו הנשימה הבאה שלו – הכל שייך להשם יתברך, וזה סימן לרחמים והחסדים שהשם עושה איתנו כל הזמן.
 
אדם שיודע כי הוא לא יכול להתחיל לשלם לבורא בחזרה על כל מה שהוא נתן ונותן לו, לא יעלה בדעתו להתלונן בכלל. כאשר אדם לא מודה לבורא על הילדים שהוא מקבל, אלא מתלונן עליהם, טוען שהשם לא הוגן חלילה – אדם כזה מושך על עצמו דינים קשים, שלא לדבר על הסבל שנמשך עליו ועל משפחתו, השם ישמור. הדבר הכי טוב שיש לעשות, אם אדם טעה בנושא זה כפי שאומר הרב שלום ארוש, הוא להאמין שהרחמים של השם הם אינסופיים, שהשם הוא רחמן גדול. וברגע שאדם עושה זאת, כשהוא מאמין באמת ברחמים האינסופיים של השם, מיד נמתקים הדינים מעליו והסבל והצער מהם הוא סובל פוסקים. אחרי הכל, הסיבה היחידה שבגללה הבורא ברא את העולם היא רק כדי לגלות רחמנותו עלינו, לתת לנו את כל מה שאנו צריכים במתנת חינם. והשם, הוא מנהיג אותנו בדרך שאנו מאמינים בו.
 
לכן, כולנו צריכים להאמין ברחמים האינסופיים של השם, במיוחד כששום סיבה הגיונית לא נראית לנו לעשות זאת. את זה אנו לומדים מהילדים המיוחדים שהשם נותן לנו – לעבוד את השם בפשיטות, בלי חשבונות ובלי שום מניעים נסתרים. מהטוהר והתמימות של ילדים מיוחדים אלה אנו יכולים לקבל השראה עצומה, לזכור תמיד, כשאנו מתפללים, שלא מגיע לנו שום דבר!
 
"השם, הרחמים שלך הם אינסופיים – זאת הסיבה שאנו מאמינים בך. האהבה שלך היא נצחית. זאת הסיבה שאנו בוטחים בך. זו לא הזכות שלנו, בורא עולם, אלא האהבה האינסופית שאתה מרעיף עלינו. ובזכות האהבה הגדולה שלך אלינו, בורא עולם, הבא אותנו לשלב הרוחני בו תסיים את הדין הזה. זכה אותנו להיות במחיצת הילדים האלה, שהם צדיקים אמיתיים, ולהתחנן אליך לרפא אותם מכיוון שהם מקדשים את שמך הקדוש, אמן".
 
הרב שלום ארוש דיבר על תיקון מיוחד שקיבל מצדיק נסתר שקיבל אותו מאליהו הנביא, וגם כתב על זה – בצלם אלוקים(בחלק תחת הכותרת קבלה מצדיק נסתר). הנה לנו דרך שהתווה התחלה טובה מצידנו לרפואת ילדינו.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה