מקץ לייסורים – כי הגיעה השעה לגדולה!  קאוצינג מפרשת השבוע

בפרשה הקודמת התוועדנו למכירתו של יוסף שהיתה טרגדיה עצומה, ברם, מאז אומנם לכאורה נדמה כי עברה פרשה אחת אולם מדובר בשלוש עשרה שנים ככתוב "וְיוֹסֵף֙ בֶּן־שְׁלשִׁ֣ים שָׁנָ֔ה בְּעָמְד֕וֹ לִפְנֵ֖י פַּרְעֹ֣ה מֶֽלֶךְ־מִצְרָ֑יִם וַיֵּצֵ֤א יוֹסֵף֙ מִלִּפְנֵ֣י פַרְעֹ֔ה וַיַּֽעֲבֹ֖ר בְּכָל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם" (בראשית מ"ו, מ"ה).

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 13.12.23

“וַיִּשְׁלַ֤ח פַּרְעֹה֙ וַיִּקְרָ֣א אֶת־יוֹסֵ֔ף וַיְרִיצֻ֖הוּ מִן־הַבּ֑וֹר וַיְגַלַּח֙ וַיְחַלֵּ֣ף שִׂמְלֹתָ֔יו וַיָּבֹ֖א אֶל־פַּרְעֹֽה”

(בראשית מ”א, י”ד ) 

בפרשה הקודמת התוועדנו למכירתו של יוסף שהיתה טרגדיה עצומה, ברם, מאז אומנם לכאורה נדמה כי עברה פרשה אחת אולם מדובר בשלוש עשרה שנים ככתוב “וְיוֹסֵף֙ בֶּן־שְׁלשִׁ֣ים שָׁנָ֔ה בְּעָמְד֕וֹ לִפְנֵ֖י פַּרְעֹ֣ה מֶֽלֶךְ־מִצְרָ֑יִם וַיֵּצֵ֤א יוֹסֵף֙ מִלִּפְנֵ֣י פַרְעֹ֔ה וַיַּֽעֲבֹ֖ר בְּכָל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם” (בראשית מ”ו, מ”ה).

יוסף הוא המשביר ועל פיו יישק דבר

יוסף עובר מסכת חיים לא פשוטה וזו בלשון המעטה; תקופת שנות חיים מאתגרת ביותר ,מורכבת וקשה עד אשר זוכה ומגיע בבת אחת למעמד רם ונישא בה הוא מקבל את טבעת המלך, פרעה מודיע לו חגיגית שעליו פיו יישק דבר ושום דבר לא יכול להתבצע לולא אישורו של השליט בפועל הלא הוא יוסף והרי פרעה הוא רק מלך בובה ותו לא, יוסף מקבל כבוד מלכים ואף מרכיבים אותו במרכבה המלכותית. ככתוב יוסף הוא השליט הוא המשביר על כל הארץ, הווה אומר שגם כל הברכה השמימית שיורדת לארץ מצרים אלא גם לכל העולם כולו היא בזכותו של יוסף הצדיק.

אם כך, נשאלת השאלה מה עשה יוסף שזכה לכזו גדולה ורוממות?  בנוסף לכך נשאל שהרי גם זכה להיות המשביר של כל ארץ מצרים ולמעשה גם כל העולם כולו, היות ובזמנו ארץ מצרים היתה אימפריה אשר שלטה על כל העולם כולו. מה היהי כל כך שונה ומיוחד בהתנהגותו? 

מעשיו של יוסף הם אלו שגידלוהו..    

כאמור דברים לוקחים זמן והמון. במהלך אותו פרשת חיים יוסף כבר אינו אותו נער בן שבע עשרה שנאלץ לעזוב את בית אביו בצורה קשה ישמעאלים, שמוכרת אותו למדיינים שמוכרת אותו לפוטיפרע סריס פרעה. יוסף חי בודד גלמוד וכמו נווד עבד עברי ללא אבא יעקב, ללא חיי תורה אולטימטיביים בהם היה רוצה להגות יומם ולילה. אשת פוטיפר-רע המרשעת מנסה לקרב את יוסף אליה בכל דרך וצורה בוטה וקיצונית, מנסה לשדל את הצדיק במשך שנים אך לשווא גם בזה עומד יוסף הצדיק. יוסף הצדיק שומר את בריתו בשלמות לכן זוכה להיות צדיק יסוד עולם שלא שולטת בו שום עין הרע והברכה בכל מימד אפשרי הן גשמי והן רוחני נוזלת ונשפכת בלי די.

מקץ – גם לייסורים 

יוסף הצדיק חרף כל הקושי הכוללת מסכת חיים מייסרת וקודרת ביותר, בה נראה לכאורה שאין סוף וקץ לייסורים – יוסף עובר מניסיון לניסיון וכל אחד נהיה הרבה יותר קשה מנשוא, יוסף לא אמר נואש ותמיד דבק באלוקיו. יוסף לא מוותר ולא מרים ידיים. 

‘מקץ’ – יוסף יודע שיש גם קץ וגבול לייסורים. יודע שה’ משגיח על הכל, רואה ושומע ויודע.  בכל דרך ובכל צורה לא שמענו בשום מקום תלונה ו/או התבכיינות מצד יוסף, למעט פעם אחת בה ביקש להפעיל פרוטקציה קטנה בה ביקש משר האופים להזכיר אותו אצל פרעה ובכך נענש להישאר בבית האסורים עוד כשנתיים היות וה’ מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה ועליהם להיות זכים ונקיים מכל רבב ובפרט איש צדיק וטהור כמו יוסף שעליו להיות מושלם בכל המידות ובאמונה.

השפעים זורמים בלי דיי..

לכל מסכת ייסורים קשה, כואבת ומייסרת ככל שתהיה (שלא יהיה על אף אחד מישראל) עלינו לדעת שיש לה גם סוף. וזוהי נקודה מחזקת ביותר. 

ישנה עוד הפתעה מאד מחזקת ומרוממת את הנפש כאשר עומדים בניסיון ומצליחים לעבור אותו אזי לא רק שהייסורים מסתיימים והנסיון נגמר אלא האדם עולה לגדולה וזוכה למדרגות עצומות לולא הניסיון הזה.  ומקבל שכר אינסופי כדוגמת שפע רוחני ושפע גשמי עד בלי דיי. 

כאשר הניסיון נגמר ישנה התעלות רוחנית עצומה בהתאם וגם מושפעים שפעים גשמיים שהרי צינורות השפע פתוחים, וה’ הרחמן רוצה רק להשפיע ולתת ובפרט לאדם שמתנהג בצורה נאותה המיטיבה עם הבריות.
איזה סוג חבר אתה?!

הרמב”ם אומר שאדם צריך שיהיו לו שלושה סוגי חברים. ככתוב במסכת אבות א, ו: “קנה לך רב ועשה לך חבר“. 

שלושת סוגי החברים הם: חבר מעלה, תועלת וביטחון.

חבר מעלה – כל זמן שאתה נמצא איתו אתה מתעלה בעבודת ה’ והמידות; לומד איתו תורה, מקבל יראת שמים, דבקות. החבר הזה נותן לך טוב כמו בדרגת רב, צדיק.

חבר תועלת – איתו אתה הולך לקברות צדיקים, למסעדה, עושה איתו עסקים. חברות של אינטרס. הרמב”ם מציין שזה קשר גם בין בעל לאשתו, אתם עושים דברים ביחד, מקימים משפחה ובית משותף, מביאים ילדים לעולם, מחנכים ומגדלים, נוסעים לטייל, מתייעצים אחד עם השני וכ”ו.

חבר ביטחון – אתה יודע שיש לך על מי לסמוך מתי שיש שעת צרה ודחק, ולא משנה אם אתה צודק או אשם הוא תמיד יהיה שם בשבילך תמיד יתן לך כתף תומכת. וכך גם צריך להיות בין בעל לאישה. 

כל אדם צריך שיהיה לו את שלושת סוגי החברים או לכל הפחות שניים מהם חבר מעלה וחבר ביטחון.

מה הקשר בין חבר מעלה, תועלת וביטחון ליוסף הצדיק?

ובכן, נמצא שיוסף הצדיק הווה בהתנהגותו ובמעשיו את הקשר הטוב ביותר מול אחיו. שלמות היחסים חרף כל מה שעשו לו.

יוסף חבר מעלה – שעושה את כל מה שעושה לשם שמיים מתוך יראה ודבקות בה’ שכוללת יראת שמיים ומצוות כיבוד הורים ואהבה עצומה לאחיו. יוסף אף מגלה התנהגות של חבר תועלת שבהתנהגותו בהמשך ישפיע עליהם שפע גשמי רב, יסעד איתם וידבר דיבורי דיומא, חבר ביטחון חרף כל מה שעשו יוסף נותן להם מכל טוב ולא מחסיר מהם מאומה. 

מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך!

יוסף בהתנהגותו המופתית ואמונתו בבורא מצליח להיות חבר בשלושת הרבדים חרף כל מה שאחיו עשו לו הוא בעצם מגלה את האמונה בשלמות בבורא שאין עוד מלבדו ושהכל מאת ה’ והם רק מקלות מאת הבורא והכל בהשגחה פרטית בנוסף, לא רק שהוא אינו כועס עליהם בפרשה הבאה הוא משפיע עליהם שפע גדול ורב, זאת אומרת שאין לו בלב עליהם והוא שלם איתם ועם אלוקיו. 

אדם שחושב רק להיטיב עם הזולת סולח מוותר חומל חס מרחם – ליבו לב בשר מלא באהבת חינם הוא מחובר לה’ תמיד אז מה הפלא שכל הברכות יחולו על ראשו?!  מה הפלא שהוא אהוב ורצוי אצל ה’ שנותן לו ברכות שבזכותו מקבל שפע וחיות כל העולם?? 

אגב, כך זה גם לגבי הצדיקים כיום שבזכותם אנחנו מקבלים שפע רוחני וגשמי לעולם. זה הזמן גם להודות להם ולהוקיר להם טובה ותודה. וכן למו”ר הרב שלום ארוש שליט”א. 

הבהרת נקודה חשובה! בגיליון הקודם כתבתי שיוסף הוזכר לשמצה היות ודיבר סרה על אחיו, כלומר העביר מידע לאביו. ראשית יוסף ע”ה היה קודש קודש צדיק יסוד עולם שמעולם לא פגם בבירתו והוא קדוש בצורה המושלמת ביותר שאין לנו תפיסה בה כלל. ביוסף לא שלטה עינא בישא, כלומר עין הרע וזה בשל שעיניו היו קדושות בכל מובן שהוא, הן מבחינה גשמית שלא ראה מראות אסורות והן מבחינה רוחנית שעבד על מידותיו. אסור לנו לחשוב חלילה בפרשנות מוטעית במושגים שלנו. כאשר התיישב יעקב בארץ כנען היה יוסף בן 17 שנה. להפתעתו מבחין שישנה יריבות בין האחים (שוב, כמובן שלא במושגים שלנו, אלא במושגים אלוקיים עליונים. 

בניה של לאה מכנים את בניהם אל בלהה וזלפה ‘בני השפחות’. יוסף הזדעזע ניסה בכל יכולתו לתקן את המצב, ומכיון שלא הצליח “ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם”. ופירש רש”י, שאחד מהדברים שיוסף הלשין על אחיו, שבני לאה מזלזלין בבני השפחות (זלפה ובלהה) ומכנים אותם ‘עבדים’. 

להזמנות ערבי העצמה רוחני וקואצ’ינג, שיעורי תורה, הפרשות חלה : 054-2176644 רוחמה אפרתי

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה