ביטחון עצמי ומפת עולם פנימית – קאוצי’נג מסר לחיים מפרשת השבוע

אחרי שנים רבות של ניסיונות קשים ביותר ואפילו על אנושיים יוסף זוכה למלכות וגדולה במלוא מובן המילה, ככתוב יוסף הוא המשביר. בגיליון הקודם דיברנו ארוכות אודות הניסיונות המאתגרים אותם עבר בהצלחה כה רבה.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 21.12.23

“וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו גְּשׁוּ נָא אֵלַי וַיִּגָּשׁוּ וַיֹּאמֶר אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה” (בראשית מ”ה, ד ) 

אחרי שנים רבות של ניסיונות קשים ביותר ואפילו על אנושיים יוסף זוכה למלכות וגדולה במלוא מובן המילה, ככתוב יוסף הוא המשביר. בגיליון הקודם דיברנו ארוכות אודות הניסיונות המאתגרים אותם עבר בהצלחה כה רבה.

כעת, ברצוני להפנות את תשומת ליבכם קוראים נכבדים לנקודה מעניינת וחשובה לא פחות העונה לשם “ביטחון עצמי“. 

ברצוני להציג הפעם זווית מאד מעניינת בעלת ערך מוסף ומשמעות רבה לחייכם שגם אתם תוכלו לקחת טיפים לעצמכם מתוך מטרה לצמוח ולהתעלות.

יוסף כאמור עובר כברת דרך ארוכה ומשמעותית בחייו. גם אנו מסכת חיינו עוברים תחנות רבות שחלקם מחשלים אותנו וכאלו מרפים את ידינו. אבל בסוף של דבר, אחד מהאלמנטים החשובים שיקבעו אם נצליח או לא מלבד סיעתא דישמייה כמובן, זו גם ‘מפת העולם הפנימית’ שלנו.

מהי מפת עולם פנימית?

כתבתי על המושג הזה א מעט, אבל לצורך הבנה נוספת והמחשה המתבקשת אסביר את דברי. 

מפת עולם פנימית = איך אני תופסת את המציאות בהתאם למושגים והערכים התחושות והרגשות שנמצאות אצלי בראש. המציאות שלי כפי שאני כאובייקט חווה אותה מושפעת כאמור מחוויות העבר, חינוך, מצבים שחווינו ופרשנויות שנתנו, מידות שיש בנו, אופי ועוד. 

הפרשנות אינה רק תלוית מצב אלא בעיקר לקוחה מתוך עולמו הפנימי של האדם. רב פעמים הפרשנות מוטה, אישית/אינדיבידואלית ותלוית מצב רוח.

אסביר לפי הסיפור הבא;

לחתונת סלבס מוכר, עורך עיתון פופולארי שלח שני כתבים מקצועיים לסקר את האירוע השנתי בבוהמה הביצתית. שניהם הגיעו לאותה נקודת מפגש, הטקסי הוזמן מראש להסיע אותם לאירוע המדובר ואף קיבל אישור כניסה. לשניהם הוקצבו שלוש שעות שהייה ולאחר מכן עליהם היה להגיש את הכתבה לעורך, שיספיק עוד באותו הלילה להכניס למהדורת העיתון של הבוקר לפני ההדפסה. 

כתב אחד סיקר את הוויזואליות של האלמנטים השונים, בחן בקפידה את שמלת הכלה וחליפת החתן, קנדלברות ועיצוב השולחן שהיו בסגנון ירושלמי עתיק, תוך שימת דגש על צבעים מודרניים שעוררו אצלו סקרנות רבה, כבר ראה בעיני רוחו כיצד ימלא לפחות שני דפים. לעומתו, הכתב השני התייחס למפרט האוכל, לבופה העשיר והססגוני שהעיד על מגוון רחב ממטבחים שונים ממש עושר קולינרי מופואר. מנות הגשה, דיג’יי לסגנון המוזיקה, היו בעיניו לפלא רב, כמו גם סיקר בהרחבה את התזמורת עם כלי הנגינה המיוחדים שהנעימו בצליליהם את זמן ההמתנה לכניסת החתן והכלה. 

מה קורה כאן?!

שני הכתבים הגישו בזמן את מיטב פרי עיטם; ברם, כעת העורך הוא זה שהיה מובך; כיצד ייתכן ששלח את שני הכתבים לאותו האירוע ובאותה השעה, שניהם הגיעו ועזבו יחדיו; “אבל למען ה’, מה קורה כאן”?! שאל את עצמו במבוכה רבה, לפניו מונחות שני כתבות שונות כאילו מדובר באירועים שונים.

התשובה מאד ברורה ידידיי, מפת עולם פנימית. כלומר זווית ראייה שונה והסתכלות אחרת של כל אחד ואחד מהכתבים. מן הסתם כל אחד הוא אדם שונה בתכלית, וככזה, כל אחד כתב וסיקר מזווית מבטו ומנקודת מחשבתו, כל אחד כתב את מה שמעניין אותו.  

כל אחד בעצם ראה את מה שקיים בעולמו הפנימי בהתאם למושגים שנמצאים אצלו במוח, לחוויות שעבר, לילדות בה גדל וכמובן למידות שיש בו כולל כוחות הנפש. ולכן גם התייחסות בכתבות היתה מן הסתם שונה לחלוטין, הווה אומר כתב א’ התייחס לעיצוב כי זה מה שמעניין אותו בעוד שכתב ב התייחס לאוכל ולקולינריה כי זה מפת עולמו. 

במילים אחרות אם נסכם את התמצית: אירוע אחד שני אנשים שני מפות עולם שונים  שני כתבות שונות בתכלית. פשוט לא?

וידידי היקרים, אלו הם גם חיינו! מפת העולם הפנימית שלנו. וכעת נחזור ברשותכם ליוסף הצדיק.

ביטחון עצמי

יוסף העומד מול אחיו אינו אותו הנער שנמכר לעבד. יוסף זוכר את החלומות האמיתיים בו אחיו יעמדו וישתחוו לו, והוא יודע שזה מציאות אלוקית כי זה רצון ה’. יוסף הצדיק מלא בביטחון עצמי. כאשר הוא עומד מול אחיו חרף כל מה שעשו לו הוא בביטחון גמור אומר להם: “אני יוסף!”

ישנם אנשים המגיעים לדרגות בכירות ביותר אבל בתוך תוכם הם חסרי ביטחון ומשוועים לטיפת קשר אישי חום ואהבה ובפרט ביטחון עצמי. כיום, יותר מתמיד אנו רואים למשל מנהלי בנקים, בתי ספר, מנכ”לים, מנהלי חברות בעלות הון, אנשים שעובדים במקצועות חופשיים כדוגמת עו”ד, רו”ח ועוד אנשים שלכאורה  נאמר עליהם שהם מצליחים בחיים ואוחזים במשרות מבוקשות ונחשבות. ברם, רובם סובלים מחוסר ביטחון שבא לידי ביטוי בחוסר הלימה בין המעמד שלהם כביכול ולכאורה לבין מי שהם בפנימיות שלהם, ישנם כאלו שעדיין ילדים במהותם שטרם טיפלו בילד/ה הקטן/ה שבתוכם. שהוא גם בדרך כלל זה שמנהל אותם וחייהם בצער גדול ורב. החוסר הלימה בעצמה היא פועל יוצא של מה שמתחולל בתוכם!

אבל אצל יוסף הדברים שלמים בתכלית. כיוסף עומד מול אחיו ואומר אני יוסף הוא לא רק זוכר את החלום ופירושו אלא הוא יודע ומאמין באמונה שלמה שה’ העביר אותו את כברת הדרך הזו כולל הניסיונות העצומים בכדי להגיע לרגע המיוחל הזה שבו מידותיו מתוקנות והוא מלא בביטחון עצמי ודימוי עצמי אמיתי שורשי ללא פניות. 

כבוד מו”ר הרב שלום ארוש אומר בהקשר הזה דבר מעניין ביותר; אדם יכול לתת את מה שיש לו /בו ומה שאין לו הוא לא יכול לתת. כלומר כל אחד רואה מה שנמצא אצלו ולא יכול לראות דברים שאין בתוך עולמו הפנימי וככזה גם לא יכול לתת. 

מסביר לנו בעל הסולם שהביטחון שלנו בהשגת קניין כלשהו בין אם הוא פיזי בין רוחני משמעו כמה אנחנו מוכנים לסבול בשביל להשיג אותו. וככל שאנו מוכנים להתייגע יותר על מנת להשיג אותו, ככה הביטחון שלנו שבאמת נזכה להשיג אותו – גדל. כמובן שאין הדברים פשוטים כל כך אלא יש להם עמוקות מפליאה. 

אני יוסף!

כך גם היה יוסף הצדיק – הוא ידע שהוא נועד לגדולות, ממלכה ושליטה. הוא ידע שכל הניסיונות אינם אלא אתגרי המהווים קרקע פורייה ליצירת תשתית נכונה וראויה בזמנו למעמד המתבקש. 

כוח רצון ולא תירוצים!

כולנו עוברים ניסיונות אתגרים וחוויות, טראומות מהעבר. זה לא גזרת הבורא לחיות כך אפשר לחיות אחרת! אני מזמינה אתכם לבוא לטיפול ו/או סדנאות שישנו לכם את מפת העולם הפנימית שלכם. אם יוסף עשה את זה.. גם אתם יכולים בתנאי שיש לכם כוח רצון ולא תירוצים. 


להזמנות ערבי העצמה רוחני וקואצ’ינג, שיעורי תורה, הפרשות חלה : 054-2176644

רוחמה אפרתי

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה