מאפה פילו ותרד בסגנון יווני

חגיגה יוונית במטבח! הספנקופיתה, מאפה יווני מסורתי, בגרסה של שוקי גלילי שפותחת את התיאבון ולא משאירה מקום לדמיון ופירור בצלחת. מאפה פילו ותרד בסגנון יווני, תנסו ותיווכחו!

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 03.03.22

המאפה הזה הוא וריאציה על הספנקופיתה, מאפה יווני מסורתי עם גירסאות רבות. בגירסה הזו משתמשים בפחות עלי פילו וחמאה ומעט יותר שמן זית, והמילוי פחות לח, כך שציפוי הבצק מתקבל דק ופריך יותר.

 

חשוב להשתמש בגבינת פטה (או בלית ברירה גבינה מלוחה אחרת) מהסוג הקשה והיבש יותר (גם גבינה עיראקית או גבינה גרוזינית מתאימות למשימה). את הקשקבל אפשר להחליף בכל גבינה קשה, אבל כדאי להשתדל בכל זאת שזה יהיה קשקבל.

 

את התרד אפשר להחליף בעלי מנגולד ואפשר גם לגוון ולהוסיף למילוי עשבים קצוצים (פטרוזיליה, שמיר ואפילו קצת רשאד למי שאוהב). רק שימו לב לא להפוך את המילוי לרטוב, כי זה לא יאפשר לפילו להגיע לפריכות הרצויה.

 

זמן ההכנה האופייני, לא כולל האפייה, הוא כחצי שעה.

 

המצרכים

לתבנית אינגליש קייק אחת

 

3 עלי בצק פילו

400 גרם תרד מנוקה, שטוף ומיובש היטב

80 גרם גבינת פטה קשה (אפשר להחליף בבולגרית)

4 כפות גבינת קשקבל מגוררת (אפשר להחליף בצהובה)

1 ביצה

1 כף קמח

1/2 בצל קצוץ

1/3 כוס שמן זית

מלח, פלפל

מעט חמאה

 

אופן ההכנה

 

1. מזהיבים את הבצל במחבת עם מעט שמן זית. קוצצים את התרד ומוסיפים למחבת. ממליחים קלות ומאדים עד שכמעט לא נשארים נוזלים. מעבירים למסננת צפופה ומניחים מעל קערה ל-10 דקות, כדי לאפשר לתערובת להתקרר ולשאריות הנוזלים (אם ישנן) להתנקז.

 

2. מפוררים את הפטה לפירורים קטנים, מוסיפים את הקשקבל, את תערובת הבצל והתרד, הקמח והביצה, הפלפל ועוד קצת מלח, ומערבבים היטב.

 

3. פורשים את עלי הפילו על משטח עבודה, זה על גבי זה. משמנים את התבנית היטב בחמאה. מברישים את העלה הראשון בשמן זית ומניחים אותו בתבנית כשהוא גולש באופן שווה מהשוליים שלה (כ-7-8 ס”מ לכל כיוון. אם יש עודפים אפשר לגזור אותם במספריים). חוזרים על הפעולה עם העלה השני והשלישי.

 

4. מממלאים במלית התרד והגבינות ומשטחים מעט. מקפלים ומהדקים את עלי הפילו פנימה ומשמנים, בזה אחר זה, כך שיכסו את המלית וזה את זה. בסיום מברישים היטב בשמן.

 

5. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות ואופים עד להזהבה יפה (כחצי שעה או מעט יותר).

 

מניחים למאפה להתקרר כרבע שעה ואז הופכים ומגישים עם יוגורט וירקות טריים.

 

בתיאבון!

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה