השבת – תודעת השפע / חלק א’ קאוצ’ינג מסר לחיים מפרשת השבוע

לקחתי אחריות, הבנתי שהלב שלי חסר. מרגיש אבל לא נוגע. זה היה מאוד קשה מנטלית. ידעתי גם ידעתי שהדפקט נמצא אצלי ולא חלילה בצד השני. השבת היא מושלמת ואני היא זו שצריכה שינוי בחשיבה, בהרגשה ובמעשה.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 12.02.24

“שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת” (משפטים כג, יב)
לכבוד חודש אדר הבאים עלינו לטובה ולברכה, לששון ולשמחה – ולגאולה! חסדי ה’ יתברך מצ”ב גיליון חגיגי ומיוחד לכבוד המאורע שהרי משנכנס אדר מרבין בשמחה! שמחה היא עולם החירות של האדם ובשמחה תלויה כל ההצלחה והשפע שלו לפי דברי רבנו הקודש. אז מה יותר נאה ומתבקש מלרשום על.. השבת! כן.. יודעת שציפיתם שאכתוב על השמחה אבל השמחה והשבת קשורות זו בזו; שהרי ישנה מצווה אחת ענקית בשבת והיא עונג שבת, להתענג בשבת, שבת וינפש – בו הנפש מתענגת ונופשת, שמחה ומתעלה וכן גם ביטוי לנפש הבהמית על צריכה הגשמיים וזה בעצמו שמחה גדולה!  

מומנט חזרה בתשובה – כל החיים!

בפני וידוי קטנטן וחשוב, ברוך ה’ אני חוזרת בתשובה מאז שהכרנו את מורי ורבי כבוד הרב שלום ארוש שליט”א, בערך 17.5 שנים, זכיתי לעשות שינוי מטמורפוזי 180 מעלות במחשבה, דיבור ומעשה.

השינוי שעברתי הינו תהליך שעדיין ממשיך לרקום עור וגידים בע”ה עד שמזדכים על הציוד.. משום שלחזור בתשובה זה משך כל החיים, זה לא מומנט חד פעמי או זבנג וגמרנו, חזרה בתשובה אינו תהליך שמתחיל ואיי שם נעצר אלא לעולם ממשיך וזו השאיפה שצריכה להיות אצל כל יהודי באשר הוא, לחזור בתשובה זה משהו תודעתי בילד אין 24/7 שנמצא בלב, בנשמה ובתוך תוכך, ברצון הכי עמוק והכי פנימי לקוות, להמשיך, להשתנות ולשנות, לרצות, להתמיד, להקריב, לוותר, כל ההוויה שלך נמצאת בתוך זה. 

חזרה בתשובה אינה נחלת החילוניים שפתאום מגלים את האור והיהדות אלא בעצם של כל יהודי ויהודיה באשר הם, בדרגה וברמה הרוחנית שלהם ובמצבם המנטלי רוחני; רק תרצה לבקש את ה’ ותתחיל לחפש, גם אם אתה חרדי מבטן ולידה, זה שייך לכולנו ללא יוצא מן הכלל. 

שבת המלכה

אחד האלמנטים החשובים ביהדות ובחיי היהודי בפרט הינה השבת. כל חוזר בתשובה יודע ובדר”כ גם נשאל לפחות פעם אחת בחייו, האם שמרת שבת, טהרה, כשרות. זאת אומרת שישנם יסודות עיקריים המהווים את הבסיס השורשי והתשתית לתחילת הדרך והתהוות התהליך הנכון.

לדאבוני, גם לי לקח המון זמן עד שהתחלנו לשמור שבת, למרות שכבר התחלנו את תהליך החזרה בתשובה. לשמור שבת היה נראה לי כבד מדי, משעמם מדי, עייף וזקן.. ותמשיכו עם כל יתר התירוצים שלכאורה הצדיקו את חילול השבת, העיקר לא לשמור שבת. שאלות דיומא כדוגמת ‘מה אפשר לעשות כל השבת? איזה משעמם זה לא לנסוע ולטייל.. איך אפשר בכלל לוותר על הטיולים והקניות בקניונים בשבת, נסיעות ובתי קפה, סדרות טל’ ועוד שאר תענוגות הכוללת מפגשים עם חברים..מה, ועל כל ‘הטוב’ הזה לוותר בשביל אפס מעשה והתייבשות בבית? 

עולם עשיר ונוצץ 

בד בבד, ככל שהעמקתי אזרתי אומץ ועוז נכנסתי לתוך ‘חיק היהדות’ גיליתי להפתעתי ולתדהמתי המרובה עולם ומלואו. עולם עשיר ונוצץ לא פחות ממה שיש לעולם החילוני להצביע (ובנינו, הוא גם לא רואה את החילוני ממילמטר..), עולם נסיכי ואצילי, שמח וססגוני מלא ברוחניות, אושר ועושר עילאי שאין כדוגמתו ובשום מקום לא ניתן למצוא אותו, והוא נמצא ממש מתחת לאף שלך.. עולם שמימי לא הכרתי. 

גם לנפש הבהמתית השבת נותנת מענה לצורכיה המיוחדים והגשמיים. להיפך ואדרבא תשתה ותאכל , תתענג ותישן כמה שיותר ותקבל על זה שכר בלי סוף.. (רק צריך לעשות את זה נכון..) וכך, גם ‘הנפש הבהמית’ לא יוצאת מקופחת, ומקבלת את שכרה וסיפוקה. כך שאת שני המימדים אנו ממלאים הרוחני והגשמי, האלוקי והבהמי. וכאשר האלוקית גברה על זו הבהמית התחלתי להרגיש מהי אהבה לשבת.. פתאום התאהבתי בשבת המלכה!

אז על מה כל המהומה..?!

ונחזור לוידוי שלי. להתאהב בשבת לקח לי ‘ים’ זמן. שנים שמרתי שבת, וסליחה מכבוד השבת, ממש אבל ממש לא התחברתי. שמרתי שבת כי ככה

צריך להיות וזה כתוב בעשרת הדיברות ולא ייתכן לחזור בתשובה ולהיות בתהליך מבלי לשמור שבת. אנשים דברו על ‘עונג שבת’, געגועים לשבת, מחכים כל השבוע לשבת, קניות מיוחדות לשבת, בישולים, ניקיונות הבית, הזמנות, נסיעות.. הכנות מיוחדות.. ואני כעומדת מהצד ולא מבינה, אבל על באמת לא מבינה על מה כל המהומה!!

הלב שלי חסר. מרגיש אבל לא נוגע.. 

לקחתי אחריות, הבנתי שהלב שלי חסר. מרגיש אבל לא נוגע. זה היה מאוד קשה מנטלית. ידעתי גם ידעתי שהדפקט נמצא אצלי ולא חלילה בצד השני. השבת היא מושלמת ואני היא זו שצריכה שינוי בחשיבה, בהרגשה ובמעשה. 

לא ייתכן שמדובר בלי סוף אודות השבת שהיא גם מעשרת הדיברות ‘שמור וזכור’, והשבת היא המלכה שנותנת את כל הטוב והשפע לעולם ומעניקה בלי סוף ויהודי חייב להיות מחובר ומחויב אליה. אז אם אצלי זה עומד בתחושה על כמה אחוזים של מחויבות ורגש מדולדל ועלוב זה אומר דרשני! זה אומר במילים אחרות שמשהו אצלי חייב להשתנות ודחוף. כלומר שאני צריכה לשנות את המוד התודעתי כלפי השבת. 

בטוחני שישנם קוראים וקוראות אשר מזדהים עם מה שכתבתי ולמענכם המאמר המעצים הזה. ועוד, מי שכבר זכה ומאוהב בשבת (כמוני..) מוזמן אף לקרוא היות ופה תמצאו פנינים חשובים שיגרום לכך לאהוב עוד יותר את השבת ולייקר אותה. (שימו לב: חלק א’ מתוך סדרת המאמרים).

השבת היא לא עוד יום היא מימד רוחני חי וקיים שיש לו השפעות רוחניות וגשמיות על האדם, לכאן או לכאן. לא בכדי השבת מקבלת האנשה, כמו למשל השבת שומרת.. השבת תובעת עלבונה.. השבת מענגת וכדומה. אלו הם פעלים של תפעול, קרי איך שאתה תאהב, תכבד תייקר ותשקיע לשבת לא רק בפן הפיזי אלא בעיקר בתוך הלב והנשמה שלך, בתוך הרצון וברגש האהבה שמפעפעים ויוצא החוצה לידי ביטוי גם במעשים ואז באמת כוספים.. ומתגעגעים. מחכים כבר מצאת השבת לבואה של השבת הבאה.

את הרגש שבלב אי אפשר לקנות בשום מקום בעולם, את הרגש שבלב צריך לייצר בעבודה קשה ומתמדת בה אני משחררת דעות קדומות ומדומות ונצמדת לאמת. אני מבקשת מה’ עזרה שיתן לי לאהוב, לכבד ולייקר את השבת גם ובעיקר בלב! ואז יורד לעולם העשייה ומתוך שלא לשמה בא לשמה. פתאום רואים פמוטים מזכוכית וקונים לכבוד שבת והנה, עשיתי משהו קטן, קניתי התקדמתי.. עשיתי לכבוד שבת.. וכך מתחילה להירקם מערכת קשרים עם שהבת שלעולם אינה מתנתק אלא הולכת מתעמקת ומתחזקת. כי אני נותנת מעצמי. כי אני נפתחת ומוכנה לקבל את שבת המלכה. 

קאוצינג לשבת: השבת היא הלב שלך!

“עיקר ההבנה של האדם זה בלב. עיקר הזכירה זה בלב. עיקר כוח המחשבה של האדם זה הלב שלו. עיקר השגת התורה תלויה בלב. ממלא כך גם שמירת השבת שהיא כל כולה לב ונשמה והיא כולה תלויה בלב שלך.  

כל המידות שאדם יכול לזכות להשיג בחייו – תלוי בלב שלו. אף פעם לא תלוי במוח. לא אומרים: “מוח טהור ברא לי ה’, אלא ‘לב טהור ברא לי ה’. 

כאשר אדם חוטא, מה קורה? נהיה אטימות הלב! מדוע? כי הוא נכשל בדבר לא טוב. הלב נכבה. כבה אור הלב. 

לכן, עיקר האדם זה הלב שלו. הטהרה תלויה בלב. קדושה תלויה בלב. השראת שכינה תלויה בלב. 

בספרי רבותינו הראשונים בא לידי ביטוי בכך ‘שליבם רחב כאולם’, כלומר היה להם כוח הכלה. ככל שלאדם יש לב רחב יותר, השגתו גדולה יותר והוא בעל הכלה גדולה יותר. לעומתו, ככל שאדם נופל לקטנות הוא לא יכול להכיל.

עיקר ההשגה של האדם זה לפי כוח ההכלה שלו. רוחב הלב שלו. העוצמה של הלב של היהודי זהו כוח אדיר מאד! לכן אסור שזה ייפול.

כל היצרים הרעים לאין באים? להאפיל על הלב. להוריד את האדם לשאול תחתית. לכן אם אדם רוצה קדושה זה תמיד שמירה העיניים (ולנשים צניעות). העינים משדרות למחשבה ← המחשבה ללב

עיקר המחשבה זה בלב. עיקר הכוח של יהודי זה הלב. עיקר השראת השכינה זה בלב. ואת זה אסור לפספס ואסור לוותר על כך. ולכן מי שהלב שלו קדוש, טהור הוא תמיד יכול להיות מוצלח. (הרב ישראל אברג’יל)

↓↓↓

 ללבלב את הלבולכן גם השבת כל כולה זה לב. כל כולה רגש. כי השבת היא ההבנה של המהות היהודית. של תכלית האדם. ובכדי באמת להתחבר לשבת יש צורך ללבב את הלב. ועיקר ההבנה זה בלב. בשבוע הבא נמשיך!

להזמנות ערבי העצמה רוחני וקואצ’ינג, סדנאות וקורסים, שיעורי תורה, הפרשות חלה :

 054-2176644 רוחמה אפרתי

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה