ילדים מלאכים

אין לנו מושג למה ילדים שאינם נענשים או מוכחים בכל דרך שהיא גדלים להיות מלאכים! זה נוגד כל היגיון! למסקנה היפה הזו הגעתי אחרי שקראתי אתהספר "חינוך באהבה".

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 17.03.21

אין לנו מושג למה ילדים שאינם
נענשים או מוכחים בכל דרך שהיא
גדלים להיות מלאכים! זה נוגד כל
היגיון! למסקנה היפה הזו הגעתי אחרי
שקראתי אתהספר "חינוך באהבה".
 
 
הרב שלום ארוש, בדרכו ובגישה המיוחדת שלו לילדים, מזהיר אותנו, ההורים והמחנכים, לא למתוח ביקורת על הילדים. כי עם אמונה, הרב יודע שאם הוא מתפלל על הילדים שלו ועושה תשובה על כל חסרון שהוא רואה בהם, הם יהפכו למצטיינים.
 
אדם יכול לומר, ובצדק, שהכל טוב ויפה כשמדובר ברב שלום ארוש, אנחנו לא צדיקים ולנו אין את הכוח להימנע מנקודות קריטיות בחיינו. על זה הרב נותן לנו את הבטחתו – שאם הוא יכול לעשות זאת, גם אנחנו. כן, ממש כך. האמת היא, שהרב ארוש מצפה שנהיה כל אחד מי שהוא, כל אחד בדרגה שלו, ולא לחשוב שהוא בדרגה רוחנית גובהה יותר. הרב רואה בנו את היכולות הטמונות בנו, כאלה שאנחנו לא רואים בעצמנו. מצחיק לא?
 
הרב שלום ארוש כותב ומדבר הרבה על חינוך ילדים, דבר שליווה בצורה עקבית את הדרך בה גידל את ילדיו. לספרו העוסק בחינוך ילדים הוא קרא חינוך באהבה ולא סתם, להראות לנו – ההורים והמחנכים – שהדרך היחידה לגדל ילדים בריאים היא להכין את עצמנו להיות הורים. ואת זה עושים עם הרבה אהבה. הוא לא מצפה שאדם יהיה מושלם, הוא פשוט רוצה שנדע שכפיית ערכים, תכונות ומידות נפש על ילדינו זה הדבר הכי לא מוצלח שהורה יכול לעשות במשימת החינוך, במיוחד אם הוא לא מקיים את מה שהוא דורש מילדיו. הרב מתפלל על כולנו שנזכה לחכמה בעזרתה נימנע מכל המלכודות של כל מיני שיטות – פסיכולוגיות, דתיות וכדומה, שהפוקוס שלהן שכדי להיות ולהרגיש הורה אתה צריך לשים את כל המשקל על הילד.
 
אלא שכאן נכנסת שאלות חשובות שמהדהדות ומצלצלות כל הזמן בראש – איך אדם בעל גאווה שממוקד בעצמו יכול לצפות מהילד שלו להקשיב למה שהוא אומר, למשל, על חשיבות מידת הענווה, אהבה או חסד? איך אדם שכל הזמן עסוק בלהתחרות עם הזולת ובודק מה יש להוא ולהם, בעין רעה כמובן, יכול ללמד את ילדיו להאמין בעצמם, שיהיה להם את האומץ למצוא את המסלול הפרטי והמתאים להם בחיים, לדון את הזולת לכף זכות? זה בלתי אפשרי.
 
מיכאל
 
מיכאל דרש כבוד מהילדים שלו. הוא הרגיש צודק בכל פעם שנזף וגער בהם בכל מיני מצבים – אם הפריעו לו כשדיבר, אם ישבו לו על הכסא שלו, אם לא הסכימו עם השקפותיו הדתיות – על הכל הוא כעס. הוא האמין שזה הכרחי להטיל את אימתו וסמכותו על הילדים כדי שיצליחו בחיים, למרות שהוא עצמו התקשה לציית לסמכות שמעליו. כך למשל היה בזמן השירות הצבאי שלו, לא פעם העלו אותו למשפט על אי ציות לכללים והפקודות, ובהמשך חייו פוטר מכמה מקומות עבודה בגלל תכונה זו. אבל מה שמיכאל לא הבין הייתה העובדה שהילדים שלו אהבו אותו. כשהם היו צעירים, השתדלו כל כך לרצות אותו בכל דרך אפשרית. אבל זה לא יכול היה להימשך לנצח. כשהילדים גדלו הם לא רצו שום קשר עם אבא שלהם, למרות שהוא השתנה! אשתו של מיכאל, ששמרה על שתיקה רוב הזמן, עכשיו התקוממה אף היא נגדו והצטרפה לצד של הילדים. לזכותו יאמר, שהוא לומד להבין שכל מה שעובר עליו – הכל מהשם, והוא מתחרט מעומק ליבו ועושה תשובה אמיתית וכנה. איזו מתנה השם נתן לבן אדם הזה. הוא התחזק בנפשו ובעבודת השם שלו, ונראה ששום דבר לא יעצור אותו עד שישיב אליו את ילדיו שניתקו כל קשר איתו. יהי רצון שיזכה לזה.
 
מיכל
 
מיכל היא אמא לחמישה ילדים. בתה, חני, הייתה בת 12 ועדיין לא גילתה שום עניין בלקחת קצת אחריות על ארגון וסדר בחדרה. מיכל בחכמתה נמנעה מלעשות 'עניין' מתכונה זו של בתה. במקום, התפללה עליה, ביקשה מבורא עולם שיעזור לילדה להיות יותר מסודרת ואחראית על דבריה. היא אטמה את אוזניה ולא הקשיבה ליצר הרע שטען, שוב ושוב, שיש להוכיח את הילדה על תכונה והתנהגות שגורמות לה להרגיש לא בנוח. אבל מיכל חשבה על עבודת השם שלה. בכל פעם שהייתה צריכה לכופף את עצמה לנוכח התנהגותה של הילדה, היא חשבה כמה בורא עולם היה סבלני איתה. מיכל עשתה כל שביכולתה לשמור קצת על הסדר בחדרה של בתה, ובמקביל המשיכה להתפלל עליה. יום אחד מיכל נכנסה לחדר של הבת שהיה נקי ומסודר. חני מצאה מקום לכל חפץ שהיה בחדרה.
 
למרות שהמיומנויות של חני היו פחות מאלה של בנות גילה, היא אף פעם לא הרגישה נחותה או חסרה, הודות לאימה מיכל שקיימה את עצותיו של הרב שלום ארוש. למרות שחני לא פעם רתחה מזעם בגלל שלא הצליחה למצוא משהו בחדרה, היא קיבלה את עצמה כ'נערה מבולגנת' עם חוש הומור. בזמן הנכון – כשהשם החליט וכשלחני אזלה הסבלנות לעצמה – היא השתנתה לחלוטין. לתהליך הזה לא התלווה שום מרד נעורים (המוכר להורים רבים) או כעס. פשוט, חד וחלק. והכל, כמובן, הודות לחכמה שגילתה אימה ולעצות שקיבלה מהרב.
 
הרב שלום ארוש מזכיר לנו שוב ושוב שרבי עקיבא – התנא הגדול ורבם של תנאים גדולים (רבי מאיר בעל הנס, רבי שמעון בר יוחאי ועוד) אמר שאין שום אדם, אפילו בדורו הקדוש – דור התנאים – שיכול להוכיח את זולתו. על דברים אלה הוסיף רבי נחמן מברסלב ואמר, שאדם צריך להיות בדרגה של משה רבינו כדי לדון את אחרים ולבקר אותם, ואם הוא לא בדרגה כזו כל מה שהוא יעשה יהיה רק נזק עצום לאלה המחפשים עזרה.
 
במבט ראשון, אתם חושבים שהרב שלום ארוש משתמש בפשיטות במה שמוגדר בחברה כדוגמה עקיפה, גישה בה השתמשו בפסיכותרפיה ובעזרתה הילד לומד על ידי חיקוי בלבד, חלילה. אבל האמת היא שאין לנו מושג למה ילדים שאינם נענשים או מוכחים בכל דרך שהיא גדלים להיות מלאכים! זה נוגד כל היגיון! הורה שעושה תשובה על מידות הנפש או חסרונות שהוא רואה בילדיו, בידיעה שגם לו חייב להיות החיסרון או המידה השלילית הזו – יכול לזכות לילדים טובים, ילדים מלאכים.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה