מעשה מאבידת בת מלך
עָנָה וְאָמַר: בַּדֶּרֶךְ סִפַּרְתִּי מַעֲשֶׂה, שֶׁכָּל מִי שֶׁהָיָה שׁוֹמְעָהּ, הָיָה לוֹ הִרְהוּר תְּשׁוּבָה וְזוֹ הִיא: מַעֲשֶׂה בְּמֶלֶךְ אֶחָד, שֶׁהָיוּ לוֹ שִׁשָּׁה...
עָנָה וְאָמַר: בַּדֶּרֶךְ סִפַּרְתִּי מַעֲשֶׂה, שֶׁכָּל מִי שֶׁהָיָה שׁוֹמְעָהּ, הָיָה לוֹ הִרְהוּר תְּשׁוּבָה וְזוֹ הִיא: מַעֲשֶׂה בְּמֶלֶךְ אֶחָד, שֶׁהָיוּ לוֹ שִׁשָּׁה...
כשאדם יודע שעל ידי הרצון הוא נחשב לצדיק גמור, יש לו את הכוח לעשות התחלה חדשה גם אחרי הנפילה ואחרי ההתרסקות הגדולה ביותר...
האמונה היא בעצמה נברא, כמו שכותב רבינו: "הנפש והאמונה הם בחינה אחת. ויש עולם האמונה שמשם נלקחה מידת האמונה..."
רבינו נקט בשלוש לשונות על בת המלך: שהייתה חשובה בעיני המלך מאוד, והיה מחבבה, והיה משעשע עימה. וכולם נאמרו על מידת האמונה...
גם ברוחניות יש מסלול וקצב התקדמות שרק הבורא יודע אותם. לכן, גם כשאדם מתפלל על רוחניות, צריך שיהיו הכן והלא שווים אצלו, ולא ידחק את השעה.
כשאדם מבקש דברים גשמיים שלא על מנת לעבוד את השם, דבר זה בודאי מכעיס את השם, וגם ברוחניות זה דבר שבקלות אפשר לטעות בו.
חוסר בירור האמת, שהוא פגם, אינו פגם באמונה בבורא בלבד או בצדיקים, אלא הוא בעיקר פגם באמונה בעצמו. זאת, משום שהאדם צריך להאמין בעצמו!
גם כשעמדו בפניו אנשים גדולים במעלה, בעלי מופת, וניסו למנוע אותו ולהניאו מהאמת, ואף הביאו לו ראיות חותכות שהוא טועה – הוא לא שמע להם כלל, וכך זכה להוציא את בת המלך.
מדוע אדם מפסיד את כל השפע? משום שאינו מאמין בעצמו - שזאת האמת והוא לא נלחם עליה!הוא לא היה מתעלם מזה, הוא לא היה עובר לסדר היום!
כאשר יש לאדם בעיה או צרה מסוימת או צורך כלשהו, אז הוא חושב על כל העצות שבעולם ועל כל סוגי ההשתדלויות, מלבד העצה הפשוטה – להתפלל ולבקש מבורא עולם.
אין שום עונש בעולם כלל! אלא הפגם עצמו הוא העונש. לכן אין לאדם לתמוה על מה שנגרם לו כתוצאה מכך. כי הוא זה שגרם את הרעה לעצמו.
על מה הם התלוננו? זה נראה להם חשוד, לא נורמאלי, משהו כאן לא בסדר... כשאדם חסר אמונה הוא יתלונן על הכל! גם על הטובות הברורות ביותר.
מנין שהקב"ה מתפלל? ועל מה הוא מתפלל? ההסתרה בה נמצא האדם מהווה צער לבורא, לכן הוא מתפלל בעצמו ומבקש ומחפש...
הנפילה אחרי מעשה היא לטובה, וכל עוד שהאדם אינו נופל בדעתו מהנפילה והוא מתחיל מחדש, אזי אדרבה – ההסתרה עצמה היא הדוחפת אותו!
כאשר מבקשים את האמונה – אנו צריכים שהמניע יהיה אמיתי וללא כל אינטרסים. מבלי לחשב חשבונות מה אקבל ומה יצא לי מזה.
לכל אדם יש דרך משלו בעולם, שהיא מיוחדת לו לפי שורש נשמתו, לפי הגלגולים שלו ולפי תיקונו בעולם הזה, ועליו לגלות אותה.