השבת – תודעת השפע / חלק ג – גברת תני לב!

בגיליון הקודם כתבנו כי יש לומר על המאכלים שמבשלים "לכבוד שבת קודש" ובכך למשוך עליהם את קדושת השבת. כך הדבר נכון גם לגבי קניות מוצרים לכבוד שבת.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 25.02.24

קדימה ממשיכים לייקר ולכבד את השבת (שָׁמוֹר וזכור אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה’ אֱלֹקיךָ)

בגיליון הקודם כתבנו כי יש לומר על המאכלים שמבשלים “לכבוד שבת קודש” ובכך למשוך עליהם את קדושת השבת. כך הדבר נכון גם לגבי קניות מוצרים לכבוד שבת. ואז על ידי אכילה זו תשרה על האדם קדושה ויתרבה אור שכלו. פעולה פשוטה ביותר אבל שווה אינסוף יהלומים.

גברת תני -לב

כאשר מכינים, מבשלים ואופים לכבוד שבת קודש ואומרים ‘לכבוד שבת קודש’ זה כאמור מושך את הארת השבת וכן שפעים רוחניים וגשמיים עצומים. הארה הזו בעצמה נקראת בשם ‘שבת’ היות והיא נמשכת מקדושתה של השבת. בנוסף, היא אף מכונה בשם ‘תבלין’.

כאשר קיסר שאל את רבי יהושע בן חנניא “מפני מה תבשיל של שבת ריחו נודף?” ענה לו “תבלין אחד יש לנו ושבת שמו שאנו מטילין לתוכו וריחו נודף”. ביקש הקיסר לקבל מהתבלין “תן לנו הימנו!” ענה לו רבי יהושע בן חנניא “כל המשמר את השבת מועיל לו, ושאינו משמר את השבת אינו מועיל לו”. 

תבלין של שבת 

המילה תבלין בחילוק אותיותיה = תני לב. כלומר גברת יקירה כאשר את מבשלת מטעמים לכבוד שבת קודש, אנא תני את ליבך לדבר ואל תעשי זאת כלאחר יד. הקדוש ברוך הוא אוהב את כוונת ורצון הלב. כאשר נגשים להכנות של שבת כמו רובוט התבלין של שבת לא יהיה טעים ומבורך כי אין בו בארה וקדושה, לעומת זאת כשאת עם חדוות הלב, שמחה ומתרגשת התבלין מאיר באוכל ומתנדף באוכל. 

בישול לכבוד שבת המלכה!

פעם הרבנית אברג’יל שתחיה התלוננה שהיא מכינה כמות גדולה של סלטים לכבוד שבת קודש ורובם נזרקים ולא נאכלים. ענה לו הרב יורם אברג’ל ע”ה “לא בשבילנו את מבשלת אלא לכבוד שבת המלכה! וככל שתבשלי יותר את מייקרת ומכבדת אותה וגם אם זורקים זה השפע בשולחן הוא לכבוד שבת המלכה!” מאז הרבנית היתה מבשלת ושמחה בבישולים גם אם לא נאכלים ואף נזרקים.

מדוע חשוב לאכול שלוש סעודות בשבת?

שלושת הסעודות בשבת הן דבר גדול ומצוות שבתורה וסודן פנימי מאד. לכן צריך כל אדם להשתדל להכין תבשיל מיוחד ומתובל שיהיה לו בו שמחה ועונג ולא לאכול כדרך עראי או רק כזית. ובפרט יש לשים דגש על סעודה שלישית כי בדר”כ אנחנו כבר שבעים ‘ומפוצצים’. ומי שמשלים את שלושת בסעודות בשבת, מכריזים עליו “אז תתענג על ה’“.

חשיבות אכילת שלושת הסעודות בשבת 

עלינו להתענג בכל שלושת הסעודות, ככתוב “וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן” (בראשית ב,י). ראשי תיבות נהר גן עדן = ענג. ולמולם נאמר “וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג” כי הם מכוונים כנגד שלושת הסעודות אשר קשורים גם לאבותינו הקדושים, ולהלן סידרם:

  1. סעודה ראשונה – ליל שבת שייכת לאברהם אבינו ע”ה והיא נקראת “גן”
  2. סעודה שנייה – שבת בבוקר שייכת ליצחק אבינו ע”ה והיא נקראת “נהר”
  3. סעודה שלישית – סעודת מנחה שייכת ליעקב אבינו ע”ה והיא נקראת “עדן” 

                                   ↓   ↓    ↓    ↓   ↓

אדם סועד סעודה ראשונה ושנייה זוכה לגן ונהר, אך אם לא סועד סעודה שלישית לא נכנס לעדן. דומה למי שנכנס לגן אך לא זוכה לעידון. 

ענג או נגע?!

ענג = ראשי תיבות נהר עדן גן  ↔  כי מי שמענג את השבת זוכה לגן עדן. אך מי שאינו סועד שלוש סעודות אזי חלילה מתהפך לו ענג לנגע וה’ ירחם.

מקור הישועות 

הרה”ק רבי נח מלכוביץ’ זיע”א אמר ‘יום השבת הוא גבוה מאוד, מהשבת אנחנו מקבלים שפע רוחני לכל השבוע, והשפע הגשמי של כל השבוע מקבלים בתוספת שבת, שמוסיפין מחול על הקודש, אם כל הבעלי בתים היו שומעים לי היו עושים תוספת שבת הרבה, והיה להם שפע של פרנסה’.

פרנסה מקבלים מהתוספת שבת. אספר לכם עוד סיפור, באנשים שאנחנו מכירים אותם, אחד היה לו משפט, וחייבו אותו לשלם יותר ממליון שקל, הגיש ערעור, והשופטים אמרו חבל על הזמן, יחייבו אותך, בכלל לא רוצים להסתכל, אמר להם בבקשה תעיינו, אמרו טוב אנחנו עושים עשר דקות הפסקה תצאו מהמשפט, עמד בחוץ ואמר להקב”ה  ‘אני מקבל על עצמי לקבל שעה לפני כולם את השבת הקדושה, בבקשה תוציא אותי זכאי’, נכנס וזיכו אותו. מעכשיו הבן אדם כבר מיום חמישי מכין את השבת.

המקובלים אומרים שאנחנו צריכים להכין את הנרות מוקדם כבר בלילה, ומרגע שמכינים את הנרות והשולחן מוכן, מוציאים את הרשעים מגיהנום.

בן של תלמיד שלי, היה חולה במחלה מסוימת שאין לה תרופה, הם קיבלו שבת מוקדם, באותה השבת הוא נהיה בריא. אנשים אומרים לי קשה לקבל שבת מוקדם, אני שואל אותם: אולי בחורף אל תשמור שבת, כי צריכים להדליק נרות מוקדם, בקיץ אפשר אבל בחורף לא… אלא בחורף אתה לא אומר קשה, אז מה קשה להוסיף עוד שעה או עוד חצי שעה, או עוד ארבעים דקות לפני כולם, מה קשה? יהיה לך פרנסה בשפע, רפואה, זיווג, את צריכה זיווג? תקבלי שבת מוקדם. הגברים צריכים להתפלל מנחה לפני שמקבלים את השבת.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה